Huis, tuin en keuken
Mama-Inge
12-04-2022 om 19:18
Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen
Wat We niet willen, grijze fiktuinen:

We willen groene tuinen

Linkje naar het 1e deel
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/het-nieuwe-tegentegeltuinentopic?page=240#3613
BrightEchidna89
20-08-2022 om 07:45
Hier heeft het gisterenavond weer lekker drie uur geregend, denk dat het effect in de tuin wel zichtbaar zal worden.
Oh, en eindelijk vruchtvorming aan de aubergines.
BrightEchidna89
20-08-2022 om 12:52
Daarnet even in de tuin bezig geweest en een vraagje tussendoor:
Poos geleden heb ik de woelmuizen verjaagd door middel van carbide, maar daarnet heb ik dus gemerkt dat er weer zitten dus nu zoek ik een meer permanente oplossing. Nu overweeg ik om enkele toestellen met ultrasoon geluid te plaatsen. Vraag: hebben ook andere dieren daar last van? Iemand ervaring?
Mochten ze mijn planten met rust laten, zou ik er geen probleem mee hebben, maar dat doen ze dus niet.
Positieve kant: terwijl ik bezig was heb ik twee kikkers en de uitwerpselen van een egel gespot, dus we hebben versterking in de strijd tegen slakken. 
Mija
20-08-2022 om 13:29
Als ik met de zoekfunctie naar Heermoes zoek, zie ik dat er in dit en het andere tuintopic over geschreven is maar niet waar in het topic. Omdat het doorspitten van 320 pagina’s een beetje teveel van het goede is, hoop ik dat jullie me vergeven dat ik mijn vraag gewoon maar stel.
Mijn tuin was een woestenij en de borders zijn onlangs vrijwel helemaal leeggehaald. Ik wil nu in het najaar opnieuw aanplanten en heb al een ontwerp gemaakt. Superleuk dus! Maar, er staat heel veel Heermoes in de tuin en dat groeit als kool. Ik zie online veel moeizame en tijdrovende adviezen om er vanaf te komen. Maar dat zou haast betekenen dat ik de tuin eerst een jaar braak zou moeten laten liggen om dat onkruid eruit te krijgen! Ik wil de borders helemaal ‘dichtzetten’ met planten en bodembedekkers. Zou dat afdoende zijn of komt het er dan straks overal tussendoor? En dan krijg je het natuurlijk helemaal niet meer weg! Wat zouden jullie doen?
FaithfulDuck87
20-08-2022 om 13:32
Mija schreef op 20-08-2022 om 13:29:
Als ik met de zoekfunctie naar Heermoes zoek, zie ik dat er in dit en het andere tuintopic over geschreven is maar niet waar in het topic. Omdat het doorspitten van 320 pagina’s een beetje teveel van het goede is, hoop ik dat jullie me vergeven dat ik mijn vraag gewoon maar stel.
Mijn tuin was een woestenij en de borders zijn onlangs vrijwel helemaal leeggehaald. Ik wil nu in het najaar opnieuw aanplanten en heb al een ontwerp gemaakt. Superleuk dus! Maar, er staat heel veel Heermoes in de tuin en dat groeit als kool. Ik zie online veel moeizame en tijdrovende adviezen om er vanaf te komen. Maar dat zou haast betekenen dat ik de tuin eerst een jaar braak zou moeten laten liggen om dat onkruid eruit te krijgen! Ik wil de borders helemaal ‘dichtzetten’ met planten en bodembedekkers. Zou dat afdoende zijn of komt het er dan straks overal tussendoor? En dan krijg je het natuurlijk helemaal niet meer weg! Wat zouden jullie doen?
Mijn ervaring is dat het overal tussendoor komt je zou wel eerst goed kunnen bemesten want vaak is het armoe in de grond. Kijk eens of je een grondanalyse kunt doen, zodat je weet welke te korten er zijn
FaithfulDuck87
20-08-2022 om 13:33
Ik ben in de tuin bezig, wat planten eruit, waar het te vol staat. Enkele tientallen zaailingen vd Verbena eruit. Onkruid eruit halen. Nu wel lekker voor
EnchantedDragonfly18
20-08-2022 om 13:52
Mija schreef op 20-08-2022 om 13:29:
Dit is biologisch maar heeft wel tijd nodig
https://biosolutions.bio/heermoes/
Kun je niet een laag af laten graven en daarna gelijk beginnen met zorgen dat de grond in balans is?
EnchantedDragonfly18
20-08-2022 om 13:54
Ik had gister een bij in de tuin die steeds van blad naar blad viel.

