Huis, tuin en keuken
Mama-Inge
12-04-2022 om 19:18
Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen
Wat We niet willen, grijze fiktuinen:

We willen groene tuinen

Linkje naar het 1e deel
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/het-nieuwe-tegentegeltuinentopic?page=240#3613
helianthus
21-02-2023 om 17:16
heuchera's als bodembedekking? kunnen in zon en schaduw, veel kleuren
Zaphod
24-02-2023 om 07:29
Tijd geleden dat ik meegeschreven heb maar lees wel steeds met jullie mee.
Zien jullie ook zo uit naar de lente? Wil zo graag weer in de tuin bezig zijn en alles zien opbloeien. Maar vooral eerst alles goed snoeien
Weten jullie misschien of er doornloze frambozenstruiken bestaan? Ik kom er met google niet helemaal niet. Lijkt me zo leuk voor de kinderen om zelf te kunnen laten plukken maar met doorns wordt het wat lastiger.
GroenTuintje
24-02-2023 om 07:41
Mijn ervaringen met frambozen/ bramen/ frambramen is vooral dat ze enorm woekeren 
FaithfulDuck87
24-02-2023 om 08:11
ik heb een doornloze braam, maar wat groentuintje al zegt: een enorme woekeraar.
Tara82
24-02-2023 om 08:52
Ik heb een doornloze frambraam van mijn tante gehad uit haar tuin. Hij staat in een grote bouw bak waar je cement in kunt mixen. Ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen. Hiervoor hadden we hop in die bak staan. Die woekeren namelijk ook. Dat ging heel goed.
duet
24-02-2023 om 13:07
Hier ook doornloze framboos. Hij is ge-ent op een gewone framboos, waardoor er nu vanuit de wortelstok in de grond allemaal doornige takken opkomen en hij ook behoorlijk woekert. Hij staat in een border tegen een muur met een pad er voor langs, maar de nieuwe scheuten komen inmiddels meer dan meter verderop in het gras omhoog. Ik trek ieder scheut er consequent uit in de hoop hem een beetje in toom te kunnen houden.
Hier barst de lente al goed los. Gisteren was er een merel die al een nest wilde maken boven onze tuindeur....

Tara82
24-02-2023 om 13:27
Wat een mooi foto's Duet. Hier helaas alleen nog maar sprieten en nog geen bloemen.
Ik heb net twee kleine kweek kasjes gehaald bij de action en samen met kleuter kruiden en bloemen gezaaid. Kijken of we wat op kunnen kweken. Ze staan mooi op de plek van het herfst dienblad. Nu nog voor elkaar krijgen dat ik al die eikels en kastanjes mag weg doen.
Zaphod
24-02-2023 om 13:52
Bedankt voor de tips! Ik had idd al begrepen dat ze erg woekeren, wilde hem al in een pot gaan zetten. Fijn dat er toch ook doornloze bestaan, zal eens informeren bij tuincentrum in de buurt.
Gebruikersnaaminvullen
24-02-2023 om 15:59
Brazelberry heeft frambozen en bramenstruikjes zonder doorn. Te koop bij Hornbach
Wilgentak
24-02-2023 om 17:00
Ik had mijn doornloze framboos van de Gamma, uit de aanbieding. Ik hoop dat die het alsnog gaat doen.
Vandaag zijn er enorm veel tegels uit de tuin gehaald (de vorige bewoner haatte tuinieren). Eindelijk binnenkort planten in de tuin en gras. De tulpen die ik had geplant laten hun kopjes zien, ben benieuwd of het wat wordt.
Moosey
25-02-2023 om 18:16
Zo. Even lekker aan het rauzen geweest. De buurman heeft een schuurtje afgebroken waardoor mijn nieuwe terrasje onder de notenboom ineens geen rugdekking meer heeft. Ik was toch met herinrichting van dat stuk bezig, dus net even flink lopen opruimen daar (doordat het schuurtje heel krakkemikkig was was het bij mij ook een rommelhoekje geworden met reservedakpannen, stapeltjes stoeptegels, overbodig geworden paaltjes etcetc) Als ik nou morgen nog een uurtje vindt (of neem) krijg ik het wel zo ver af dat ik dinsdag de vuurdoorns en meidoorns kan gaan planten die ik vanochtend heb opgepikt
De meidoorns zijn wortelgoeddus die moeten wel echt snel de grond in.. Wellicht dat ik ze zo nog even in de schuur leg, weet eigenlijk niet hoe vorstbestendig wortelgoed is (de meidoorns an sich kunnen natuurlijk prima tegen vorst)
Moirmel
25-02-2023 om 23:35
Wauw, al de eerste narcissen; hier steken ze net hun kopje op.
Weer een woelmuis gehad en nu overal de krokkussen schieten zie ik pas hoeveel schade deze heeft toegebracht.
Echt tientallen bollen opgegeten.
SuperCow
26-02-2023 om 08:04
Moosey schreef op 25-02-2023 om 18:16:
Zo. Even lekker aan het rauzen geweest. De buurman heeft een schuurtje afgebroken waardoor mijn nieuwe terrasje onder de notenboom ineens geen rugdekking meer heeft. Ik was toch met herinrichting van dat stuk bezig, dus net even flink lopen opruimen daar (doordat het schuurtje heel krakkemikkig was was het bij mij ook een rommelhoekje geworden met reservedakpannen, stapeltjes stoeptegels, overbodig geworden paaltjes etcetc) Als ik nou morgen nog een uurtje vindt (of neem) krijg ik het wel zo ver af dat ik dinsdag de vuurdoorns en meidoorns kan gaan planten die ik vanochtend heb opgepikt
De meidoorns zijn wortelgoeddus die moeten wel echt snel de grond in.. Wellicht dat ik ze zo nog even in de schuur leg, weet eigenlijk niet hoe vorstbestendig wortelgoed is (de meidoorns an sich kunnen natuurlijk prima tegen vorst)
Goed bezig!
Van de kweker heb ik vorig jaar begrepen dat vooral uitdroging een uitdaging is met wortelgoed, dus wortels zoveel mogelijk bedekken en voor het planten een half uurtje laten weken in een ton met water.
Moosey
26-02-2023 om 09:13
Ik had dat inderdaad ook gelezen gister, dus even gedompeld en in een vuilniszak gewikkeld in de schuur gelegd. Dacht nog even om ze gewoon in een emmer te laten staan, maar dat is misschien weer wat erg nat voor ze.. Zal ze ook zeker nog dompelen voor het planten, dank voor de tip!
GroenTuintje
26-02-2023 om 13:34

Helleborus in bloei
verder ben ik de tuin aan het opruimen en vegen. Het is heerlijk zonnig nu en windstil.