Huis, tuin en keuken
FaithfulDuck87
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:

Maar een mooie groene tuin:

DownrightChinchilla41
23-08-2021 om 19:25
Friezinnetje schreef op 23-08-2021 om 19:23:
Hier vandaag ook heel veel vlinders in de tuin. Veel koolwitjes. En veel bijen en hommels, het zoemde volop in de tuin.
Hier erg veel atalanta's en dagpauwogen.Voorgaande jaren veel koolwitjes nu amper. En al meerdere keren de queen gezien
Pimpom
23-08-2021 om 19:33
Yolo schreef op 23-08-2021 om 19:20:
"Ohhh ik ben de naam kwijt, met van die geurige bloemen... Dat ie bessen krijgt wist ik niet!"
Kamperfoelie
Ze ruiken zo lekker.
En ja sorry ik vind hommels echt leuk en wil ze altijd even over hun zachte kontje aaien, zachtjes dan heLeuk artikel over een hommel;
Oeh, ik heb net een kamperfoelie geplant, die zal nu niet meer bloeien natuurlijk. Besjes volgend jaar! Leuk voor de vogeltjes.
QuarrelsomeSnail25
23-08-2021 om 20:14
Pimpom schreef op 23-08-2021 om 18:22:
Prachtige dag vandaag, dus lekker in de tuin gerommeld. Het was ook echt druk met vlinders en bijen in vooral de vlinderstruiken.
Ik had voor mijn verjaardag een handig heuptasje gekregen voor tuingereedschap. Nu hoop ik dat ik mijn snoeischaar niet 100 keer kwijtraak als ik bezig ben![]()
Prachtige foto's!
Zo scherp en fel!
En wat een leuk cadeau!
Eén van die vlindersoorten (Atalanta) zit hier bij de druif. Heb eenmalig een citroenvlinder gezien. Paar koolwitjes. En dat was het. Sinds vorige week door aanschaf van twee planten (Addenda Donna) wel veel bijen en hommels. Hommels kwamen eerder ook al op de zonnebloemen en de petunia's af. 
Maar waarom zo weinig vlinders...?
FaithfulDuck87
23-08-2021 om 20:21
oh en zo jammer, had ik eindelijk de gladiolen in bloei, is de eerste al geknakt. Dus maar in een vaas gezet.
Mama-Inge
23-08-2021 om 20:40
man heeft net wat kale stukken in het gras bij gezaaid.
En ik heb het akelei zaad maar eens verzameld
EnchantedDragonfly18
23-08-2021 om 21:34
Ik heb mijn voortuin nu klaar, als in: beplanting. Zal binnenkort wat foto's maken en als linkje plakken
FaithfulDuck87
23-08-2021 om 21:35
Tickel schreef op 23-08-2021 om 21:34:
Ik heb mijn voortuin nu klaar, als in: beplanting. Zal binnenkort wat foto's maken en als linkje plakken
ah fijn dat het klaar is! Benieuwd naar de foto's
duet
23-08-2021 om 22:35
Ik ben er nog! Lees af en toe bij, maar erg druk, dus weinig tijd om te reageren.
Mooie foto's Pimpom!
Lekker feestje Friez,
Ik ben al druk bezig met het verplanten van planten. Het regent zoveel, dat ik dat nu al aandurf, ipv te wachten tot het najaar. Rozen bloeien nu voor de tweede keer, verder staat er nog best veel in bloei. Mijn nieuwe pompom-dahlia's (verrassingspakket) doen het behoorlijk goed. De sierpompoentjes hebben ook al een paar leuke vruchten. Het is nu nog wachten op de sierkomkommers.
Ik weet niet of de egel nog in mijn tuin zit. Het kattenvoer is iedere ochtend schoon op, maar laatst, toen ik in mijn egelhoekje ging kijken, lagen daar ineens twee hele schattige kittens in het zonnetje te soezen. Dus ik vermoed dat er meer eters in het egelrestaurant zijn. 
GroenTuintje
24-08-2021 om 09:33
Friezinnetje schreef op 23-08-2021 om 08:25:
[..]
ik snap niet waarom je hier mee schrijft. Je bent continu bezig met stoken. Alles is vies, ongedierte, stofzuigen in de tuin. Alles waar wij voor zijn, vind jij niets en omgekeerd.
Ik snap dat ook niet, blijf dan gewoon weg hier. Of begin een eigen topic.
Neweve
24-08-2021 om 11:25
@pimpom, wat een prachtige foto's en leuk al die beestjes.
Hier is de citroen Melisse ontploft (kan er bijna niet meer langs..), maar omdat hij vol zit met bijen en hommels wacht ik even tot hij is uitgebloeid.
Voortuin heeft ook nog wat aandacht nodig, staat nu vol met klaproos (en de overleden perzik), maar dat is straks mogelijk een treurige bende...
En tijd voor foto's!
Phlox,

Gladiool, ik heb alleen maar Laarse gepland maar er is er 1 rood! Wel zijn ze alle kanten op gebogen, volgend jaar misschien een stokje bijzetten...

Trotter
24-08-2021 om 16:17
Friezinnetje schreef op 23-08-2021 om 08:25:
[..]
ik snap niet waarom je hier mee schrijft. Je bent continu bezig met stoken. Alles is vies, ongedierte, stofzuigen in de tuin. Alles waar wij voor zijn, vind jij niets en omgekeerd.
Typisch trolgedrag, reacties uitlokken.
Trotter
24-08-2021 om 16:22
Hier in de tuin stikt het ook van de bijen en hommels. Vooral die hommels vind ik zo leuk, met hun bolle behaarde billen vol stuifmeel. Of bijen en hommels met een stuifmeelbroek. Ik had er nog nooit van gehoord, en nu zie ik ze continu, van die grote gele klodders stuifmeel aan hun achterpoten, alsof ze een gele pofbroek aan hebben.
We hebben inmiddels een insectenhotel opgehangen en een hommelburcht geplaatst. En ik heb bijna 200 voorjaarsbloeiende bollen besteld, zodat er vanaf januari alweer wat ze eten is voor ze. 
Trotter
24-08-2021 om 16:25
En ik heb prachtige foto's van stuifmeelbillen en -broeken. Maar helaas, nog niet genoeg berichten om plaatjes te plakken...
Tuinfluiter
24-08-2021 om 16:30

Bij ons zat er vanmorgen een Paardenbijter op de druiven en verder is het ook hier nog steeds een komen en gaan van bijen en hommels.
Sophia_!
24-08-2021 om 16:39
Trotter schreef op 24-08-2021 om 16:22:
Hier in de tuin stikt het ook van de bijen en hommels. Vooral die hommels vind ik zo leuk, met hun bolle behaarde billen vol stuifmeel. Of bijen en hommels met een stuifmeelbroek. Ik had er nog nooit van gehoord, en nu zie ik ze continu, van die grote gele klodders stuifmeel aan hun achterpoten, alsof ze een gele pofbroek aan hebben. We hebben inmiddels een insectenhotel opgehangen en een hommelburcht geplaatst. En ik heb bijna 200 voorjaarsbloeiende bollen besteld, zodat er vanaf januari alweer wat ze eten is voor ze.
Goed dat je het zegt! Ik moet ook bloembollen bestellen, elk jaar vergeet ik dat. Een hommelburcht kende ik niet, maar dat is ook wel wat voor hier. Er zitten er hier echt veel, zo leuk!

Leuk artikel over een hommel;