Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2

heerlijke tuindag. 

De planten van het voedselbos waren woensdag aangekomen maar vandaag werkte de tijd en het weer pas mee. 
Gelukkig wel al eerder de tegels gewipt, en nu staat er 4m2 aan eetbare planten. Ik ben benieuwd (vrees een klein beetje voor woekerende munt maar we gaan het zien)

hier ligt er overal sneeuw, wel aan het smelten 

GroenTuintje schreef op 11-03-2023 om 10:32:

hier ligt er overal sneeuw, wel aan het smelten

Hier ijs, ik kon al ‘schaatsend’ op mijn vlonder de vogeltjes voeren. Spekglad. 

Neweve schreef op 11-03-2023 om 10:01:

heerlijke tuindag.

De planten van het voedselbos waren woensdag aangekomen maar vandaag werkte de tijd en het weer pas mee.
Gelukkig wel al eerder de tegels gewipt, en nu staat er 4m2 aan eetbare planten. Ik ben benieuwd (vrees een klein beetje voor woekerende munt maar we gaan het zien)

Munt kan erg woekeren je kunt hem ook in een ingegraven pot in de aarde zetten.

Tuinfluiter schreef op 11-03-2023 om 10:58:

[..]

Munt kan erg woekeren je kunt hem ook in een ingegraven pot in de aarde zetten.

Klopt, maar het idee van dit voedselbos (en dus deze border) is dus dat de planten de bodem volledig bedekken en elkaar ondersteunen. (Mix van boompjes, struiken en bodem bedekkers)

We gaan het zien. In het ergste geval alsnog uitgraven en afkaderen of heel veel munt thee drinken (of het woekert door naar het bramenbos van de buren )

Ik zat net even buiten en heb een citroenvlinder en twee dansende oranje/bruine vlindertjes gezien!

Netherfield schreef op 17-03-2023 om 11:43:

Ik zat net even buiten en heb een citroenvlinder en twee dansende oranje/bruine vlindertjes gezien!

Wat leuk zeg! Hier stikt het van de vogels in de tuin merels musjes eksters etc.

Netherfield schreef op 17-03-2023 om 11:43:

He ben jij mijn buurvrouw? Ik zag een citroenvlindertje dansen!

Mijn tuin was helemaal omgegooid/-ploegd omdat er beregening in kwam, nu een bijna kale vlakte, met een paar krentenboompjes er in. Plan gemaakt, al weken aan het voorzaaien en plantjes aan het oppotten/voortrekken, kan niet wachten tot alles de grond in kan! Heb een engelse border als plan, met vooraan een kruidentuintje/eetbare planten. Ga nog buxus stekken om als rand te dienen (tuin is meerjarenplan).
Eerst nog even wachten tot de grond is opgewarmd en het gras gezaaid kan worden/ ijsheijligen..
Zo zin in dit tuinjaar!

Buxus zou ik afraden helianthus, je ontkomt niet meer aan de buxusmot ondertussen, behalve als je gaat spuiten. Misschien beter liguster? Er is ook nog een ander alternatief, iets Japanse dinges (nee geen duizendknoop ) moet je even Googlen.

New Eve, wat leuk je voedselbosje! Is dat een pakket van de iVN ofzo? Ik heb een eetbare rand vaste planten langs mijn moestuin, na een jaar of 5 begint de munt het daar nu wel een beetje over te nemen. Maar ik vind het best. Nuttige plant en lekker  

Ik heb ook eea (voor)gezaaid, veel geplant en zelfs dahlia’s in potten gezet om voor te trekken in de kas. Heb er helemaal zin in

Moosey schreef op 22-03-2023 om 20:35:

Buxus zou ik afraden helianthus, je ontkomt niet meer aan de buxusmot ondertussen, behalve als je gaat spuiten. Misschien beter liguster? Er is ook nog een ander alternatief, iets Japanse dinges (nee geen duizendknoop ) moet je even Googlen.

New Eve, wat leuk je voedselbosje! Is dat een pakket van de iVN ofzo? Ik heb een eetbare rand vaste planten langs mijn moestuin, na een jaar of 5 begint de munt het daar nu wel een beetje over te nemen. Maar ik vind het best. Nuttige plant en lekker

Taxus

Ilex Crenata 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 22-03-2023 om 20:46:

[..]

Taxus

Ilex Crenata

Of osmanthus! Die bloemengeur  ook lekker in je thee. Alleen lindebloesem in de thee evenaren dat. Of ouderwetsche rozenblaadjes.

Osmanthus heb ik ook al naar gekeken als alternatief inderdaad, misschien inderdaad veiligere keuze op lange termijn, en weinig last van buxusmot. ga eens kijken hoeveel meter ik nodig heb..

helianthus schreef op 22-03-2023 om 22:12:

Osmanthus heb ik ook al naar gekeken als alternatief inderdaad, misschien inderdaad veiligere keuze op lange termijn, en weinig last van buxusmot. ga eens kijken hoeveel meter ik nodig heb..

Als het om stekjes gaat, hier heb je Ilex voor nog geen euro per stek van 7-10 cm

https://www.ilexcrenata.nl/ilex-crenata-green-hedge/

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.