Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

09-07-2021 om 22:35

Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

14-08-2021 om 10:01

Iemand trouwens verstand van oleanders? Ik had er eentje in een grote pot. Is afgelopen winter bevroren geweest, ondanks inpakken. Heb hem helemaal gesnoeid, nu komen er scheuten aan. Maar of hij het ooit nog echt gaat doen...

Gelukkig had ik voor de winter de zaden eruit gehaald. En inmiddels heb ik 20 kleine oleanderplantjes. Hebben jullie een idee of en wanneer ik die in de grond zou kunnen laten zetten? Of overleven ze de winter dan niet?

Hen74 schreef op 14-08-2021 om 09:56:

[..]

Mengsel van groene zeep met spiritus. Geen idee van de juiste verhouding, maar ik gooi wat in een spuitfles en spuit dan (bij voorkeur onder de blaadjes) op de plant. Paar keer per zomer.

Ze komen als de grond te nat is volgens mij.

Dank je wel! Ik ga het proberen. Ze komen vooral op de 1 jarige zomerbloeiers af zoals de bakken met geraniums die aan de schutting hangen.

Ohh wat schrijven jullie veel, of ik kijk gewoon te weinig ^^
Hier is het erg druk op werk momenteel, lange dagen, en dan ben ik toch extra blij met mijn tuin! Nooit gedacht dat onkruid plukken zo rustgevend kon zijn.

Het tegel idee voor de containers heb ik even geparkeerd, geen zin in gesjouw in elk geval wel bedankt voor de tips die ik voorbij zag komen.

Ik zag wat bramen op een foto, lekker! Hier onlangs al een flinke pot pesto gemaakt van mijn basilicum. Had zaadjes over en dacht, ik gooi het allemaal in de grond met het idee dat het toch niet allemaal uitkomt, wel dus heerlijk!

En ik ben erachter gekomen dat mijn ruimtelijk inzicht nog wel wat verbetering nodig heeft :') vorig jaar 3 grassen geplant, die gingen erg goed, en nu zijn ze al bijna 1,5 keer mijn lengte hahaha, ach ja, ik zit wel lekker beschut  

Ons voortuintje is helaas nog een tegeltuin. Gelukkig is het een mini tuintje wat verder niet echt wordt gebruikt (alleen door de postbode, wij gaan altijd via achterom het huis in), maar dan nog zou ik zo graag alles eruit halen en er planten in willen zetten, alleen ik krijg mijn vriend niet mee. Dus ik bouw het gewoon net zo lang vol met leuke potten en mooie planten tot je de tegels niet meer ziet

Nou, tot zover weer, ik ga verder met planten bijwerken en plukken. Fijne zaterdag iedereen!

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

14-08-2021 om 14:11

Hen74 schreef op 14-08-2021 om 10:01:

Iemand trouwens verstand van oleanders? Ik had er eentje in een grote pot. Is afgelopen winter bevroren geweest, ondanks inpakken. Heb hem helemaal gesnoeid, nu komen er scheuten aan. Maar of hij het ooit nog echt gaat doen...

Gelukkig had ik voor de winter de zaden eruit gehaald. En inmiddels heb ik 20 kleine oleanderplantjes. Hebben jullie een idee of en wanneer ik die in de grond zou kunnen laten zetten? Of overleven ze de winter dan niet?

Ze kunnen nu naar buiten in een pot. Misschien een paar per pot planten? Rond oktober kunnen ze het beste naar binnen( de schuur). 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

14-08-2021 om 14:16

Tickel schreef op 14-08-2021 om 14:11:

[..]

Ze kunnen nu naar buiten in een pot. Misschien een paar per pot planten? Rond oktober kunnen ze het beste naar binnen.

Dat vergat ik erbij te zetten. Ze staan (op een enkeling na voor reserve) al buiten in potten. 

Kunnen ze vóór de winter al in de volle grond?

Sophia_!

Sophia_!

14-08-2021 om 14:25

20210814-142054.jpg

Ik zit in de zon te genieten van de tuin. Zo'n Hebe is wel echt een bijenparadijs, ze vliegen af en aan. Continu spitsuur daar 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

14-08-2021 om 14:49

Hen74 schreef op 14-08-2021 om 14:16:

[..]

