Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

09-07-2021 om 22:35

Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

07-11-2021 om 21:48

Aaaanne schreef op 07-11-2021 om 21:40:

Wat een vreemd moment voor kittens Duet. En jammer dat je daardoor de egel niet kan voeren.
Wij hebben zo'n soort egel-voerhuis. Niet geschikt voor een winterslaap, maar wel kat-proof. Alleen kunnen kittens er waarschijnlijk wel in.

katten-eten-egelvoer-op-de-oplossing-is-499.jpg?w=666&ssl=1

https://www.dorpshuisdeoudeschool.eu/veilige-voerplaats-voor-egels/

Het water zet ik trouwens buiten, anders wordt het een puinhoop. Daar drinken de katten van de buren ook van, maar dat vul ik dan gewoon wel weer aan.

Oh wat een super goed idee! Dat ga ik ook maken.

Yolo schreef op 07-11-2021 om 21:48:

[..]

Oh wat een super goed idee! Dat ga ik ook maken.

Leuk!
Wij hebben er ook allemaal stro en blad ingestopt trouwens.

Aaaanne schreef op 07-11-2021 om 21:40:

Wat een vreemd moment voor kittens Duet. En jammer dat je daardoor de egel niet kan voeren.
Wij hebben zo'n soort egel-voerhuis. Niet geschikt voor een winterslaap, maar wel kat-proof. Alleen kunnen kittens er waarschijnlijk wel in.

katten-eten-egelvoer-op-de-oplossing-is-499.jpg?w=666&ssl=1

https://www.dorpshuisdeoudeschool.eu/veilige-voerplaats-voor-egels/

Het water zet ik trouwens buiten, anders wordt het een puinhoop. Daar drinken de katten van de buren ook van, maar dat vul ik dan gewoon wel weer aan.

Ja, dat is inderdaad een leuk idee. Volgens mij vonden de muizen de kattenbrokjes ook lekker. Er lagen allemaal muizenkeutels in de buurt. Het egelhuis heb ik ook volgestopt met hooi en blad, maar blijkbaar is het toch niet aantrekkelijk genoeg. Nou ja, we zien het wel. 

Oh, dat is ook wel leuk, muisjes

Had je het voer in het huis of er buiten trouwens?

Aaaanne schreef op 07-11-2021 om 22:01:

Oh, dat is ook wel leuk, muisjes

Had je het voer in het huis of er buiten trouwens?

Ik had het voer eerst onder een soort afdakje in de buurt van het egelhuis liggen. Daarna heb ik het voer vlak voor  en in het gangetje gelegd. Vooraan in het gangetje lagen de muizenkeutels. Toen zei iemand hier dat ik het voer juist niet in het gangetje moest leggen, omdat egels niet van ongenode gasten houden in hun huisje.

Toen ben ik het voer weer onder het afdakje gaan leggen en toen waren er hier ineens overal kittens....

Pffff ingewikkeld

Aaaanne schreef op 08-11-2021 om 19:49:

Pffff ingewikkeld

Mijn dochter had de oplossing: Meelwormen! Waarschijnlijk zullen katten die wel laten liggen. Moet ze alleen nog ergens vandaan halen.

duet schreef op 08-11-2021 om 19:50:

[..]

Mijn dochter had de oplossing: Meelwormen! Waarschijnlijk zullen katten die wel laten liggen. Moet ze alleen nog ergens vandaan halen.

Ja, die heb ik ook een poosje gevoerd. Maar dat is dus helemaal niet goed voor ze dat wist ik eerst niet. Even rondje google leert dat de verhouding van bepaalde mineralen helemaal slecht is voor egels. Ze vinden het wel reuze lekker maar alleen maar dat is niet goed.

Ik voer nu trouwens 'egelvoer' ipv kattenvoer. De kat van de buren toont geen interesse in het egelhuis sinds dat er in zit. Die komt alleen nog drinken. Egelvoer vind je in dierenwinkel en tuincentrum.

Hm egelbescherming heeft het alleen over kattenvoer https://www.egelbescherming.nl/nieuws/verantwoord-bijvoeren-van-egels/

Misschien moet ik eerst eens beginnen met een mooi voederhuis met kromme buis. Dat zal al een hoop schelen in ongewenst bezoek.

Hier in het zuid oosten gaat het vannacht 2 graden vriezen. Afgelopen nacht was het ook al raak. Ik schrok toen ik vanmorgen de witte daken zag. Ik heb zojuist nog even de laatste potplanten naar binnen gezet. Nu staat alles veilig tegen de vorst. Vanmiddag toevallig voor het eerst de voedersilo's voor de vogels gevuld, dus die kunnen hun buikje ook weer vol eten.

Ohjee, dan moet ik zeker iets met de regenton binnenkort
Is hier al een 'niet vergeten de buitenkraan dicht te draaien' topic?

't Is hier (midden) afgelopen nacht 2,5 graad geweest zie ik, het kan nog even

Aaaanne schreef op 09-11-2021 om 21:54:

Ohjee, dan moet ik zeker iets met de regenton binnenkort
Is hier al een 'niet vergeten de buitenkraan dicht te draaien' topic?

't Is hier (midden) afgelopen nacht 2,5 graad geweest zie ik, het kan nog even

😃 Daar dacht ik van de week aan toen ik hem dichtdraaide. Niet omdatik toen al vorst verwachtte, maar meer omdat we in deze tijd de kraan buiten toch niet meer gebruiken en ik bang was het anders te vergeten. Achteraf dus mooi op tijd.

Ik heb overigens nog nooit de regenton leeg laten lopen. Hij staat wel onder een afdakje, misschien dat dat nog scheelt. Afgelopen winter hebben we 1 nacht -15 gehad, toen zat er wel een dikke plaat ijs in.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

10-11-2021 om 07:04

Ik heb sinds gisteren een mooie nieuwe regenton. De oude houten was zo lek als een mandje (hier geloof al eerder over geschreven). En nu heb ik in een lokale wedstrijd een nieuwe gewonnen. Komt dat even goed uit. Deze is kunststof en flink kleiner (100 liter) dus moet ik nu ook maar eens op vorst en zo gaan letten. Vanaf welke vrieskou moet ie leeg? Ik neem aan dat een beetje vorst weinig kwaad kan of kan ik nu pas in het voorjaar beginnen met water verzamelen?

De afgelopen jaren hebben we hier weinig tot geen vorst gehad dus ik ben het een beetje ontwend.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

10-11-2021 om 07:06

Ik heb denk ik een mini cosmea in mijn tuin gevonden die een paar knoppen heeft. Die moet aan zijn komen waaien want ik heb hem nooit gezaaid. Zou hij nog gaan bloeien of is ie daar rijkelijk te laat mee?

Onze redelijk standaard maat (zo'n iedereen heeft dezelfde type) vroor wel kapot, midden in een winter. Er zat echt een laag is in, het gebeurd niet bij het eerste flintertje. 

Hier bloeit de cosmea nog dus wie weet! 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.