Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2

Wat een gave foto's, wordt er helemaal blij van!. Dit jaar heb ik ook laagstammige fruitbomen gezet; peer, kers, appel en pruim. Ze slaan heel goed aan maar ik heb geen idee na hoeveel jaar ze vrucht geven.

Ik heb ook veel mooie foto's op mijn telefoon, van bloeiende dropplanten, bloeiende kaneelbasilicum en nog heel veel meer aan groenten en bloemen.De bijzonderste zijn wel de prachtige bloemen van de oker en de kousenband. De okerbloem ontsluit zich maar een paar uur en de kousenband hooguit een halve dag.

Beiden zijn prachtig om te zien! De oker is een grote pastel gele bloem met een rood hart, de kousenband een kleinere zacht lila bloem die lijkt op een orchidee. Volgend jaar zaai ik er meer, de bijen en vlinders zijn er ook dol op! Inmiddels wel genoeg kousenband om een keer roti te maken en een stuk of 6 okers. Gaan iedere keer de vriezer in tot ik genoeg heb haha.

Wie van bijzondere bloemen houdt (en beter nog van kousenband en oker) zou deze gewassen echt eens moeten zaaien!
De foto's uploaden en plaatsen lijkt me veel werk? Ik zal eens kijken of ik een link kan vinden ervan. Gelukt! Oker of Okra:
Groente Tuin Bloem - Gratis foto op Pixabay
Kousenband:
Kousenband - Diana's mooie moestuin
Even naar beneden scrollen, dan zie je de bloem.
Bloeiende kaneelbasilicum;
Basilicum kaneel, Ocimum basilicum Biologisch | Kruiden | van der Plancke (vanderplanckewinkel.nl)
En tot slot bloeiende dropplant:
Agastache Blue Fortune - Dropplant Blue Fortune kopen? | Het Groene Paradijs

Ik heb ontzettend veel geleerd dit jaar, te laat voorgezaaid, te vroeg of te laat naar buiten, voeding, standplaats etc. Nu ga ik alleen nog wat andijvie en ruccola  zetten en ben inmiddels al aan het opruimen. Maar ik heb nu al zin in het voorzaaien in januari/februari !

bij mij was meteen eerste jaar al peren aan perenboom. Helaas dit jaar geen perenoogst. De peren die er aangingen vielen er verrot af . De appelboom ging na een paar jaar appels geven. Ik heb er 2, waarvan er 1 bijna nooit vruchten geeft. Maar die heb ik er bij gezet voor de kruisbestuiving.

en ik moet meer voeding en water geven aan mijn perenboom, dat is een les voor volgend jaar

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

02-09-2022 om 07:53

GroenTuintje schreef op 02-09-2022 om 07:36:

bij mij was meteen eerste jaar al peren aan perenboom. Helaas dit jaar geen perenoogst. De peren die er aangingen vielen er verrot af . De appelboom ging na een paar jaar appels geven. Ik heb er 2, waarvan er 1 bijna nooit vruchten geeft. Maar die heb ik er bij gezet voor de kruisbestuiving.

Ai, schimmel? Bij mijn ouders is daardoor vrijwel de hele appeloogst is mislukt.

Fruit dat al aan de boom verrot moet je meteen weggooien, niet op de grond laten liggen. Want anders verspreid de schimmel zich alleen maar verder.

Coreopsis schreef op 02-09-2022 om 07:53:

[..]

Ai, schimmel? Bij mijn ouders is daardoor vrijwel de hele appeloogst is mislukt.

Fruit dat al aan de boom verrot moet je meteen weggooien, niet op de grond laten liggen. Want anders verspreid de schimmel zich alleen maar verder.

Zou goed kunnen

GroenTuintje schreef op 01-09-2022 om 22:33:

[..]

Een appelboom aanschaffen dan maar ?

Geen plek meer, al te veel bomen in mijn tuin, helaas...

