Huis, tuin en keuken
FaithfulDuck87
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:

Maar een mooie groene tuin:

EnchantedDragonfly18
24-10-2021 om 10:04
Hier gebeurt niets in de tuin. Alleen het egelgebroed dat z'n weg terug heeft gevonden na de renovatie. Geloof dat het huisje nu in gebruik is. Zeker weten doe ik het pas volgend jaar.
Moet wel even aan het onkruid werken. Dat is blijven staan vanwege slijmbeursontsteking in mijn schouders.
FaithfulDuck87
24-10-2021 om 10:20
ik moet ook nog even in de tuin, liefst vandaag nog. Onkruid weghalen rond mijn hek en eigenlijk ook gras maaien. Maar dat wordt later op de dag, moet eerst maar wat opdrogen
FaithfulDuck87
24-10-2021 om 13:55
vraag: Ik heb rozen in de tuin staan, maar geen ervaring mee. Wat doe ik voor de winter met hun? Snoeien?
FaithfulDuck87
24-10-2021 om 16:08
Hehe, lekker in de tuin bezig geweest. Veel onkruid verwijderd, gras gemaaid, hier en daar wat gesnoeid. Aliumbollen geplant. Heerlijk weer!
EnchantedDragonfly18
24-10-2021 om 16:20
Friezinnetje schreef op 24-10-2021 om 13:55:
vraag: Ik heb rozen in de tuin staan, maar geen ervaring mee. Wat doe ik voor de winter met hun? Snoeien?
Toen ik ze had staan keek ik meestal op YT
https://youtu.be/30eRFST83VU
FaithfulDuck87
24-10-2021 om 16:35
ja heb gevonden voor struikroos. Gewoon in het voorjaar en niet te veel letten op ogen ed. gewoon kortwieken
Myrdal
24-10-2021 om 21:09
Hier ook in de tuin gewerkt, bollen geplant, onkruid gewied en straatje netjes gemaakt 🙂 Morgen maar weer blad harken, hier staan hoge bomen achter de tuin, dus veel blaadjes. Ben ik eigenlijk blij mee, goed voor de composthoop.
Aaaanne
24-10-2021 om 22:30

Hier ook nog een paar laatste bloeiers. Deze chyclaampjes, en de Rozemarijn (1 mini bloemetje in de enorme pol) en nog een volhouder (ben z'n naam even kwijt)
Aaaanne
24-10-2021 om 22:32
RedRoseThorn schreef op 22-10-2021 om 21:41:
wat gaaf die canna! Mijn uit de kluiten gewassen zinnia's hebben wel te lijden gehad onder de wind en regen afgelopen dagen.
Maar ik vermoed dat de wespen nu dood zijn. Zo blij dat ik er én geen last meer van heb maar er ook geen gif bij is komen kijken.
De herfst begint hier nu wel echt in te treden. De zinnia's worden minder, de (Vermoedelijk) Rudbeckia begint dood te gaan. Gelukkig is er voorlopig nog genoeg groen te zien van de vrouwen mantel, kattenstaart, tijm, sier grassen en varens. Heb al een hoop tijm gesnoeid omdat het echt giga hoog en houterig is geworden. Veel broodjes Brie eten dusdat ligt lekker te drogen
Hoe doe je dat goed? Ik heb de Tijm door jouw post vandaag ook flink genoeid, net als de Rozemarijn. In een paar grote ovenschalen gedaan en twee uur ofzo op 50 graden gezet. Ze werden lekker warmig, maar voelden nog niet erg droog. Kan ik ze gewoon laten liggen of wordt dat schimmelen?
Moosey
25-10-2021 om 07:53
kruiden vind ik in bosjes bij elkaar en dan hang ik ze ergens op (niet tegen een muur, met aan alle kanten lucht er omheen) Dan zijn ze na een paar weken droog.
Tuinfluiter
25-10-2021 om 08:05
Ik vries tijm ontdaan van de takjes altijd vers in. Blijft erg goed van kwaliteit. Ik gebruik het bijna altijd in warme gerechten.
Aaaanne
25-10-2021 om 21:39

Nou, de oogst. Een van de drie ovenschalen Roosmarijn.
Een deel uit de schalen heb ik direct verwerkt in het avondeten en een brood. Een deel zit nu ingevroren. En toen had ik geen zin meer, dus een deel wacht nog op het verwijderen van de takjes.
Van de andere helft, die nog niet in de oven was geweest, heb ik bosjes gemaakt om te laten drogen. Maar waar hang je die nou op in een huis dat daarvoor niet van die mooie houten dakbalken heeft? Nouja, aan het wasrek in het trapgat dan maar. 2x Roosmarijn, 1x Tijm.

En aangezien ik toch met oogsten bezig was direct de walnoten geprobeerd uit hun vieze zwarte schil te vissen. Brrrr wat een werkje is dat.

Na wat badderen begonnen ze er enigszins toonbaar uit te zien.
Tuinfluiter
25-10-2021 om 21:48
Jij bent flink bezig geweest Aaaanne. Ja dat takjes verwijderen is altijd een flinke klus. Maar het resultaat mag er dan ook zijn.
EnchantedDragonfly18
25-10-2021 om 21:55
Ik las dat je kruiden ook kunt drogen in een airfryer, mocht je die hebben.

dat ligt lekker te drogen