Huis, tuin en keuken
FaithfulDuck87
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:

Maar een mooie groene tuin:

Aaaanne
25-10-2021 om 22:18
Tickel schreef op 25-10-2021 om 21:55:
Ik las dat je kruiden ook kunt drogen in een airfryer, mocht je die hebben.
maar inderdaad, zal wel kunnen ja. Droog is droog.
Maar ik heb geen airfryer.
duet
25-10-2021 om 23:57
Aaaanne schreef op 24-10-2021 om 22:30:
Hier ook nog een paar laatste bloeiers. Deze chyclaampjes, en de Rozemarijn (1 mini bloemetje in de enorme pol) en nog een volhouder (ben z'n naam even kwijt)
Heel schattig, deze chyclaampjes!
Moosey
26-10-2021 om 00:02
Zijn die zwarte noten te eten Aaaanne? ik dacht dat alleen de noten die bloot van de boom valkengoed zijn.
Aaaanne
26-10-2021 om 08:38
Moosey schreef op 26-10-2021 om 00:02:
Zijn die zwarte noten te eten Aaaanne? ik dacht dat alleen de noten die bloot van de boom valkengoed zijn.
Ze vallen hier altijd zo... En we weten ze ook. Ik kan er sowieso niet tegen trouwens, maar iedereen die hier noten van de boom eet vind ze gewoon lekker. We kijken wel altijd of ze van binnen we goed uit zien. Sommige zijn van van binnen ook zwart, die worden niet gegeten. Maar de meeste zijn van binnen gewoon goudgeel, ik dacht dat ze dan gewoon goed waren? (Ohjee, geef ik al tijden mensen noten te eten die niet goed zijn?)
Aaaanne
26-10-2021 om 08:48
Hm, ik zit er nu naar te zoeken maar kom er niet echt uit. Ten eerste zijn er zwarte walnoten (naam) wat het zoeken niet makkelijker maakt. Ten tweede lees ik allemaal dingen over dat walnoten die zwart geworden zijn giftig zijn. Maar de noot zelf is bij ons wel mooi van kleur, het is de bolster die er niet uit ziet. Hm.
duet
26-10-2021 om 09:37
Ja, het viel mij ook op dat de walnoten die hier in de buurt liggen vaak zwart zijn dit jaar. Zou dat misschien kunnen komen om dat er looizuur in de bolster zit en dat dat zuur door de regen gaat reageren? Normaal zijn de bolsters toch gewoon groen en niet zwart?
Moosey
26-10-2021 om 23:41
Volgens mij zit het zo:
Veel notenbomen hebben last van bacteriebrand. Dat is een ziekte die bladeren en noten aantast. Bacteriebrand is erger tijdens natte, koele zomers, dus dat je het nu veel ziet, klopt.
De noten met zwarte schil die van de boom vallen zijn dus wel aangetast, maar volgens mij is alles wat niet van binnen zwart is gewoon ok. Ik ging er alleen een beetje vanuit dat van buiten zwart = van binnen zwart, maar blijkbaar is dat niet zo.
Aaaanne
27-10-2021 om 06:52
Dankjewel!
De boom heeft inderdaad op het blad ook vlekken die op bacteriebrand lijken.
EnchantedDragonfly18
27-10-2021 om 07:10
Heeft iemand hier een kiwibes in de tuin staan? Overweeg om er eentje, of twee, aan te schaffen.
DownrightChinchilla41
27-10-2021 om 20:16
Tickel schreef op 27-10-2021 om 07:10:
Heeft iemand hier een kiwibes in de tuin staan? Overweeg om er eentje, of twee, aan te schaffen.
Ja ik heb er 2 een groene en een rode kiwibes, erg leuk en hoge opbrengst van fruit. Wel kijken voor een zelf bestuivende of er 2 nemen een mannelijke en een vrouwelijke.
Ik heb vandaag zaad verzameld van springbalsemien, wanneer kan ik dat het best zaaien in de tuin?
EnchantedDragonfly18
27-10-2021 om 21:14
Yolo schreef op 27-10-2021 om 20:16:
[..]
Ja ik heb er 2 een groene en een rode kiwibes, erg leuk en hoge opbrengst van fruit. Wel kijken voor een zelf bestuivende of er 2 nemen een mannelijke en een vrouwelijke.
Ik heb vandaag zaad verzameld van springbalsemien, wanneer kan ik dat het best zaaien in de tuin?
Hoe zit dat snoei-technisch? Veel werk? groeit ie snel? Was idd naar een zelfbestuivende aan het kijken, en een wat oudere.
Moosey
28-10-2021 om 09:11
De springbalsemien is wel een invasieve exoot he, wordt actief bestreden. Zou m liever niet helpen als ik jou was.
Aaaanne
28-10-2021 om 23:22
Moosey schreef op 28-10-2021 om 09:11:
De springbalsemien is wel een invasieve exoot he, wordt actief bestreden. Zou m liever niet helpen als ik jou was.
Dat las ik dus pas afgelopen jaar op een voorganger van dit topic. Nooit geweten. Als kind vond ik het altijd al leuk om die zaaddoosjes te laten ploppen. En ik kan nogsteeds (oke, tot vorig jaar dus) kon niet voorbij zo'n plant lopen zonder even te proberen of 'ie het doet. En ze zijn ook mooi! Maarja...
Mama-Inge
29-10-2021 om 22:53
dat deed ik vroeger ook
Hier vanmiddag met het mooie weer de tuin in gedoken met de bladhark
Veel blad op het gras, dus vandaag maar eens flink actief bezig geweest
De container helemaal vol, kind er een paar keer in gezet om het aan te stampen en het paste er niet allemaal in.
De rest maar achter in de tuin op een bult gegooid
Man had daar ook gemaaid gras heen gebracht afgelopen week
Dat is dus voor de volgende container

Puur jeugdsentiment inderdaad.