Dat vergat ik erbij te zetten. Ze staan (op een enkeling na voor reserve) al buiten in potten.

Kunnen ze vóór de winter al in de volle grond?

Oleander in volle grond is meestal niet een heel goed idee. Ze kunnen enkel tegen beperkte vorst, misschien een graad of 5 onder nul. De stekken zou ik in de schuur zetten om te overwinteren en als ze wat groter zijn eventueel in volle grond. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

14-08-2021 om 14:49

Sophia_! schreef op 14-08-2021 om 14:25:

20210814-142054.jpg

Ik zit in de zon te genieten van de tuin. Zo'n Hebe is wel echt een bijenparadijs, ze vliegen af en aan. Continu spitsuur daar

Mooi!

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

14-08-2021 om 14:50

Tickel schreef op 14-08-2021 om 14:49:

[..]

Oleander in volle grond is meestal niet een heel goed idee. Ze kunnen enkel tegen beperkte vorst, misschien een graad of 5 onder nul. De stekken zou ik in de schuur zetten om te overwinteren en als ze wat groter zijn eventueel in volle grond.

Oké. Dankjewel!

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

14-08-2021 om 17:04

ik ben vanmiddag nog even in het tuincentrum geweest en heb toch weer een clematis mee genomen. Nu deze 

1499782068-301644-340.jpg

Clematis Pernille. Hoop dat deze aanslaat. Zal hem morgen even planten, even goede grond erbij en dan duimen maar

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

14-08-2021 om 17:08

Dat brengt mij op de vraag: hoeveel besteden jullie ongeveer in het tuincentrum / aan planten en dergelijke? Ik merk dat ik in alle opzichten behoorlijk zuinig (zeg maar: een krent) ben, ook uit duurzaamheidsoogpunt. Maar planten (en boeken)...

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

14-08-2021 om 17:12

Coreopsis schreef op 14-08-2021 om 17:08:

Dat brengt mij op de vraag: hoeveel besteden jullie ongeveer in het tuincentrum / aan planten en dergelijke? Ik merk dat ik in alle opzichten behoorlijk zuinig (zeg maar: een krent) ben, ook uit duurzaamheidsoogpunt. Maar planten (en boeken)...

ach er gaat altijd wel wat dood, ik denk per seizoen ong 300 euro. Nu nog iets meer, omdat mijn hekwerk erbij kwam. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

14-08-2021 om 17:21

Friezinnetje schreef op 14-08-2021 om 17:04:

ik ben vanmiddag nog even in het tuincentrum geweest en heb toch weer een clematis mee genomen. Nu deze

1499782068-301644-340.jpg

Clematis Pernille. Hoop dat deze aanslaat. Zal hem morgen even planten, even goede grond erbij en dan duimen maar

Niet vergeten de kluit 15 cm onder de grond te plaatsen.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

14-08-2021 om 17:22

Tickel schreef op 14-08-2021 om 17:21:

[..]

Niet vergeten de kluit 15 cm onder de grond te plaatsen.

ja goeie tip. En het is wat zanderig daar, of is dat niet erg? 

Sophia_! schreef op 14-08-2021 om 14:25:

Zo'n Hebe is wel echt een bijenparadijs, ze vliegen af en aan. Continu spitsuur daar

Wij hebben hier ook een aantal hebes staan, in verschillende kleuren. Ze zitten inderdaad vol bijen en hommels, zó leuk!

Coreopsis schreef op 14-08-2021 om 17:08:

Dat brengt mij op de vraag: hoeveel besteden jullie ongeveer in het tuincentrum / aan planten en dergelijke?

Sinds we in april de sleutel van onze nieuwe woning kregen bijna 2.200 euro. Alleen aan planten, de bestrating lag er toen al.  Maar nu is de tuin echt wel vol hoor. Ik wil alleen nog wat helleborussen en sneeuwklokjes erbij, en dan stop ik (al heb ik dat de afgelopen maanden al tig keer tegen mezelf gezegd, en elke keer vind ik toch weer een gaatje... ).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.