Huis, tuin en keuken
FaithfulDuck87
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:

Maar een mooie groene tuin:

Sumak
14-08-2021 om 17:50
Coreopsis schreef op 14-08-2021 om 17:08:
Dat brengt mij op de vraag: hoeveel besteden jullie ongeveer in het tuincentrum / aan planten en dergelijke? Ik merk dat ik in alle opzichten behoorlijk zuinig (zeg maar: een krent) ben, ook uit duurzaamheidsoogpunt. Maar planten (en boeken)...
Oh ik wil echt niet weten hoeveel geld ik afgelopen jaar naar het tuincentrum heb gebracht, maargoed ik heb vorig jaar mijn tegeltuin helemaal leeggetrokken en overal groen neergezet, dus dat telt niet echt voor het gemiddelde. Ik heb de 'pech' dat er een kweker op 5 min afstand zit dusja... ik hou ook niet van winkelen maar wat je zegt, zet me in een tuincentrum of boekhandel en ik ben gelukkig
Ik ga gemiddeld 1x per maand (soms vaker) naar de kweker hier, altijd met een lijstje met wat ik nodig heb en dan geef ik gemiddeld tussen de 40 en 70 euro uit. Dat is dan niet alleen aan planten maar ook aan dingen als gereedschap, potten, aarde etc. Maar ik vind een huismerkhark echt prima, ga geen 60 euro uitgeven aan een merkhark.
Ik vind grote planten over het algemeen wel duur, die koop ik liever klein (en dus goedkoper) om ze zelf groot te laten worden. Ik ben ook bang om een grote dure plant te kopen, want als hij dan snel doodgaat vind ik het erg zonde. Tot nu toe groeit alles wel heel goed gelukkig.
Sophia_!
14-08-2021 om 18:22
Coreopsis schreef op 14-08-2021 om 17:08:
Dat brengt mij op de vraag: hoeveel besteden jullie ongeveer in het tuincentrum / aan planten en dergelijke? Ik merk dat ik in alle opzichten behoorlijk zuinig (zeg maar: een krent) ben, ook uit duurzaamheidsoogpunt. Maar planten (en boeken)...
Dit jaar circa 350 euro denk ik. Er moesten nieuwe planten in de voortuin en elk jaar koop ik wel wat nieuwe plantjes, omdat dat nou eenmaal leuk is 😃
ShowyHummingbird30
14-08-2021 om 18:28
Ha, dat doet me goed. Ik ben dus niet de enige die af en toe uit de band springt in het tuincentrum. (Partner vindt me krankzinnig: je geeft toch geen geld uit aan een plánt?? Dat hij dan weer 2 laptops, een tablet, een Ereader en 3 telefoons nodig heeft, tja dat is iets heel anders.😂)
Sumak
14-08-2021 om 18:35
Haha nee hier krijg ik tegenwoordig ook de reactie 'heb je nou wéér planten gekocht?!' En ik moet hem nu ook wel gelijk geven, er past weinig meer bij, maar ik krijg overal nog wel wat tussen gepropt, en anders is de voortuin nu een goed excuus ^^
Maar hij vindt het wel altijd leuk wat ik doe, of het nou uiteindelijk een chaos wordt of niet, als dat gebeurt trek ik er wat uit en kan ik weer nieuwe dingen halen 
ToetieToover
14-08-2021 om 18:59
Coreopsis schreef op 14-08-2021 om 18:28:
Ha, dat doet me goed. Ik ben dus niet de enige die af en toe uit de band springt in het tuincentrum. (Partner vindt me krankzinnig: je geeft toch geen geld uit aan een plánt?? Dat hij dan weer 2 laptops, een tablet, een Ereader en 3 telefoons nodig heeft, tja dat is iets heel anders.😂)
Haha nou wedden dat jouw hobby goedkoper is?
Ik weet het niet precies. Wil ik ook niet weten. Ik koop standaard elk jaar: wormenmest, lavameel, koeienmest, vloeibare tomatenmest, 5 zakken cacaodoppen, 1 zak boomschors, 2 zakken kokospotgrond, een zak vermiculiet, éénjarigen (kweker), dit jaar ook wat vaste planten (Hessenhof) en wat klimmers (tuincentrum). En zaden voor één- en tweejarigen en de moestuin.
En het koopje van het jaar was: mijn Veilchenblau roos voor €4!!! Ik kreeg er ook gratis nog 3 pierige rozemarijnstruiken bij, die zijn al aardig bijgetrokken.
Wat zal ik trots zijn als mijn zielepootje een paar meter hoog is
. Ik gaf hem rozenmest, haalde alle oude blaadjes gaandeweg eraf en sproeide vloeibare mest over de nieuwe blaadjes.
in het najaar mag mijn rozenbaby de grote tuin in.
De volgende grote tuinuitgave is een bollenbestelling bij Nijssen. De ‘oude’ bollen graaf ik op en die plant ik in het openbaar groen. Dit jaar heb ik de woelrat niet gezien dus wie weet waag ik het erop om voor een paar honderd euro bollen te planten in de borders en niet alleen in potten.
Maar hé, die roos was een koopje dus ik kijk al kwijlend in de bollencatalogus
FaithfulDuck87
14-08-2021 om 19:15
zo, net even bij een buuf 4 deuren verderop de hondenpoep voor de deur gegooid. 2 weken terug hier allemaal stront naast mijn tuin, en donderdag ook weer. Haar toen waarschuwing gegeven. Nu weer, dus schep gepakt en voor de voordeur gegooid. Ik kan daar zo boos om worden
Tuinfluiter
14-08-2021 om 19:20

