Huis, tuin en keuken
FaithfulDuck87
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:

Maar een mooie groene tuin:

Aaaanne
14-08-2021 om 20:36
Even fotospam, dan bijlezen:

Hibiscus en Teunisbloemen er onder: zo veel bloemen bij elkaar! 's Avonds zijn de Teunisbloemen helemaal open, overdag de Hibiscus.

2x leuke siererwten uit het wilde bloemenzaadmengsel

Groot Kaasjeskruid

Leuke Madeliefje-achtige bloemetjes met een te moeilijke naam die het op de droge plek onder het bankje uithouden

De andere twee Hibiscussen (die groeien door elkaar heen)

Braam groeit goed om de regenton heen. Er lijken weinig rijpe in te hangen, dat komt omdat ik pas na de oogst van vandaag aan het maken van een foto dacht
. Er komt op dit moment elke dag een bak vol vanaf, hmmm.
Aaaanne
14-08-2021 om 20:43
Coreopsis schreef op 14-08-2021 om 17:08:
Dat brengt mij op de vraag: hoeveel besteden jullie ongeveer in het tuincentrum / aan planten en dergelijke? Ik merk dat ik in alle opzichten behoorlijk zuinig (zeg maar: een krent) ben, ook uit duurzaamheidsoogpunt. Maar planten (en boeken)...
Niet superveel, omdat het al erg vol staat en ik ook ver kom met stekjes van familie en vrienden die ook veel met de tuin bezig zijn. Vorig jaar erg veel aan de nieuwe schutting, maar aangezien de oude bijna omviel was dat noodzakelijk onderhoud.
Qua planten, uhhh ik denk rond de 100 euro. Vorig jaar wat meer vanwege het nieuwe stukje dat vrij kwam bij de nieuwe schutting, nu wat minder.
Aaaanne
14-08-2021 om 20:47
Tuinfluiter schreef op 14-08-2021 om 19:20:
Deze springspin leeft in mijn stoel. Ze heeft er zelfs jonge in gekregen.
Tuinfluiter
14-08-2021 om 20:52
Sophia_! schreef op 14-08-2021 om 20:04:
[..]
Ik vind dat buiten (!!) zo mooi. Ik heb eens uren zitten kijken hoe een dikke kruisspin een web aan het maken was. Echt kunstzinnig.
Ik vind spinnen ook fascinerend, ze maken zo'n web ook best snel. Probeer het web ook altijd heel te laten, maar ja dat lukt niet altijd met tuinieren.
Aaaanne
14-08-2021 om 20:54
Oh, met andere dingen er bij wordt het veel meer: vorig jaar ook twee regentonnen gekocht en aangezien het afkoppelen van regenwater er bij kwam en dat ingewikkeld zat hebben we dat laten doen. Ik weet niet wat dat samen kostte, maar best wel wat zegmaar
. En het bankje van vorige foto is ook vorig jaar gekocht, dat komt omdat dat ook paste in de hoek met de nieuwe schutting.
Maar, hiervoor hebben we al een jaar of 5 niets groots gedaan in de tuin, alleen twee parasolstandaards gekocht
. Dus dit is allemaal niet gemiddeld. Denk ook dat er de komende jaren niks groots meer zal gebeuren. Hooguit vis ik wat stenen er uit aan de rand van het terras, maar die sla ik dan op en als ik ergens een borderrand wil gebruik ik die daar weer voor. Dus de planten kosten is wat 'normaal' is.
Voor mij is het inderdaad hobby, dus vind ik het ook een logisch iets om met enige regelmaat iets aan uit te geven, zoals een ander voor een sport nieuwe kleding nodig heeft, of items.
Pimpom
14-08-2021 om 20:56
Aaaanne schreef op 14-08-2021 om 20:54:
Oh, met andere dingen er bij wordt het veel meer: vorig jaar ook twee regentonnen gekocht en aangezien het afkoppelen van regenwater er bij kwam en dat ingewikkeld zat hebben we dat laten doen. Ik weet niet wat dat samen kostte, maar best wel wat zegmaar