Mija
20-08-2022 om 14:06
Tickel schreef op 20-08-2022 om 13:52:
[..]
Dit is biologisch maar heeft wel tijd nodig
https://biosolutions.bio/heermoes/
Kun je niet een laag af laten graven en daarna gelijk beginnen met zorgen dat de grond in balans is?
Daar heb ik ook over gedacht maar er staat dat die Heermoes wel tot 6 meter diep wortelt. Zou dat dan zin hebben? En hoe diep moet je dan afgraven?
Velisval
20-08-2022 om 18:00
ik heb zojuist dat lavameel van bovengenoemde website binnengekregen tegen de heermoes. Net voor het eerst in de tuin gestrooid. Onze tuin is nu dus wel droog/braak terrein waar we steeds de heermoes weghalen, maar ik vind het vreselijk, het ziet er niet uit. Ik wil de tuin lekker volzetten met planten maar durf niet goed, de heermoes neemt de hele tuin over. Zit hier dus ook in dubio wat te doen. Misschien toch maar gewoon aanplanten, zoveel mogelijk steeds weghalen en dan dat spul strooien.
Neweve
20-08-2022 om 18:33
Velisval schreef op 20-08-2022 om 18:00:
ik heb zojuist dat lavameel van bovengenoemde website binnengekregen tegen de heermoes. Net voor het eerst in de tuin gestrooid. Onze tuin is nu dus wel droog/braak terrein waar we steeds de heermoes weghalen, maar ik vind het vreselijk, het ziet er niet uit. Ik wil de tuin lekker volzetten met planten maar durf niet goed, de heermoes neemt de hele tuin over. Zit hier dus ook in dubio wat te doen. Misschien toch maar gewoon aanplanten, zoveel mogelijk steeds weghalen en dan dat spul strooien.
Ik zou denk ik nu het nog zo goed als braak is eenmalig een giga weghaal actie doen waarbij je zoveel mogelijk wortel meeneemt. Daarna lavameel strooien en de grond goed verrijken en dan nieuwe planten aanplanten en hopen dat de heermoes minimaal terugkomt.
GroenTuintje
20-08-2022 om 18:48
ik ben nu water aan het geven, het heeft hier bijna niet geregend en het is al wekenlang warm. Straks ook maar wat snoeien.
FaithfulDuck87
20-08-2022 om 19:08
GroenTuintje schreef op 20-08-2022 om 18:48:
ik ben nu water aan het geven, het heeft hier bijna niet geregend en het is al wekenlang warm. Straks ook maar wat snoeien.
heb de potten ook net weer water gegeven. Verder vandaag onkruid getrokken en 2 grote pollen met siergras eruit. Gratis ophalen en binnen een kwartier weg. Ander blij er mee. (en ik hoefde 1 pol er niet uit te halen
)
Martje80
21-08-2022 om 16:59
Ik wil proberen mee te schrijven in dit topic. Onze meeste buren hebben of tegeltuinen of zo'n hele strakke hagen tuin. Allebei niet mijn smaak.
In de achtertuin hebben we een inheems bloemenmengsel van de Kruythoeck ingezaaid, dat geeft waanzinnig veel mooie bloemen.
Mijn pogingen om van de voortuin iets te maken zijn al twee keer mislukt. Daar is nog flink werk aan de winkel. De planning is om volgende week bodembedekkers te halen voor de border. Ik denk voornamelijk Salie en Tijm.
_Korenbloem_
21-08-2022 om 19:21
Leuk dat je meeschrijft Martje! Wat was de vorige twee keren het probleem met de voortuin waardoor het niet lukken wil?