Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2

duet schreef op 22-08-2022 om 18:30:

299427609_1797906690557802_237957794010903934_n.jpg?_nc_cat=106&ccb=1-7&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=A5RyIc7NNKMAX8JQzN3&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AT92qTr3SprroY_BDD-zNrUfyjpuSiSWJiqVdsHiCvqzJw&oe=630849AC

Hier heeft de egel sinds een week het voederhuis gevonden!

Wat gaaf zeg

Gaaf Duet! 
Hier zie ik qua vlinders wel opvallend veel zandoogjes en blauwtjes (heten die wel echt zo?) dit jaar. Zal ns opzoeken wat daar de waardplant van is. Had ook expres wat venkel laten doorschieten in de moestuin maar nog geen koninginnepages gespot helaas. Wel kwam Poes laatst thuis met een groene glazenmaker daar heb ik speciaal de waardplant voor in mijn vijver gezet, maar zo schiet het natuurlijk niet zo erg op… monster. 
Hier is inmiddels de waterleiding gesaneerd en dat viel erg mee, ze hebben flinke gaten gegraven en konden m zo achter de oude leiding aan erdoor trekken. Dus nu een paar kale en wat ingezakte plekken in de tuin. Moet ze eigenlijk nog bellen voor wat compensatie voor nieuw zaad (dat inheemse wilde bloemenzaad is niet goedkoop) maar ik ben zo slecht in dat soort dingen..

Een paar dingen in de moestuin doen het nu geweldig, vandaag m’n eerste meloen opgegeten ( ) de tromboncino-squash is een enorme plant waarvan ik de vruchten ook jong eet (en 2 laat hangen in m af te rijpen als pompoen, die worden enorm) en de sweet dumpling-pompoen begint ook mooie vruchten te zetten. Heb al aardig wat druiven verorberd en de tomaten beginnen ook goed op stoom te komen. Zo leuk. 

Zou echt 100 dingen willen doen in de tuin maar kom nergens aan toe. Komende weken hebben we even ziekenhuisvakantie dus hopelijk daardoor wat meer tijd. 

Ik kreeg vanmiddag van een collega een berichtje dat zij ineens een struik vol rupsen van de koniginnepage had! Superleuk. En dat in een postzegeltuintje met kunstgras. Gelukkig wel borders vol planten en struiken. Ben benieuwd of de rupsen bij haar goed de winter doorkomen.

Moosey schreef op 22-08-2022 om 19:10:

Gaaf Duet!
Hier zie ik qua vlinders wel opvallend veel zandoogjes en blauwtjes (heten die wel echt zo?) dit jaar. Zal ns opzoeken wat daar de waardplant van is. Had ook expres wat venkel laten doorschieten in de moestuin maar nog geen koninginnepages gespot helaas. Wel kwam Poes laatst thuis met een groene glazenmaker daar heb ik speciaal de waardplant voor in mijn vijver gezet, maar zo schiet het natuurlijk niet zo erg op… monster.
Hier is inmiddels de waterleiding gesaneerd en dat viel erg mee, ze hebben flinke gaten gegraven en konden m zo achter de oude leiding aan erdoor trekken. Dus nu een paar kale en wat ingezakte plekken in de tuin. Moet ze eigenlijk nog bellen voor wat compensatie voor nieuw zaad (dat inheemse wilde bloemenzaad is niet goedkoop) maar ik ben zo slecht in dat soort dingen..

Een paar dingen in de moestuin doen het nu geweldig, vandaag m’n eerste meloen opgegeten ( ) de tromboncino-squash is een enorme plant waarvan ik de vruchten ook jong eet (en 2 laat hangen in m af te rijpen als pompoen, die worden enorm) en de sweet dumpling-pompoen begint ook mooie vruchten te zetten. Heb al aardig wat druiven verorberd en de tomaten beginnen ook goed op stoom te komen. Zo leuk.

Zou echt 100 dingen willen doen in de tuin maar kom nergens aan toe. Komende weken hebben we even ziekenhuisvakantie dus hopelijk daardoor wat meer tijd.

Gaaf dat jij zelf meloenen hebt gekweekt. Mijn projectje watermoeloen is vorig jaar mislukt, dus ik waag me er niet meer aan. De sierpompoenen doen het hier enorm goed, net zoals het mais. Ik heb 5 planten met 12 kolven.

Ohh, mais heb ik een klein trauma van, was heel goed gelukt maar ze waren niet te eten Er staat hier toch teveel voedermais in de omgeving denk ik, is het kruisbestoven geraakt. Wel indrukwekkende planten. 
Wat leuk van je collega! Weet je wat voor struik? Ik dacht dat ze heel specifiek voor de venkel gingen. 

Oh ja, dit jaar was poging 3 van meloenen kweken, afgelopen 2 jaar was het ook niet gelukt. Maar ik doe het in de kas hè, buiten is het eigenlijk niet te doen. Hoewel, met een zomer als deze..

Martje80 schreef op 22-08-2022 om 11:57:

De vorige twee keer heb ik er voornamelijk eenjarige bloemen ingezet, omdat ik die zo mooi vind. Maar de andere kant van onze voortuin is gewoon gras (mag ook een keer wat worden.... ). En de hele border overgroeit dan met gras. Je ziet de bloemen niet terug. Daarom nu het plan om er veel bodembedekkers in te zetten.