. En het bankje van vorige foto is ook vorig jaar gekocht, dat komt omdat dat ook paste in de hoek met de nieuwe schutting.
Maar, hiervoor hebben we al een jaar of 5 niets groots gedaan in de tuin, alleen twee parasolstandaards gekocht. Dus dit is allemaal niet gemiddeld. Denk ook dat er de komende jaren niks groots meer zal gebeuren. Hooguit vis ik wat stenen er uit aan de rand van het terras, maar die sla ik dan op en als ik ergens een borderrand wil gebruik ik die daar weer voor. Dus de planten kosten is wat 'normaal' is.
Voor mij is het inderdaad hobby, dus vind ik het ook een logisch iets om met enige regelmaat iets aan uit te geven, zoals een ander voor een sport nieuwe kleding nodig heeft, of items.
Bij mij was het ook wel een uitspatter dit jaar
Aaaanne
14-08-2021 om 20:59
Tuinfluiter schreef op 14-08-2021 om 20:52:
[..]
Ik vind spinnen ook fascinerend, ze maken zo'n web ook best snel. Probeer het web ook altijd heel te laten, maar ja dat lukt niet altijd met tuinieren.
We waren op vakantie geweest en ontdekten dat een spin een web had
gemaakt boven het biobakje in de keuken. Die had dus een fruitvlieg te
pakken. Slimme spin!
Sophia_!
14-08-2021 om 21:01
Tuinfluiter schreef op 14-08-2021 om 20:52:
[..]
Dat probeer ik ook, maar in de herfst zitten er hier zo verschrikkelijk veel dat dat geen doen is. Ik zeg dan altijd sorry als ik er weer een kapot maak 🙈
Aaaanne
14-08-2021 om 21:02
Tuinfluiter schreef op 14-08-2021 om 20:58:
Leuke foto's Aaaane krijg alleen we trek in bramem
Waar woon je? ![]()
Nouja, ik stuur je wat virtuele bramen *flitsss*
Tover-Feetje
14-08-2021 om 21:16
Mooi die bloemenweelde van je Hibiscus en Teunisbloemen Aaaanne
Vanwege corona niet veel geld aan mijn tuin uitgegeven, simpelweg omdat ik niet in tuincentrums kwam.
Vorig jaar wel voor de voortuin 5 kuub boomschors laten bezorgen en 100 meter druppelslang (waar ik nog wel van overhield voor achter) bij elkaar zo'n 500 euro.
Nieuwe planten heb ik gekregen of liep ik per ongeluk tegenaan in een supermarkt.
Aaaanne
14-08-2021 om 22:30
Ik heb door dit topic - nouja, op viva dan (net voor Corona al) het online planten bestellen ontdenkt. Nooit gedacht dat dat kon met planten. Nouja, dan lees je daarover en gaat eens kijken... Goh, da's makkelijk! 's avonds op de bank heb ik veel vaker tijd dan bijv. zaterdagmiddag.
Sophia_!
14-08-2021 om 22:40
Aaaanne schreef op 14-08-2021 om 22:30:
Ik heb door dit topic - nouja, op viva dan (net voor Corona al) het online planten bestellen ontdenkt. Nooit gedacht dat dat kon met planten. Nouja, dan lees je daarover en gaat eens kijken... Goh, da's makkelijk! 's avonds op de bank heb ik veel vaker tijd dan bijv. zaterdagmiddag.
Op welke sites bestel jij online? Ik heb ook weleens gekeken, maar weet niet of alles wel betrouwbaar is
Moosey
14-08-2021 om 22:43
Ik probeer te spreiden: het ene jaar geef ik veel uit aan bollen, het jaar erop aan planten, het jaar erop aan groentenzaden. Vorig jaar 2 nieuwe borders en de vijver aangeplant, dat was denk ik 250 euro aan planten, zoiets. Dit jaar groentenzaden en nog een paar plantjes gekocht, maar nog niet erg veel. Dus misschien mag ik ook nog wel wat bollen bestellen van mezelf, das alweer 3 jaar geleden dat ik dat heb gedaan
Sophia_!
14-08-2021 om 22:44
Bollen moet ik ook nog kopen. Elk jaar vergeet ik dat en dan baal ik in het voorjaar.