Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

01-09-2022 om 06:52

GroenTuintje schreef op 31-08-2022 om 23:49:

mijn perenboom daarentegen…. Maar ik hoor meer mensen klagen over mislukte perenoogst.

oh, ik hoorde gisteren dat de perenoogst heel goed was. 

Kennis heeft perenboompje, en die had in het midden van de boom trossen peren. Aan de buitenkant niets. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

01-09-2022 om 06:52

GroenTuintje schreef op 31-08-2022 om 23:50:

[..]

Hoeveel zijn dit er eigenlijk? Best bizar veel

heb ze nog niet gewogen, ga ik nog even doen. Ben ook wel benieuwd

IMG-20220830-182301.jpg

Bij mij zijn de appels klein gebleven. Maar dat wijt ik gewoon aan het feit dat ie vorig in het late najaar verplaatst is. En de droogte. De appels zijn kwa smaak prima maar zo erg niet sappig😅

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

01-09-2022 om 07:20

GroenTuintje schreef op 31-08-2022 om 23:49:

mijn perenboom daarentegen…. Maar ik hoor meer mensen klagen over mislukte perenoogst.

Wat apart. Mijn pruimenboom had 2 zielige pruimpjes, en vol luizen. Ziet er niet gezond meer uit dus ik weet niet of die het gaat overleven.

Appelboompje zit redelijk vol, maar niet super.

En mijn perenboompje in de voortuin bezwijkt bijna onder de enorme peren. Die staat alleen in de middag/avond in de zon, de andere twee overdag. Misschien toch de droogte die in de achtertuin harder heeft toegeslagen.

Coreopsis schreef op 01-09-2022 om 07:20:

[..]

Wat apart. Mijn pruimenboom had 2 zielige pruimpjes, en vol luizen. Ziet er niet gezond meer uit dus ik weet niet of die het gaat overleven.

Appelboompje zit redelijk vol, maar niet super.

En mijn perenboompje in de voortuin bezwijkt bijna onder de enorme peren. Die staat alleen in de middag/avond in de zon, de andere twee overdag. Misschien toch de droogte die in de achtertuin harder heeft toegeslagen.

Ja zou goed kunnen, hier staat die de hele dag in de zon. En de wespen hadden de paar peren die ik had al kapot gevreten. Ze vielen er gewoon af. Hoop dat volgend jaar weer een beter jaar wordt voor de peer. 

Hier in het oosten is de grond extreem droog, en we liggen hoger dan de rest van NL. Ik heb wel water gegeven maar toch niet genoeg blijkbaar. Of misschien te weinig voeding gegeven, schijnt ook heel belangrijk te zijn.

Mijn appels hangen nog, zijn er ongeveer 20. Heel blij mee, want de 2 jaar hiervoor had ik 1 appel per jaar. Wel zijn mijn meisjesogen verdwenen, ik zie ze nu bij iedereen, bij mij zijn ze weg…

Weer een deel vd appels eraf gehaald, 1 tak hangt nog steeds vol appels (boompje van 3 a 2,5 meter) maar die laat ik nog wat roder worden.

DD672-B6-A-989-E-45-CC-8914-7-BD59294902-E.jpg

wow veel appels! Krijg direct zin in appeltaart.

IMG20220901135058.jpg

Hij bloeit! Afgelopen jaren werden de uitlopers telkens opgegeten, maar dit jaar voor het eerst bloemen (slakken 2 - neweve 1)

Wauw wat een oogst appels. Hier dit jaar voor het eerst een appelboom geplant, hoop dat daar volgend jaar al een enkele appel aan komt. De kersen deden het erg goed dit jaar, de perziken gaan redelijk, de peren zijn mislukt en de kiwi's heb ik nu ook weer groeien.
Bijzonder dat er dan nog zoveel verschil zit tussen de één en de ander.

die ga ik ook maken, appeltaart 

Wow, wat veel appels!

En dat bericht over vermagerde egels, ik ga vanavond nog weer meer waterkommetjes in de tuin zetten.

Van de 20 planten die ik heb gekocht, staan er nu 4 in de volle grond. Rustig aan, dan is eind deze week alles geplant.

Wat een prachtige appeloogsten komen hier voorbij. Het lijkt wel of ik hier de enige ben zonder appelboom. Nou ja, ik heb een sierappel die doorbuigt onder de hoeveelheid sierappeltjes. En een kastanjeboom barstensvol kastanjes. 

duet schreef op 01-09-2022 om 22:14:

Wat een prachtige appeloogsten komen hier voorbij. Het lijkt wel of ik hier de enige ben zonder appelboom. Nou ja, ik heb een sierappel die doorbuigt onder de hoeveelheid sierappeltjes. En een kastanjeboom barstensvol kastanjes.

Een appelboom aanschaffen dan maar  ?

Het kan erger Duet: ik heb 2 prachtige appelbomen van zeker 10 jaar oud, zijn ook meeverhuisd en alles. Heb ik welgeteld 1 keer een appel van kunnen proeven (en die was niet eens heel lekker). Ze willen alleen maar heel graag heel veel blad en takken maken, ze bloeien mondjesmaat en als er appels aankomen vallen die veel te vroeg. Vanalles geprobeerd, ze willen niet. Misschien komend jaar toch maar eens omhalen en nieuwe planten (dit zijn leuke oude rassen… als ik al die Elstars hier langs zie komen lijkt me dat toch een beter idee) maar ik kan het moeilijk over mijn hart verkrijgen. 
Het perenboompje hier doet het geweldig, vorige week al een paar peren geoogst maar dat was toch nog wat vroeg, de rest mag nog even hangen. 
Verder oogst ik tomaten groter dan m’n vuist die ook nog geweldig lekker zijn, een oud ras coeur de boeuf met mooie groene streepjes. En m’n rare kromme courgettes (tromboncino) die plant neemt de hele moestuin over. Over de smaak ben ik vooralsnog niet zo erg te spreken helaas, je kunt ze ook laten afrijpen en als pompoen eten, maar ik vrees dat dat ook niet om over naar huis te schrijven is. Jammer, want het is een extreem makkelijke plant en de vruchten zien er zo leuk uit..

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.