Huis, tuin en keuken
FaithfulDuck87
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:

Maar een mooie groene tuin:

Aaaanne
24-08-2021 om 22:48
Zeg Hen, ik zat net wat op funda rond te klikken en daar zag ik een huis te koop waar een allemaal verhoogde borders waren. En hangende bakken aan de schutting. Het zag er gezellig uit maar ik vond het ook een beetje apart (waarom niks op de grond?) toen ik op een laatste foto van de hal twee rollators zag staan. De bewoner/ster(s) kunnen duidelijk niet goed uit de voeten en kunnen zo wel tuinieren. Kan jij daar misschien ook wat mee?
Tremain
24-08-2021 om 23:07
Friezinnetje schreef op 23-08-2021 om 20:21:
oh en zo jammer, had ik eindelijk de gladiolen in bloei, is de eerste al geknakt. Dus maar in een vaas gezet.
Oh, hier ook. De gladiolen bloeiden zo mooi, echt een bloemenfeest in onze voortuin. Alleen worden ze dan ook zo zwaar, heb er al een paar in de vaas moeten zetten. Die bloemen vermenigvuldigen zich ook heb ik gezien.
Tremain
24-08-2021 om 23:10
Trotter schreef op 24-08-2021 om 16:22:
Hier in de tuin stikt het ook van de bijen en hommels. Vooral die hommels vind ik zo leuk, met hun bolle behaarde billen vol stuifmeel. Of bijen en hommels met een stuifmeelbroek. Ik had er nog nooit van gehoord, en nu zie ik ze continu, van die grote gele klodders stuifmeel aan hun achterpoten, alsof ze een gele pofbroek aan hebben. We hebben inmiddels een insectenhotel opgehangen en een hommelburcht geplaatst. En ik heb bijna 200 voorjaarsbloeiende bollen besteld, zodat er vanaf januari alweer wat ze eten is voor ze.
Die bloembollen klinken goed. Wat zit er zoal bij?
Tover-Feetje
24-08-2021 om 23:27
Wat een mooie fleurige foto's zijn er weer geplaatst
Ik ben even druk bezig in huis met verven en behangen dus weinig tijd om in de tuin te werken.
Ik wil, als ik binnen klaar ben, eens gaan kijken of ik alvast wat planten kan gaan verplanten zodat ze volgend jaar op de "goede" plaats staan.
Gladiolen wil ik volgend jaar ook, en dan gelijk een heleboel verschillende kleuren 
Plotsa
24-08-2021 om 23:34
Gladiolen lijken het hier niet goed te doen. Probeer nu al 3 jaar om ze tot bloei te laten komen, maar krijg alleen maar blad/stengels. Maakt de grond waar ze in staan nog iets uit voor de gladiolen?
QuarrelsomeSnail25
25-08-2021 om 00:01
Aaaanne schreef op 24-08-2021 om 22:48:
Zeg Hen, ik zat net wat op funda rond te klikken en daar zag ik een huis te koop waar een allemaal verhoogde borders waren. En hangende bakken aan de schutting. Het zag er gezellig uit maar ik vond het ook een beetje apart (waarom niks op de grond?) toen ik op een laatste foto van de hal twee rollators zag staan. De bewoner/ster(s) kunnen duidelijk niet goed uit de voeten en kunnen zo wel tuinieren. Kan jij daar misschien ook wat mee?
Oh, wie weet! En fijn dat je aan me denkt.
Heb je een linkje? Dan kijk ik even ter inspiratie.
Trotter
25-08-2021 om 05:05
Tremain schreef op 24-08-2021 om 23:10:
[..]
Die bloembollen klinken goed. Wat zit er zoal bij?
Sneeuwklokje, blauwe druifjes, krokus, lenteklokje, sterhyacint, allium en sneeuwroem. Allemaal paars/blauw en wit.
Trotter
25-08-2021 om 05:10
Wij hebben ook verhoogde borders. Nu kan ik overal nog goed bij, maar in de toekomst misschien niet meer. Ik weet niet of ik dezelfde aandoening krijg als mijn moeder, maar mocht dat zo zijn dan is de tuin daar in ieder geval alvast op aangepast. En ook als we gezond ouder worden is dit makkelijker. Het is de bedoeling dat de randen volgroeien zodat je ze minder ziet. Er is al een heel stuk onzichtbaar waar de nepeta uitbundig staat te bloeien. En ik heb laatst een heleboel campanula geplant, dat kan ook zo lekker over randjes groeien.
