Huis, tuin en keuken
FaithfulDuck87
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:

Maar een mooie groene tuin:

ShowyHummingbird30
22-09-2021 om 09:08
Tover-Feetje schreef op 21-09-2021 om 20:31:
[..]
Bij mij waren ze ook oranje, idd niet de eetbare uit de winkel.
Haal jij de uitgebloeide bloemen weg?
Nee, nooit aan gedacht. Gaat hij daar uitbundiger van bloeien?
Sophia_!
22-09-2021 om 15:39
Zijn jullie tuinen ook zo kurkdroog? De grond is hier zo hard als steen, ik kom er helemaal niet meer in, zelfs niet om bloembollen te poten 😕
Tuinfluiter
22-09-2021 om 20:13
Sophia_! schreef op 22-09-2021 om 15:39:
Zijn jullie tuinen ook zo kurkdroog? De grond is hier zo hard als steen, ik kom er helemaal niet meer in, zelfs niet om bloembollen te poten 😕
Valt hier wel mee. Lukt het ook niet met een bloembollen steker.
Sophia_!
22-09-2021 om 20:17
Tuinfluiter schreef op 22-09-2021 om 20:13:
[..]
Valt hier wel mee. Lukt het ook niet met een bloembollen steker.
Nee, ook dat niet. Dat is dan wel in het stuk van mijn tuin waar het sowieso altijd wat droger is, maar nu is het heel extreem. Tijd voor wat regen.
Tuinfluiter
22-09-2021 om 20:25
Je hebt nog wel even de tijd je kan ze ook in oktober of november poten als de grond vochtiger is.
Pimpom
24-09-2021 om 18:38
duet schreef op 21-09-2021 om 19:07:
Ik kwam vandaag ineens een verrassing tegen in de tuin. Ik had jullie al eerder verteld dat ik zaad had gehaald uit sierfruit vorig jaar in de herfst uit mijn herfststukjes. De ene was de stekelige jongen met de ethiopische aubergines, de andere een soort sierkomkommer.
De aubergine heeft leuke vruchtjes gemaakt, maar de komkommer bleef de hele zomer alleen maar mannelijke bloemen maken, dus ik had de hoop al opgegeven. En juist vandaag, toen ik mijn herfststukjes weer aan het maken was en mos ging zoeken in de tuin, zag ik ze ineens: 3 kleine sierkomkommers! (formaat doperwt)
Dit moet het gaan worden:
Ik ben benieuwd of ze op tijd (voor de kerststukjes op tafel komen) groot genoeg zijn om nog in de herfststukjes te kunnen.
Wat een schattige pluizenbolletjes!
DownrightChinchilla41
24-09-2021 om 18:44
Coreopsis schreef op 21-09-2021 om 20:00:
[..]
Grappig, bij mij hangen er elk jaar meerdere oranje vruchten in. Helaas niet lekker. De passievruchten in de winkel zijn een andere soort.
Ik heb daar dan ook een keer zaad uit gehaald en gezaaid. Elk jaar graaf ik pot met plant in en krijg heerlijke vruchten. Voor de winter haal de pot weer uit de grond en knip de plant terug en zet ze binnen op een koele plek. Dit doe ik al 4 jaar met dezelfde planten, en ik heb verschillende passievruchten. Er zijn erg veel soorten (en smaken).
Mama-Inge
24-09-2021 om 19:26
vanavond geen gardeners world.
Maar nog wel chelsea flower show
En dit weekend laten ze de hoogtepunten van de afgelopen week zien
ShowyHummingbird30
24-09-2021 om 19:59
Yolo schreef op 24-09-2021 om 18:44:
[..]
Ik heb daar dan ook een keer zaad uit gehaald en gezaaid. Elk jaar graaf ik pot met plant in en krijg heerlijke vruchten. Voor de winter haal de pot weer uit de grond en knip de plant terug en zet ze binnen op een koele plek. Dit doe ik al 4 jaar met dezelfde planten, en ik heb verschillende passievruchten. Er zijn erg veel soorten (en smaken).
Wat een leuk idee. Geeft zo'n eetbare vergelijkbare bloemen als de standaard tuinpassieflora?
Tuinfluiter
25-09-2021 om 15:39

Vandaag flink in de tuin gewerkt nu zit ik lekker uit te rusten en geniet van de uitbundige bloei van de asters. Het is nu heerlijk in de tuin.
ShowyHummingbird30
25-09-2021 om 15:42
Tuinfluiter schreef op 25-09-2021 om 15:39:
Vandaag flink in de tuin gewerkt nu zit ik lekker uit te rusten en geniet van de uitbundige bloei van de asters. Het is nu heerlijk in de tuin.
Mooi! Mijn herfstaster (zelfde kleur) heeft welgeteld 1 zielige stengel met 5 bloemen. Alle andere stengels zijn verdord voordat er bloemknoppen in kwamen. Waarom is me een raadsel.
Tuinfluiter
25-09-2021 om 15:46
Bij mij doen ze het altijd goed heb ze al jaren. Ze staan in de halfschaduw.
Mama-Inge
25-09-2021 om 16:09
prachtig tuinfluiter
Hier vanmiddag ook wat in de tuin bezig geweest.
Een lavendel plantje bij de andere lavendel gezet.
Die stond op 1 of andere raadselachtige manier ergens verderop in de tuin.
Ik had wat kleine chrysant plantjes mee genomen van de week en die staan nu op de plek waar dat lavendel plantje stond.
Verder her en der wat dode bloemen weg geknipt
En de cosmos wat op gebonden, die hing helemaal over het pad naar de voordeur
De cosmos zit nog steeds vol bloemen en knoppen
DownrightChinchilla41
25-09-2021 om 16:35
Coreopsis schreef op 24-09-2021 om 19:59:
[..]
Wat een leuk idee. Geeft zo'n eetbare vergelijkbare bloemen als de standaard tuinpassieflora?
Mooiere bloemen
, elke kleur vrucht heeft verschillende bloemen. Ik heb 3 verschillende tropische soorten, de paarse uit de winkel, een donker rode en 1 met groene vruchten. Op grote markten kun je nog weleens verschillende passievruchten vinden of bij buitenlandse winkels. De paarse: