Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2

Welkom Martje!

Gisteren onkruid verwijderd uit de voortuin. Ik vermoed dat het de acanthus is die steeds terug komt. Ik probeer alle wortels zo diep mogelijk te verwijderen, maar ik moet ook rekening houden met de andere planten en als ik diep graaf is er geen doorkomen meer aan. Hopelijk blijven ze nu weer een tijd weg. Ik denk dat ik nog wel even bezig ben voor hij echt weg blijft. Mijn vader nog maar eens bedanken dat ik die ooit van hem kreeg. Hij nam de oude tuin behoorlijk over en dat was ook de reden dat hij van mij weg mocht bij de tuinverbouwing.

In de achtertuin staat in een hoekje van onze gevel en de uitbouw van de buren een es (volgens PlantNet) of beuk (volgens Google). Er stond van alles voor, dus hij heeft ongemerkt lekker door kunnen groeien. Hij groeit tussen de tegels door. Geen handige plek voor een boom. Weet iemand of het genoeg is als ik hem afzaag net boven de tegels? Of zou hij dan weer vrolijk verder groeien?

AL9nZEVM06iJ7YU2acYrCWl7bfbypPqrypi7KXq7N7W9_KPHM-PhwOSBOwEzzqle6w_6bMJFhOkfQOKZtfaGaNOr6vk7DJa744u1xIkSqH-lSkm4NaalZOR8BB9g_sEI3iLjaxPHguMWM1cmiiyTVd_xNNCr=w687-h914-no?authuser=1

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

21-08-2022 om 22:40

Tara82 schreef op 21-08-2022 om 22:09:

Welkom Martje!

Gisteren onkruid verwijderd uit de voortuin. Ik vermoed dat het de acanthus is die steeds terug komt. Ik probeer alle wortels zo diep mogelijk te verwijderen, maar ik moet ook rekening houden met de andere planten en als ik diep graaf is er geen doorkomen meer aan. Hopelijk blijven ze nu weer een tijd weg. Ik denk dat ik nog wel even bezig ben voor hij echt weg blijft. Mijn vader nog maar eens bedanken dat ik die ooit van hem kreeg. Hij nam de oude tuin behoorlijk over en dat was ook de reden dat hij van mij weg mocht bij de tuinverbouwing.

In de achtertuin staat in een hoekje van onze gevel en de uitbouw van de buren een es (volgens PlantNet) of beuk (volgens Google). Er stond van alles voor, dus hij heeft ongemerkt lekker door kunnen groeien. Hij groeit tussen de tegels door. Geen handige plek voor een boom. Weet iemand of het genoeg is als ik hem afzaag net boven de tegels? Of zou hij dan weer vrolijk verder groeien?

AL9nZEVM06iJ7YU2acYrCWl7bfbypPqrypi7KXq7N7W9_KPHM-PhwOSBOwEzzqle6w_6bMJFhOkfQOKZtfaGaNOr6vk7DJa744u1xIkSqH-lSkm4NaalZOR8BB9g_sEI3iLjaxPHguMWM1cmiiyTVd_xNNCr=w687-h914-no?authuser=1

Afknippen, stammetje een beet open zagen/splijten en met een papje van soda bedekken. Wel blijven herhalen. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

22-08-2022 om 05:52

Tijdje geleden onze kippen geslacht en gisteren netels zitten ruimen in de kippenren (zeer rijke grond natuurlijk). Tot spijt van mijn partner heb ik wel een hoek met netels laten staan omdat dit een waardeplant is voor sommige vlinders. 

Oeps, die heeft ongemerkt al een flink eind kunnen groeien. Is het geen optie om hem te verplanten?

De vorige twee keer heb ik er voornamelijk eenjarige bloemen ingezet, omdat ik die zo mooi vind. Maar de andere kant van onze voortuin is gewoon gras (mag ook een keer wat worden.... ). En de hele border overgroeit dan met gras. Je ziet de bloemen niet terug. Daarom nu het plan om er veel bodembedekkers in te zetten.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

22-08-2022 om 12:08

Hebben jullie een advies voor mij: ik heb een Pruikenboom die op een totaal verkeerde plaats staat. Wanneer is de beste tijd om die te verplaatsen? Ik dacht in de herfst, klopt dat? 

Neweve schreef op 20-08-2022 om 18:33:

[..]

Ik zou denk ik nu het nog zo goed als braak is eenmalig een giga weghaal actie doen waarbij je zoveel mogelijk wortel meeneemt. Daarna lavameel strooien en de grond goed verrijken en dan nieuwe planten aanplanten en hopen dat de heermoes minimaal terugkomt.

Ik denk dat ik zoiets ga doen: vanaf nu nog een paar weken iedere keer rigoureus alles wegschoffelen en -graven, dan een laagje aarde eruit, lavameel/-gruis of dat heermoes-min erin, goede tuinaarde erin en dan aanplanten. En dan er maar het beste van hopen. Helemaal weg ga ik het toch niet krijgen want het komt ook onder de bestrating omhoog en die ga ik er echt niet helemaal uithalen. Ik denk dat ik lavagruis in de voegen ga vegen. Baat het niet dan schaadt het niet. 

En dan maar consequent schoffelen/knippen als het toch omhoog komt. Ik heb er goede hoop op dat dit in ieder geval íets gaat doen want bij de buren, die een paar jaar geleden hun tuin hebben vernieuwd, staat het veel minder dan bij ons. En het wordt toch een vrij 'wilde' tuin dus het zal niet heel erg opvallen. 

Dank voor de tips!

Martje80 schreef op 22-08-2022 om 11:57:

Oeps, die heeft ongemerkt al een flink eind kunnen groeien. Is het geen optie om hem te verplanten?

Hij groeit onder een stapel stenen vandaan. Uitgraven zou betekenen dat de bestrating open moet. Nou willen we de achtertuin ook wel aanpakken, maar nog niet dit jaar. Ik zou ook niet weten waar ik hem terug zou moeten zetten. Onze buren zijn nog al panisch voor wortels die hun tegels en voegen naar boven drukken. Ze zijn anti groen behalve wat eenjarige in een pot. Frappant is wel dat ze hun uitbouw (aan de bestaande uitbouw) een pergola noemen. Het ding is helemaal dicht en geen plant te bekennen.

Ik heb ook heermoes in de tuin. Meestal in het voorjaar groeit het hard en trek ik alles er uit. Daarna, door de zomer heen blijft het aardig weg. Nu is het nauwelijks in de tuin. Soms een takje, wat ik dan eruit trek.

Evaluna schreef op 22-08-2022 om 12:32:

Ik heb ook heermoes in de tuin. Meestal in het voorjaar groeit het hard en trek ik alles er uit. Daarna, door de zomer heen blijft het aardig weg. Nu is het nauwelijks in de tuin. Soms een takje, wat ik dan eruit trek.

Dat klinkt goed! Het valt hier nu ontzettend op omdat de borders verder leeg zijn. En ik heb er in het voorjaar geen aandacht aan besteed omdat het toen toch een puinhoop was. Maar in het voorjaar flink wieden en daarna af en toe een takje, daar doe ik het wel voor hoor! 

De bijen hebben de sedum gevonden!

4-E7-E2-C33-C1-F3-43-A7-AF27-062-FB0-E8478-F.jpg

hier de kleine witte vlinderstruik vol dagpauwoog vlinders 

9-AFAC6-BE-D714-4-E2-D-A1-CE-34741-A981910.jpg

18650-B1-B-E76-D-436-C-AD1-F-C4168-B7-A75-DE.jpg

299427609_1797906690557802_237957794010903934_n.jpg?_nc_cat=106&ccb=1-7&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=A5RyIc7NNKMAX8JQzN3&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AT92qTr3SprroY_BDD-zNrUfyjpuSiSWJiqVdsHiCvqzJw&oe=630849AC

Hier heeft de egel sinds een week het voederhuis gevonden!

GroenTuintje schreef op 22-08-2022 om 17:31:

hier de kleine witte vlinderstruik vol dagpauwoog vlinders

9-AFAC6-BE-D714-4-E2-D-A1-CE-34741-A981910.jpg

18650-B1-B-E76-D-436-C-AD1-F-C4168-B7-A75-DE.jpg

Mooi! Ik heb erg weinig vlinders dit jaar. Inderdaad wel atalanta's, dagpauwogen en witjes. Een vriendin van mijn vertelde dat dat kwam omdat de waardplanten van deze vlinders stikstofminnend zijn. Met de stikstofcirisis tegenwoordig is het een logische verklaring waarom de andere vlinders er veel minder zijn. Hun waardplanten nemen af, dus zij ook.

ja ze vielen mij nu echt op, hebben ook een hele hoge vlinderstruik staan, maar de pluimen zijn erg hoog dus ik kan de vlinders ook moeilijk waarnemen

duet schreef op 22-08-2022 om 18:30:

299427609_1797906690557802_237957794010903934_n.jpg?_nc_cat=106&ccb=1-7&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=A5RyIc7NNKMAX8JQzN3&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AT92qTr3SprroY_BDD-zNrUfyjpuSiSWJiqVdsHiCvqzJw&oe=630849AC

Hier heeft de egel sinds een week het voederhuis gevonden!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.