Kun je geen rand om je border maken zodat het gras wat buiten blijft? Je hebt in het tuincentrum wel van die kant en klare borderranden te koop. 

@mug: ik zou niet durven zeggen wat de beste tijd is, maar het najaar is sowieso beter dan nu met deze hitte. 

Moosey schreef op 22-08-2022 om 21:31:

Ohh, mais heb ik een klein trauma van, was heel goed gelukt maar ze waren niet te eten Er staat hier toch teveel voedermais in de omgeving denk ik, is het kruisbestoven geraakt. Wel indrukwekkende planten.
Wat leuk van je collega! Weet je wat voor struik? Ik dacht dat ze heel specifiek voor de venkel gingen.

Ik noem het siermais, in van die leuke kleurtjes. Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen. Ik gebruik ze voor de sier in herfststukjes. 

De struik is een choisya ternata (White dazzler). Ik meende ook dat de rupsen vooral in schermbloemigen zaten, maar blijkbaar is zo'n struik ook goed.

_Korenbloem_ schreef op 22-08-2022 om 21:47:

[..]

Kun je geen rand om je border maken zodat het gras wat buiten blijft? Je hebt in het tuincentrum wel van die kant en klare borderranden te koop.

@mug: ik zou niet durven zeggen wat de beste tijd is, maar het najaar is sowieso beter dan nu met deze hitte.

Korenbloem, er zit een tegelpad tussen de border en het grasveld. Het heeft er denk ik voornamelijk mee te maken dat ik (door ziekte) niet genoeg energie heb om het gras uit de border te trekken.

Dat egel voederhuis is leuk! In het eerste voorjaar in dit huis heb ik ook een egel gezien, daarna helaas niet meer. Er wonen erg veel katten in deze buurt, misschien toch aangevallen? 

Oh en wij hebben heel veel insecten in de tuin, maar ik zie bijna geen vlinders in onze tuin. Ik ga opzoeken wat goeie planten voor vlinders zijn.

De vlinders komen hier vooral af op de vlinderstruik (duh!), verbena, duizendblad en iets minder op de zonnehoed. Vooral de schermbloemigen lijken ze dus interessant te vinden.

Die egel! ♥️ Wat slim ook om je voederhuis doorzichtig te maken.

Mijn mais is niets geworden helaas, bleef erg klein dus die heb ik maar weggehaald. (Ik had voor de grap wat popcorn korrels geplant evt. voor de vogels). Wel jammer want ik vind de planten ook wel grappig.
De zonnebloemen had ik in pot staan, ik dacht de dwerg / balkonversie maar ze werden slungelig met kleine bloemschermen. Ze hangen in de schuur te drogen en van de winter hang ik ze op als vogelvoer. Volgend jaar ga ik in de volle grond zaaien.

Fijn dat je leidingprobleem is opgelost Moosey, wel balen dat je er schade van hebt.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

25-08-2022 om 14:17

Martje80 schreef op 25-08-2022 om 11:53:

[..]

Dat egel voederhuis is leuk! In het eerste voorjaar in dit huis heb ik ook een egel gezien, daarna helaas niet meer. Er wonen erg veel katten in deze buurt, misschien toch aangevallen?

Oh en wij hebben heel veel insecten in de tuin, maar ik zie bijna geen vlinders in onze tuin. Ik ga opzoeken wat goeie planten voor vlinders zijn.

Ik heb 4 katten en iedere avond meerdere egels in de tuin. Ze, de egels, komen wel terug als je bakjes brokken en water neerzet. 

Mijn katten hebben geprobeerd egels te besnuffelen toen ze die voor het eerst zagen. Dat doen katten 1 keer en daarna lopen ze  quasi nonchalant voorbij de egels.

Tickel schreef op 25-08-2022 om 14:17:

[..]

Mijn katten hebben geprobeerd egels te besnuffelen toen ze die voor het eerst zagen. Dat doen katten 1 keer en daarna lopen ze quasi nonchalant voorbij de egels.

Wij hebben egels in de buurt en ik kom ze ‘s avonds wel eens tegen als ik met mijn hondje wandel. Zij besnuffelt ze iedere keer weer, maar wel heel behoedzaam! 

Hey allemaal, ik ben een tijd niet langs gekomen. Druk met zieke schoonvader. Hij is nu helaas overleden en was allemaal erg heftig. Weinig tuin-energie dus. 

Maar nu wel weer een beetje . Er is best wel wat gesneuveld bij mij met deze droogte.  Ik heb te weinig water gegeven. Heb dus net lekker wat nieuwe dingen gehaald, die ook nog wat bloemen hebben in de herfst (hebe, anemoon, en nog wat- weet niet meer....)

Het is heet! Eigenlijk te heet om iets in de tuin te doen. Gisteren evengoed de uitgedroogde planten er uit staan spitten, maar het zweet liep in straaltjes over mijn voorhoofd. Hopelijk morgen wat koeler. 

Bij jullie veel overleden? 
Wat lief dat egeltje ♥️

Martje80 schreef op 25-08-2022 om 11:53:

[..]

Korenbloem, er zit een tegelpad tussen de border en het grasveld. Het heeft er denk ik voornamelijk mee te maken dat ik (door ziekte) niet genoeg energie heb om het gras uit de border te trekken.

Dat maakt het wel een stuk lastiger inderdaad  

Wat betreft de vlinders: Google eens wat waardplanten zijn voor verschillende vlindersoorten! Dan kun je die planten / laten staan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.