Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2


EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

29-10-2022 om 22:17

Mijn vlinderplant staat nog lekker te bloeien. Had alle grote pluimen eruit geknipt en daar vlak onder zat aan iedere tak 2 jonge pluimpjes. Ze zijn niet zo groot als de eerste bloei, maar de bijen komen er nog steeds op af.

Malva had roest, die heb ik eruit gerukt. En ik moet eigenlijk wat dingen kortwieken, maar er loopt een zogende egel in de tuin die de begroeiing wel prettig vindt.

Vandaag mijn laatste rode paprika en trostomaatjes eraf gehaald. De planten staan nog vol met bloesem en mini vruchtjes. Net als mijn madame jeanette pepers. Ik twijfel nog tussen kortwieken en overhouden (kan jaar na jaar met deze planten volgens youtube tuinierders) of heel vroeg binnen zaaien. Eigenlijk ben ik dit jaar te laat begonnen.

Mijn meloenplant had 2 mini meloenen maar waren heerlijk. Wanneer beginnen jullie met binnen zaaien?
Mijn turkse magrieten kievietsplant dropplant en smeerwortel bloeien nog volop!

ik heb vandaag een aantal potten leeg gegooid en mijn tuinmeubelen in de schuur gezet. Mss morgen nog even wat bezig om wat onkruid te trekken

Mama-Inge

Mama-Inge

30-10-2022 om 06:59 Topicstarter

Bij mij zijn ook bepaalde planten weer gaan bloeien 
Er is spontaan een herfstaster in mijn tuin opgekomen, denk dat die overgewaaid is vanuit de tuin van de buren 
Onkruid doet het ook goed in mijn tuin, hen de afgelopen tijd geen tijd gehad om er iets aan te doen en ook vandaag gast het niets worden 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

30-10-2022 om 07:49

Mijn minigrasveldje is een minimosveldje geworden. Ondanks regelmatig verwijderen, verticu-datmoeilijkewoord enzovoorts. Ik geef het op...
Maar wat dan? Het is slechts 2x2 meter, aan 2 kanten planten en aan 2 kanten terras. En wordt in de zomer met name gebruikt om de hangmat of een ligbed op te plaatsen. Ik wil geen extra tegels, vol planten is niet handig vanwege dat zomergebruik.

Wat zou ik er mee kunnen doen? Zijn er andere soorten lage bodembedekkers die hiervoor geschikt zijn? Of zal ik gewoon het mos omarmen en doen alsof dat nu juist de bedoeling en erg hip is?

Mos is toch fantastisch? Lekker groen, zacht aan je voeten. Ik wou dat ik meer mos had. Ik neem aan dat je veldje in de schaduw ligt? Dan kun verticuteren tot je een ons weegt maar daar houdt gras gewoon niet van. Lekker laten.

hier ook 2 kleine grasvelden (voor en achter) en aan de voorzijde ook vaak meer mos dan gras. Ik heb het meer geaccepteerd 

Ik heb ook op bepaalde delen van mijn grasveld altijd mos en madeliefjes. Beide mooi groen dus ik maak er geen probleem van. Vogels gebruiken het ook als nestmateriaal. 

Wij hebben ook een stuk mos in het gras, want dat stuk van het grasveld ligt in de schaduw. Bestaat er ook schaduwgras?

Netherfield schreef op 30-10-2022 om 08:15:

Wij hebben ook een stuk mos in het gras, want dat stuk van het grasveld ligt in de schaduw. Bestaat er ook schaduwgras?

Ja volgens mij wel. 

Mjaaa, er zijn grassoorten die er wat beter tegen kunnen dan anderen, en dat wordt dan als schaduwgras verkocht. Maar ik zou er niet teveel van verwachten. Als je gewoon mee-tuiniert met de natuur maak je je leven een stuk makkelijker, is mijn ervaring. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

30-10-2022 om 09:14

Ha, jullie zijn wel eensgezind. Deze luie tuinier legt zich dan maar gewoon neer bij een mosveld. Van een afstandje zie je het verschil toch niet.

ik heb mijn grasveld vol op de zon liggen en ook veel mos erin gehad. Dus zegt niets of het in de schaduw ligt. Nadat mijn hele tuin op de kop is geweest, is het nu beter. 

Friezinnetje schreef op 30-10-2022 om 09:22:

ik heb mijn grasveld vol op de zon liggen en ook veel mos erin gehad. Dus zegt niets of het in de schaduw ligt. Nadat mijn hele tuin op de kop is geweest, is het nu beter.

Ja ook dat nog  mos is gewoon sterker dan gras blijkbaar 

Ons grasveldje is voornamelijk onkruid. Volgend jaar maar eens kijken of we er wat anders mee kunnen doen. De hond vond het wel altijd heerlijk om er te liggen en te graven, maar hij is nu in de hondenhemel kuilen aan het graven.

De aardbeienplant is nog niet in de herfst stemming. Ik vrees alleen dat ze niet meer rood gaan worden.

AL9nZEVQJAK8LctUEc3eIheI_qxoDCU4MtPfK1R_Btp_1oh6rml2z3a2uXpud7d4nM9JhvgVRGBjM46mReeRdwrFebzkf8M9apBquowSiZX7Yc9Crss4jkHQYPG6JU1bKRmuOHLJhBNohXTZFwuT7urBzs5p=w687-h914-no?authuser=1

In de voortuin hebben we nog een hoop bloemen.

AL9nZEWiFvVzO-YowD2HlPe8IqxJOF0KLblhyGIlQ9M9ULHZPN6COddXYF3kJSxG1-7BLragHgUJ6BZ1vDVZCjWgELRoXIIR9ElhLMIFlw0D61djJ2xs96ofwuqfC8vUnAzAq0XN5hl6XN2kmP8S_nqgqqSb=w687-h914-no?authuser=1

Maar ook schattige paddenstoeltjes.

AL9nZEVtc-wa165fiaD77tpTzowmtMFRdjgjVZHj0KcgbYoN7G4KvaqebHM0a4Ou_SW2B4fe3BhPLOIYefKLC_FAPoW7xOAoR9a5rv5h8wZL3G4Rhue3gK_3w5xdTYv20aFM_OGeCgjKnEMF-ZPiwuZMcIVk=w687-h914-no?authuser=1

Ik verheug mij nu wel al op de lente. De bloembollen zijn nu al wel omhoog aan het komen, dus wat daar van overblijft.. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.