Huis, tuin en keuken
Mama-Inge
12-04-2022 om 19:18
Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen
Wat We niet willen, grijze fiktuinen:

We willen groene tuinen

Linkje naar het 1e deel
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/het-nieuwe-tegentegeltuinentopic?page=240#3613
duet
26-02-2023 om 14:03
Moosey schreef op 26-02-2023 om 09:13:
Ik had dat inderdaad ook gelezen gister, dus even gedompeld en in een vuilniszak gewikkeld in de schuur gelegd. Dacht nog even om ze gewoon in een emmer te laten staan, maar dat is misschien weer wat erg nat voor ze.. Zal ze ook zeker nog dompelen voor het planten, dank voor de tip!
Of je graaft ze tijdelijk met de wortels in, in een gat in je tuin. Aarde erover en klaar. Zo heb ik ze ook wel eens bij een boomkwekerij zien staan.
duet
26-02-2023 om 14:05
Mooi GT. Ik heb vanochtend ook een poging gedaan, maar het is hier koud en winderig. Ondanks dat de zon schijnt, vond ik het na een klein uurtje wel weer goed.
Ben ook begonnen om mijn borders schoon te maken. De dikke laag bladafval verstikt de jonge plantjes een beetje. Daarom toch begonnen om het bladerdek weg te halen, ondanks de vorst die vorospeld is.
GroenTuintje
26-02-2023 om 14:10
duet schreef op 26-02-2023 om 14:05:
Mooi GT. Ik heb vanochtend ook een poging gedaan, maar het is hier koud en winderig. Ondanks dat de zon schijnt, vond ik het na een klein uurtje wel weer goed.
Ben ook begonnen om mijn borders schoon te maken. De dikke laag bladafval verstikt de jonge plantjes een beetje. Daarom toch begonnen om het bladerdek weg te halen, ondanks de vorst die vorospeld is.
Het is hier altijd warm in de achtertuin 
Tara82
26-02-2023 om 15:12
Gisteren bij de zaden bibliotheek nog wat zaden mee genomen en een deel van mijn stokroos zaad ingeleverd. Ik zag dat ze daar geen tekort aan hebben. Maar die maakt ook zo veel zaad. Ik moet ze zelf ook nog zaaien.
Ik vond ook nog een groot pak zaad voor een bloemenweide in de kast. Mijn plan is nu om ons kleine grasveldje leeg te halen en daar dan stokrozen langs de schuur te zaaien en de rest bloemenweide van te maken. Het veldje zit vol gaten die door de hond zijn gegraven. Nu hij er niet meer is en er voorlopig geen andere hond komt kan dat prima. We zien het dit jaar ook nog niet gebeuren dat we echt de achtertuin gaan aanpakken. Er moeten nog te veel andere dingen aan het huis gebeuren. Ik ben wel benieuwd of het lukt. Maar ja eerst moet het nog leeg.
We hebben ook bedacht dat we een grote klepbank gaan maken in de voortuin. Dan kunnen we daar ook tuingereedschap in opbergen. Ik vind het irritant worden dat ik overal mee door het huis moet slepen. Genoeg plannen dus. Nu nog de tijd vinden om het te doen.
Netherfield
28-02-2023 om 15:52

Viooltjes gepoot en de groentetuin bakken onkruidvrij gemaakt. Daarna er een net overheen gespannen want anders denkt onze kat dat ik een mooie kattenbak voor hem gemaakt heb…
Moosey
28-02-2023 om 20:30
Zo, ik heb m’n opruimklus vanmiddag afgemaakt en m’n meidoorns en vuurdoorns gepoot. En toen bedacht dat al die kale aarde er omheen vragen om onkruid is, dus net nog echt een shitload aan bodembedekkers besteld bij DirectPlant
Vond t heerlijk in de tuin en het knapt weer lekker op. Zondag ga ik nog met een vriendin de tuin in, zij is verslaafd aan rozen snoeien dus dat moet ze lekker doen
ga ik één van de 1500 andere klussen oppakken. In elk geval wat bramen elimineren denk ik.
ToetieToover
28-02-2023 om 21:06
De hooikoorts slaat weer toe, dus ik ben alleen tussen 7 en 8 bezig in mijn tuin, mét mondkapje. Ik ben al heerlijk wat uurtjes aan het rommelen geweest, dan kan ik tevreden naar buiten kijken. Nog liever zou ik tevreden in de zon zitten, maar helaas. In die uurtjes krijg ik gelukkig nog best veel voor elkaar. Vandaag de ramen gelapt… officieel geen tuinwerk maar ik moet het nu eenmaal hebben van achter glas genieten
Mijn violen in pot hebben de winter niet gehaald, die wil ik ook weer kopen!
Netherfield
03-03-2023 om 08:22