Trotter
25-08-2021 om 05:30
Omdat we een heel strak en modern huis hebben hebben we voor de muurtjes rondom de border ook voor strakke randen gekozen. Je zou ze echter ook van een soort ongelijke stapelstenen kunnen maken, zoals je rondom Engelse cottages vaak ziet, en er dan allerlei rotsplantjes tussen kunnen laten groeien.
Trotter
25-08-2021 om 07:47
Hee, als ik een link kan posten kan ik natuurlijk ook een link naar een fotoalbum plaatsen!
Ik heb twee albumpjes gemaakt. De ene met Hommels en bijen (en andere insecten. De foto's zijn trouwens met mijn telefoon gemaakt en vervolgens flink ingezoomd, dus die zijn niet allemaal zo scherp als ik zou willen) en de andere met een stukje Tuin. Nou ja, tuin... zoals je op de foto's kunt zien is het niet meer dan een ommuurd binnenplaatsje. Ik probeer het zo groen mogelijk te laten worden door twee wanden helemaal te laten begroeien. Tegen de muur op het Oosten staan klimhortensia en kamperfoelie, tegen de muur op het Zuiden staan jasmijn, 2 soorten clematis, 2 soorten wisteria (die leid ik met staalkabels ook over het terras heen naar de andere kant van de tuin), winterjasmijn en vuurdoorn. Die laatste twee heb ik er pas net ingezet, omdat ik bij nader inzien ook wat meer kleur in de winter wil (en een plekje waar vogels in kunnen schuilen).
Trotter
25-08-2021 om 07:57
Ik wil nog een keer betere foto's van de tuin maken hoor, nu staat driekwart van de planten er niet op. Maar ik ben nog elke keer dingen aan het veranderen en vooral aan het toevoegen. Ik denk dat het wel volgend jaar zomer wordt voor het zover is. ![]()
ShowyHummingbird30
25-08-2021 om 08:49
Plotsa schreef op 24-08-2021 om 23:34:
Gladiolen lijken het hier niet goed te doen. Probeer nu al 3 jaar om ze tot bloei te laten komen, maar krijg alleen maar blad/stengels. Maakt de grond waar ze in staan nog iets uit voor de gladiolen?
Hier ook. 1 of 2 gaan bloeien, de rest krijgt alleen blad.
Welke eindzomer/najaarsbollen doen het bij jullie goed (en hoef je niet te rooien, daar ben ik te lui voor)?
QuarrelsomeSnail25
25-08-2021 om 09:09
Trotter schreef op 25-08-2021 om 05:30:
Omdat we een heel strak en modern huis hebben hebben we voor de muurtjes rondom de border ook voor strakke randen gekozen. Je zou ze echter ook van een soort ongelijke stapelstenen kunnen maken, zoals je rondom Engelse cottages vaak ziet, en er dan allerlei rotsplantjes tussen kunnen laten groeien.
Engelse cottagges.
QuarrelsomeSnail25
25-08-2021 om 09:11
Trotter schreef op 25-08-2021 om 07:47:
Hee, als ik een link kan posten kan ik natuurlijk ook een link naar een fotoalbum plaatsen!
Ik heb twee albumpjes gemaakt. De ene met Hommels en bijen (en andere insecten. De foto's zijn trouwens met mijn telefoon gemaakt en vervolgens flink ingezoomd, dus die zijn niet allemaal zo scherp als ik zou willen) en de andere met een stukje Tuin. Nou ja, tuin... zoals je op de foto's kunt zien is het niet meer dan een ommuurd binnenplaatsje. Ik probeer het zo groen mogelijk te laten worden door twee wanden helemaal te laten begroeien. Tegen de muur op het Oosten staan klimhortensia en kamperfoelie, tegen de muur op het Zuiden staan jasmijn, 2 soorten clematis, 2 soorten wisteria (die leid ik met staalkabels ook over het terras heen naar de andere kant van de tuin), winterjasmijn en vuurdoorn. Die laatste twee heb ik er pas net ingezet, omdat ik bij nader inzien ook wat meer kleur in de winter wil (en een plekje waar vogels in kunnen schuilen).
Mooi al hoor. Leuk straks ook dat 'dakje' over je tuin. Hoe lang duurt zoiets voordat het aan de andere kant is?