Huis, tuin en keuken
FaithfulDuck87
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:

Maar een mooie groene tuin:

Mama-Inge
20-09-2021 om 07:00
leuk sophia
En heerlijk genieten van je plekje
Ik heb gisteravond naar de chelsea flower show gekeken
En van de week probeer ik zo veel mogelijk er van te kijken
Man zal wel horendol worden van al die tuin tv
Maar ik vind het leuk om te kijken en ideeën op te doen.
Ik vind het ook wel leuk dat het nu in het najaar is, zodat er ook andere bloemen gebruikt worden.
Mama-Inge
20-09-2021 om 08:41
Friezinnetje schreef op 20-09-2021 om 07:05:
is dat op BBC te bekijken?
Ja, bbc 1 en 2
'S middags om kwart voor 5
En 's avonds rond 8 uur/half 9
Neweve
20-09-2021 om 11:03
Ik wil ook weer even ongestoord in de tuin werken maar onze kleine is het daar niet mee eens. Op een of andere manier heeft ze altijd net honger als ik diep met mijn handen in het zand zit, of halverwege de snoei klus. Ik heb nu dus een hoop halve klusjes gedaan
Wat een mooie plaatjes komen hier trouwens weer langs!
Neweve
20-09-2021 om 11:05
ow nog een vraag: ik zoek iemand die voor een van de blokjes in de tuin de basis kan aanleggen. Dat betekent:
.- afvoeren schutting met klimop
- plaatsen nieuwe schutting
- borderrand
- nieuw kippenhok en fietsenhok.
Eigenlijk dus weinig echte tuin klussen (de beplanting wil ik verder zelf doen). Heb je daar een hovenier voor nodig of wat voor een vakman zouden jullie inschakelen?
Mama-Inge
20-09-2021 om 11:30
Neweve schreef op 20-09-2021 om 11:03:
Ik wil ook weer even ongestoord in de tuin werken maar onze kleine is het daar niet mee eens. Op een of andere manier heeft ze altijd net honger als ik diep met mijn handen in het zand zit, of halverwege de snoei klus. Ik heb nu dus een hoop halve klusjes gedaan
![]()
Herkenbaar.
Toen de kinderen klein waren had ik dat ook.
En op peuter/kleuter leeftijd heel lief bedoeld, mama helpen en dan door het stuk tuin wat ik al gedaan had.
Of plantjes er uit trekken, want dat doet mama ook, verschil tussen onkruid en plantjes is op die leeftijd heel lastig
EnchantedDragonfly18
20-09-2021 om 14:41
Neweve schreef op 20-09-2021 om 11:05:
ow nog een vraag: ik zoek iemand die voor een van de blokjes in de tuin de basis kan aanleggen. Dat betekent:
.- afvoeren schutting met klimop
- plaatsen nieuwe schutting
- borderrand
- nieuw kippenhok en fietsenhok.
Eigenlijk dus weinig echte tuin klussen (de beplanting wil ik verder zelf doen). Heb je daar een hovenier voor nodig of wat voor een vakman zouden jullie inschakelen?
Kijk eens op de Nextdoor app bij bedrijven in de buurt. Ik heb alleen het leeghalen en aanleggen laten doen. De beplanting zelf gedaan, alleen de bomen heeft hij wel ingegraven voor me.
Neweve
20-09-2021 om 19:42
Tickel schreef op 20-09-2021 om 14:41:
[..]
Kijk eens op de Nextdoor app bij bedrijven in de buurt. Ik heb alleen het leeghalen en aanleggen laten doen. De beplanting zelf gedaan, alleen de bomen heeft hij wel ingegraven voor me.
Nextdoor gebruiken, slim niet aan gedacht!
Pimpom
20-09-2021 om 19:58
Het meeste grote snoeiwerk is wel gedaan, alleen de vlinderstruik nog. Daar was ik van de week aan begonnen, maakte een verkeerde beweging en het schoot zo in mijn rug 😅
Ik hoop komend weekend weer verder te gaan!
Mama-Inge
20-09-2021 om 21:13
au pimpom, sterkte met je rug.
Vanmiddag en vanavond nog het 1 en ander van chelsea flower show gekeken, er zitten prachtige tuinen tussen
duet
21-09-2021 om 19:07
Ik kwam vandaag ineens een verrassing tegen in de tuin. Ik had jullie al eerder verteld dat ik zaad had gehaald uit sierfruit vorig jaar in de herfst uit mijn herfststukjes. De ene was de stekelige jongen met de ethiopische aubergines, de andere een soort sierkomkommer.
De aubergine heeft leuke vruchtjes gemaakt, maar de komkommer bleef de hele zomer alleen maar mannelijke bloemen maken, dus ik had de hoop al opgegeven. En juist vandaag, toen ik mijn herfststukjes weer aan het maken was en mos ging zoeken in de tuin, zag ik ze ineens: 3 kleine sierkomkommers! (formaat doperwt)

Dit moet het gaan worden:

Ik ben benieuwd of ze op tijd (voor de kerststukjes op tafel komen) groot genoeg zijn om nog in de herfststukjes te kunnen.
Tover-Feetje
21-09-2021 om 19:42
Dat wordt nog spannend Duet
Maar het is sowieso al een leuke verrassing dat er ieniemienie sierkomkommertjes aan het vormen zijn.
Ik had vorig jaar ineens drie vruchten aan mijn passiebloem.
Volgens internet vormen de vruchten uit de uitgebloeide bloemen dus dit jaar heb ik, in tegenstelling tot voorgaande jaren, geen uitgebloeide bloemen weggehaald.
Dat ziet er wat minder fleurig uit maar alles voor het goede doel
Dit jaar hangen er al nul vruchten
volgend jaar toch de uitgebloeide bloemen maar weer verwijderen.
ShowyHummingbird30
21-09-2021 om 20:00
Tover-Feetje schreef op 21-09-2021 om 19:42:
Dat wordt nog spannend Duet
![]()
Maar het is sowieso al een leuke verrassing dat er ieniemienie sierkomkommertjes aan het vormen zijn.
Ik had vorig jaar ineens drie vruchten aan mijn passiebloem.
Volgens internet vormen de vruchten uit de uitgebloeide bloemen dus dit jaar heb ik, in tegenstelling tot voorgaande jaren, geen uitgebloeide bloemen weggehaald.
Dat ziet er wat minder fleurig uit maar alles voor het goede doel![]()
Dit jaar hangen er al nul vruchtenvolgend jaar toch de uitgebloeide bloemen maar weer verwijderen.
Grappig, bij mij hangen er elk jaar meerdere oranje vruchten in. Helaas niet lekker. De passievruchten in de winkel zijn een andere soort.
Tover-Feetje
21-09-2021 om 20:31
Coreopsis schreef op 21-09-2021 om 20:00:
[..]
Grappig, bij mij hangen er elk jaar meerdere oranje vruchten in. Helaas niet lekker. De passievruchten in de winkel zijn een andere soort.
Bij mij waren ze ook oranje, idd niet de eetbare uit de winkel.
Haal jij de uitgebloeide bloemen weg?
duet
21-09-2021 om 22:17
Misschien dat dit jaar de vruchtvorming sowieso minder is door alle regen? Mijn kastanjeboom heeft ook weinig en heel kleine kastanjes in tegenstelling tot vorig jaar. Ook de sierappel heeft veel minder appels dan vorig jaar.
Misschien dat regen tijdens de bloei zorgt voor minder bestuiving en daardoor minder vrucht.