Het zaaigoed van mijn dochter komt op! Ze heeft het afgelopen weekend gezaaid. Van boven naar beneden is het rucola, tuinkers en radijs.
FaithfulDuck87
05-03-2023 om 10:58
ik heb mijn dahlia's binnen en kreeg er nog een zak met lelie-bollen gratis bij! Moet ik daar ook nog een plek voor vinden......
helianthus
06-03-2023 om 18:44
hebben jullie de bollen/wortelstokjes bij de lidl ook al ontdekt? Oa thalictrum, dicentra lelies, bollenmix, helenium etc? toen ze opkeken bij de kassa heb ik gezegd dat ik de bloemetjes buiten ging zetten
Heb bedacht dat ik een rij potten met dit soort plantjes ga vullen.
FaithfulDuck87
06-03-2023 om 19:19
helianthus schreef op 06-03-2023 om 18:44:
hebben jullie de bollen/wortelstokjes bij de lidl ook al ontdekt? Oa thalictrum, dicentra lelies, bollenmix, helenium etc? toen ze opkeken bij de kassa heb ik gezegd dat ik de bloemetjes buiten ging zetten
had een week of 3 terug al gekocht. Gladiolen en een mix van diverse bollen. Had met kerst narcisbollen gekregen met wit met roze bloemen.
Saffron
08-03-2023 om 06:59
helianthus schreef op 06-03-2023 om 18:44:
Nee, ik koop dat soort dingen niet meer bij discounters sinds ik weet dat dergelijke bollen vaak niet vrij zijn van gif en daarmee slecht voor bijen.
SlushyAlbatross55
08-03-2023 om 11:21
Ik breek even in en ga zo even terug lezen.
Ik heb een strook van 1 meter breed en 8 meter lang. Deze strook ligt het grootste deel van het jaar in de schaduw. Er groeit dus vooral onkruid en mos. Nu wil ik de strook inzaaien met iets wat de insecten kunnen waarderen, maar wat niet gaat woekeren naar de buren enz. Weten jullie wat ik hier kan inzaaien. Het is in de lente en zomer half zon en half schaduw. Het mag iets zijn wat 1 jarig is.
ToetieToover
08-03-2023 om 11:56
Epic88 schreef op 08-03-2023 om 11:21:
Ik breek even in en ga zo even terug lezen.
Ik heb een strook van 1 meter breed en 8 meter lang. Deze strook ligt het grootste deel van het jaar in de schaduw. Er groeit dus vooral onkruid en mos. Nu wil ik de strook inzaaien met iets wat de insecten kunnen waarderen, maar wat niet gaat woekeren naar de buren enz. Weten jullie wat ik hier kan inzaaien. Het is in de lente en zomer half zon en half schaduw. Het mag iets zijn wat 1 jarig is.
Ik weet wel een mooi tweejarig mengsel, naar keuze voor droge of vochtige grond van een betrouwbare leverancier: Vreeken. Zodat ook écht de zaden opkomen die op het pakje staan die daadwerkelijk inheems zijn.
https://www.vreeken.nl/614000-bloeiende-bosweide-inheems-vochtig
Met de zoekfunctie vind je ook die mix voor droge grond.
SlushyAlbatross55
08-03-2023 om 12:02
ToetieToover schreef op 08-03-2023 om 11:56:
[..]
Ik weet wel een mooi tweejarig mengsel, naar keuze voor droge of vochtige grond van een betrouwbare leverancier: Vreeken. Zodat ook écht de zaden opkomen die op het pakje staan die daadwerkelijk inheems zijn.
https://www.vreeken.nl/614000-bloeiende-bosweide-inheems-vochtigMet de zoekfunctie vind je ook die mix voor droge grond.
Ziet er goed uit! Ik was al druk aan het Google en vond eigenlijk niet echt iets wat ik wilde, maar dit ziet er goed uit.