Deze springspin leeft in mijn stoel. Ze heeft er zelfs jonge in gekregen.
Myrdal
14-08-2021 om 19:32
Hier nog niet veel spinnen. Wel mooie spinnenfoto's trouwens!
Tja, ik houdt al mijn/onze uitgaven al jarenlang bij, dus kan precies zien hoeveel ik per jaar ik aan de tuin uit geef. Meestal een 300 per jaar ongeveer. Vorig jaar en dit jaar wordt dat veel meer, maar ja een nieuwbouwhuis, dus dat had ik zo al gebudgetteerd.
Bah Friezinnetje, ben je lekker in de tuin bezig en dan hondenpoep, als er iets vies is in de tuin...
ToetieToover: hier ook een voorjaarsbollenfan, ik vind het wel moeilijk kiezen, zoveel soorten...
Tover-Feetje
14-08-2021 om 19:40
Friezinnetje schreef op 14-08-2021 om 19:15:
zo, net even bij een buuf 4 deuren verderop de hondenpoep voor de deur gegooid. 2 weken terug hier allemaal stront naast mijn tuin, en donderdag ook weer. Haar toen waarschuwing gegeven. Nu weer, dus schep gepakt en voor de voordeur gegooid. Ik kan daar zo boos om worden
![]()
Ik snap dat het voor jou niet leuk is maar ik zie je al helemaal lopen met je schep 
Sophia_! schreef op 14-08-2021 om 18:19:
het wordt bijna herfst, de spinnen zijn er al
Die mogen jullie dus allemaal houden
geef mij dan mijn mol maar terug.
GroenTuintje
14-08-2021 om 19:40
ik koop eigenlijk alleen planten in het voorjaar merk ik. De rest van het jaar minder behoefte aan. Misschien omdat dan alles al vol staat qua planten in ons kleine tuintje 
Sophia_!
14-08-2021 om 20:04
Tuinfluiter schreef op 14-08-2021 om 19:16:
ook hier al veel spinnen
Ik vind dat buiten (!!) zo mooi. Ik heb eens uren zitten kijken hoe een dikke kruisspin een web aan het maken was. Echt kunstzinnig.
Sophia_!
14-08-2021 om 20:06
Friezinnetje schreef op 14-08-2021 om 19:15:
![]()
Ik hoop dat het helpt. Asociaal gedoe van de buuf.
Pimpom
14-08-2021 om 20:34
Ik heb even mijn bankieren app aangeslingerd en op 'Intratuin' gezocht...ong 1000 euro en ik moest even denken wat ik allemaal gedaan heb dit jaar!
1. Ik ben dit jaar met moestuinieren begonnen, in verhoogde bakken (1 bak van 120x60 en 2 van 60x60. Beide 20cm hoog) en mini planten zakken. Daar heb ik aardig wat goede moestuingrond (Makkelijke Moestuin Mix) in gegooid. Voordeel is dat ik alleen voeding hoef toe te voegen elk jaar, beetje aanvullen, dus een investering in de toekomst
Daar kwam nog al het zaad bij (en een schattig kistje voor de zakjes), zaaipotjes, vermiculiet en nog wat accessoires.
2. Voor de moestuin moest ook een deel wat overwoekert was eruit, worteldoek erop, houtsnippers erop. Hoekje achterin ook opnieuw beplanten met veel bloemgevende vaste planten.
3. Langzaam een bepaalde soort soort (Persicaria bistorta 'Superba'), die steeds meer ruimte in beslag nam, voor een deel weggehaald en nieuwe vaste planten neergezet.
4. Veel potten die 1 jarige plantjes willen hebben
5. Nieuw klimmers gekocht voor langs de schutting (10m). Daar stond klimop. Klimmers die al wat volwassener waren en dus wat duurder.
6. Mijn oleander was ook doorgevroren, dus ik heb een nieuwe gekocht die al best groot was.
De tuin is wel de hobby waar ik het meeste geld aan uitgeef. Ik ben alleen niet zo goed in plantennamen 😅 en wanneer ik iets koop let ik vooral op de standplaats (zon/half-schadus/schaduw), hoogte, functie en kleur.