Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

09-07-2021 om 22:35

Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

24-10-2021 om 10:04

Hier gebeurt niets in de tuin. Alleen het egelgebroed dat z'n weg terug heeft gevonden na de renovatie. Geloof dat het huisje nu in gebruik is. Zeker weten doe ik het pas volgend jaar. 
Moet wel even aan het onkruid werken. Dat is blijven staan vanwege slijmbeursontsteking in mijn schouders. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

24-10-2021 om 10:20

ik moet ook nog even in de tuin, liefst vandaag nog. Onkruid weghalen rond mijn hek en eigenlijk ook gras maaien. Maar dat wordt later op de dag, moet eerst maar wat opdrogen

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

24-10-2021 om 13:55

vraag: Ik heb rozen in de tuin staan, maar geen ervaring mee.  Wat doe ik voor de winter met hun? Snoeien?

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

24-10-2021 om 16:08

Hehe, lekker in de tuin bezig geweest. Veel onkruid verwijderd, gras gemaaid, hier en daar wat gesnoeid. Aliumbollen geplant. Heerlijk weer!

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

24-10-2021 om 16:20

Friezinnetje schreef op 24-10-2021 om 13:55:

vraag: Ik heb rozen in de tuin staan, maar geen ervaring mee. Wat doe ik voor de winter met hun? Snoeien?

Toen ik ze had staan keek ik meestal op YT

https://youtu.be/30eRFST83VU

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

24-10-2021 om 16:35

ja heb gevonden voor struikroos. Gewoon in het voorjaar en niet te veel letten op ogen ed. gewoon kortwieken

Hier ook in de tuin gewerkt, bollen geplant, onkruid gewied en straatje netjes gemaakt 🙂 Morgen maar weer blad harken, hier staan hoge bomen achter de tuin, dus veel blaadjes. Ben ik eigenlijk blij mee, goed voor de composthoop.

2021-10-24-10-25-29.jpg

Hier ook nog een paar laatste bloeiers. Deze chyclaampjes, en de Rozemarijn (1 mini bloemetje in de enorme pol) en nog een volhouder (ben z'n naam even kwijt)

RedRoseThorn schreef op 22-10-2021 om 21:41:

wat gaaf die canna! Mijn uit de kluiten gewassen zinnia's hebben wel te lijden gehad onder de wind en regen afgelopen dagen.

Maar ik vermoed dat de wespen nu dood zijn. Zo blij dat ik er én geen last meer van heb maar er ook geen gif bij is komen kijken.

De herfst begint hier nu wel echt in te treden. De zinnia's worden minder, de (Vermoedelijk) Rudbeckia begint dood te gaan. Gelukkig is er voorlopig nog genoeg groen te zien van de vrouwen mantel, kattenstaart, tijm, sier grassen en varens. Heb al een hoop tijm gesnoeid omdat het echt giga hoog en houterig is geworden. Veel broodjes Brie eten dus dat ligt lekker te drogen

Hoe doe je dat goed? Ik heb de Tijm door jouw post vandaag ook flink genoeid, net als de Rozemarijn. In een paar grote ovenschalen gedaan en twee uur ofzo op 50 graden gezet. Ze werden lekker warmig, maar voelden nog niet erg droog. Kan ik ze gewoon laten liggen of wordt dat schimmelen?

kruiden vind ik in bosjes bij elkaar en dan hang ik ze ergens op (niet tegen een muur, met aan alle kanten lucht er omheen) Dan zijn ze na een paar weken droog. 

Ik vries tijm ontdaan van de takjes altijd vers in. Blijft erg goed van kwaliteit.  Ik gebruik het bijna altijd in warme gerechten.

Aha, bedankt beide! 

2021-10-25-12-16-10.jpg

Nou, de oogst. Een van de drie ovenschalen Roosmarijn.
Een deel uit de schalen heb ik direct verwerkt in het avondeten en een brood. Een deel zit nu ingevroren. En toen had ik geen zin meer, dus een deel wacht nog op het verwijderen van de takjes.

Van de andere helft, die nog niet in de oven was geweest, heb ik bosjes gemaakt om te laten drogen. Maar waar hang je die nou op in een huis dat daarvoor niet van die mooie houten dakbalken heeft? Nouja, aan het wasrek in het trapgat dan maar. 2x Roosmarijn, 1x Tijm.

2021-10-25-12-20-43.jpg

En aangezien ik toch met oogsten bezig was direct de walnoten geprobeerd uit hun vieze zwarte schil te vissen. Brrrr wat een werkje is dat.

2021-10-25-14-01-12.jpg

2021-10-25-14-01-17.jpg

Na wat badderen begonnen ze er enigszins toonbaar uit te zien.

Jij bent flink bezig geweest Aaaanne. Ja dat takjes verwijderen is altijd een flinke klus. Maar het resultaat mag er dan ook zijn.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

25-10-2021 om 21:55

Ik las dat je kruiden ook kunt drogen in een airfryer, mocht je die hebben. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.