Moosey schreef op 01-09-2022 om 22:47:

Het kan erger Duet: ik heb 2 prachtige appelbomen van zeker 10 jaar oud, zijn ook meeverhuisd en alles. Heb ik welgeteld 1 keer een appel van kunnen proeven (en die was niet eens heel lekker). Ze willen alleen maar heel graag heel veel blad en takken maken, ze bloeien mondjesmaat en als er appels aankomen vallen die veel te vroeg. Vanalles geprobeerd, ze willen niet. Misschien komend jaar toch maar eens omhalen en nieuwe planten (dit zijn leuke oude rassen… als ik al die Elstars hier langs zie komen lijkt me dat toch een beter idee) maar ik kan het moeilijk over mijn hart verkrijgen.
Het perenboompje hier doet het geweldig, vorige week al een paar peren geoogst maar dat was toch nog wat vroeg, de rest mag nog even hangen.
Verder oogst ik tomaten groter dan m’n vuist die ook nog geweldig lekker zijn, een oud ras coeur de boeuf met mooie groene streepjes. En m’n rare kromme courgettes (tromboncino) die plant neemt de hele moestuin over. Over de smaak ben ik vooralsnog niet zo erg te spreken helaas, je kunt ze ook laten afrijpen en als pompoen eten, maar ik vrees dat dat ook niet om over naar huis te schrijven is. Jammer, want het is een extreem makkelijke plant en de vruchten zien er zo leuk uit..

Hoe lang geleden zijn jouw appelbomen verhuisd? Mogelijk dat ze een paar jaar nodig hebben om goed te wortelen en dan pas weer investeren in appels?

Ja, de tomatenoogs is hier ook geweldig! Dankzij het warme zonnige weer en weinig regen. (uiteraard wel veel water met de gieter gehad)

C60-CA4-D0-3-B88-4-A24-B77-F-772425-C891-B8.jpg

C8-C88-EB3-074-E-48-D4-8-AC9-E178613-CF45-C.jpg

Appelcake en mini appeltaartjes gebakken van eigen appels 

GroenTuintje schreef op 02-09-2022 om 12:09:

C60-CA4-D0-3-B88-4-A24-B77-F-772425-C891-B8.jpg

C8-C88-EB3-074-E-48-D4-8-AC9-E178613-CF45-C.jpg

Appelcake en mini appeltaartjes gebakken van eigen appels

Hoe laat mogen we op bezoek komen  

Neweve schreef op 02-09-2022 om 12:20:

[..]

Hoe laat mogen we op bezoek komen

is mijn andere grote hobby, lekkere dingen bakken 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

02-09-2022 om 17:23

GroenTuintje schreef op 02-09-2022 om 15:09:

[..]

is mijn andere grote hobby, lekkere dingen bakken

Ik heb een heleboel plantjes besteld zojuist Was vandaag bezig aan het mozaiekterras onder de notenboom. Gewoon verschillende losse tegels met ruimte ertussen voor planten. Wordt leuk. En dan wil ik het aanplanten ook natuurlijk.. heb besloten het aan te planten met verschillende laagblijvende taaie planten die wel wat schaduw kunnen hebben en dan zie ik wel wat het beste werkt. Heb verschillende lage campanula’s besteld, 2 soorten mansoor, 2 soorten mos en nog wat planten voor er omheen: elfenbloem, mannetjesvarens en 1 helleborus om uit te proberen. Was een klein kapitaal natuurlijk, maar soit. Verder dit jaar nog echt heel eindig uitgegeven aan de tuin dus het mag wel. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

02-09-2022 om 21:58

Moosey schreef op 02-09-2022 om 21:38:

Ik heb een heleboel plantjes besteld zojuist Was vandaag bezig aan het mozaiekterras onder de notenboom. Gewoon verschillende losse tegels met ruimte ertussen voor planten. Wordt leuk. En dan wil ik het aanplanten ook natuurlijk.. heb besloten het aan te planten met verschillende laagblijvende taaie planten die wel wat schaduw kunnen hebben en dan zie ik wel wat het beste werkt. Heb verschillende lage campanula’s besteld, 2 soorten mansoor, 2 soorten mos en nog wat planten voor er omheen: elfenbloem, mannetjesvarens en 1 helleborus om uit te proberen. Was een klein kapitaal natuurlijk, maar soit. Verder dit jaar nog echt heel eindig uitgegeven aan de tuin dus het mag wel.

Mansoor loopt heel snel uit. Voor je het weet ga je van 0,5 m² naar 3 m². Ik heb het ook staan maar steek het nu weg

Oh, dat zou juist super zijn. Maar het is een heel lastige plek, erg droge schaduw. Dus ik ga blij zijn met alles wat aan slaat. 

we zijn hier flink aan het snoeien geweest. Wat planten ingekort en de indeling van de tuin iets veranderd. Ook het speelhuisje verkocht en een metalen prieel erin gezet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.