Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2

BrightEchidna89

BrightEchidna89

13-08-2022 om 23:58

Friezinnetje schreef op 13-08-2022 om 23:36:

[..]

Heeremoes is echt rotspul, je krijgt het er nooit helemaal uit. Ook mijn tuin zit er vol mee. Ik trek zo nu en dan het er wat uit, maar er blijft altijd zitten. Tussen hoge beplanting valt het niet meteen op.

Ik moest heeremoes even opzoeken, maar hier noemt het dus kattenstaart. 
Mijn partner gebruikt hiertegen lavameel en dat schijnt toch te werken. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

14-08-2022 om 00:00

Valdemar schreef op 13-08-2022 om 23:58:

[..]

Ik moest heeremoes even opzoeken, maar hier noemt het dus kattenstaart.
Mijn partner gebruikt hiertegen lavameel en dat schijnt toch te werken.

ik heb ook wel lavameel gebruikt, maar hier helpt het niet echt. 

Heeremoes groeit volgens mij op arme grond het beste, vandaar lavameel, die de grond bemest. En is milieuvriendelijker dan kunstmest

Friezinnetje schreef op 14-08-2022 om 00:00:

[..]

ik heb ook wel lavameel gebruikt, maar hier helpt het niet echt.

Heeremoes groeit volgens mij op arme grond het beste, vandaar lavameel, die de grond bemest. En is milieuvriendelijker dan kunstmest

Dat klopt, heermoes haalt mineralen van diep uit de grond naar boven. Afknippen (maak er vooral gier van!) en lavameel, maar zeker ook kalk en compost geven. Het kan drie jaar duren voor je grond geremineraliseerd is. Knip af als het net opkomt, dan heeft het nog gern sporen en kun je het laten liggen, ook dat helpt bij het composteren. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

14-08-2022 om 09:40

Ik lees net deze info over heermoes.
https://biosolutions.bio/heermoes/?

Ik ben wel heel benieuwd wat er volgens deze mensen dan gaat groeien als de bodem wél in balans is, niets? Tuurlijk is een overkill aan bepaalde planten een signaal over wat voor grond je hebt, maar er zal toch altijd wat groeien. De natuur wil de bodem bedekt houden. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

14-08-2022 om 09:50

ah, ok, moet mss nog iets langer doorgaan. Kan ook wel weer een zak bestellen, want mijn gras zit er ook onder nu. Zit echt door de hele tuin, wordt er niet goed van

Er is een aflevering van Gardeners World, geen idee welke uiteraard, waarin het ging over paardenbloemen als signaalplant. Die hebben ze in de boomgaard laten staan en ‘alleen maar’ afgemaaid. Na enkele jaren gaf dat een ander beeld, met een natuurlijke terugloop van de paardenbloemen en was er meer variatie gekomen.
Ik denk dat de natuur vanzelf streeft naar balans en meer variatie en daar zorgden de paardenbloemen, dus de natuur zelf, voor. Ik vind het idee wel mooi. Dat betekent dat heermoes uiteindelijk ook zichzelf, of liever gezegd: de aarde, in balans zal brengen. Uit mijn tuin is het helemaal verdwenen. Jammer, want ik maakte er graag gier van. 

Tickel schreef op 14-08-2022 om 09:40:

Ik lees net deze info over heermoes.
https://biosolutions.bio/heermoes/?

Aha daar zit ook kalk in aangezien ze aanraden het niet bij zuurminnende planten te gebruiken. Maar wat er verder in zit, kan ik niet ontdekken! Iets wat in België verboden is? Het klinkt mij niet zo heel ‘bio’ in de oren eigenlijk, die bio solutions. Wel grappig dat het paardenbloemen verhaal er ook in staat.

ToetieToover schreef op 14-08-2022 om 11:42:

Er is een aflevering van Gardeners World, geen idee welke uiteraard, waarin het ging over paardenbloemen als signaalplant. Die hebben ze in de boomgaard laten staan en ‘alleen maar’ afgemaaid. Na enkele jaren gaf dat een ander beeld, met een natuurlijke terugloop van de paardenbloemen en was er meer variatie gekomen.
Ik denk dat de natuur vanzelf streeft naar balans en meer variatie en daar zorgden de paardenbloemen, dus de natuur zelf, voor. Ik vind het idee wel mooi. Dat betekent dat heermoes uiteindelijk ook zichzelf, of liever gezegd: de aarde, in balans zal brengen. Uit mijn tuin is het helemaal verdwenen. Jammer, want ik maakte er graag gier van.

Dit zie ik ook heel erg in mijn tuin. Toen ik het grind had weggehaald en de aarde wat had losgemaakt kwamen er vooral veel paardenbloemen en héél veel zwarte nachtschade. Heb alleen gras en inheemse wilde bloemen ingezaaid, en elk jaar geeft het weer een ander beeld. De nachtschade is bijna helemaal weg, paardenbloemen heb ik nog wel veel maar die overwoekeren de rest niet, in het begin had ik uit mijn bloemenmengsel vooral veel dagkoekoeksbloem, vogelwikke (❤️) en margrieten, nu ook veel boerenwormkruid en duizendblad. Echt leuk om te zien. 

Hier is de waterleiding ondertussen gesaneerd, is erg meegevallen. Maar heb nu wel een paar kale plekken in mijn tuin waar gaten zijn gegraven, dus ik moet weer wat bloemen- en graszaad bestellen. En nu zou een goede tijd zijn om het het en der wat vlakker te maken en meer stapstenen en m’n mozaïek-terras aan te leggen, maar dat is allemaal echt te zwaar werk voor dit weer..

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

14-08-2022 om 13:18

ToetieToover schreef op 14-08-2022 om 11:46:

[..]

Aha daar zit ook kalk in aangezien ze aanraden het niet bij zuurminnende planten te gebruiken. Maar wat er verder in zit, kan ik niet ontdekken! Iets wat in België verboden is? Het klinkt mij niet zo heel ‘bio’ in de oren eigenlijk, die bio solutions. Wel grappig dat het paardenbloemen verhaal er ook in staat.

Waarom niet staat bij de reviews.

https://biosolutions.bio/product/heermoes-min-zak-25kg/

20220814-161549.jpg

Na alle enthousiaste verhalen over de vlinderstruik vorig jaar heb ik er ook een geplant.
Het is een laag blijvende en ik heb er al heel veel vlinders bij gezien. Ben dus erg tevreden met mijn aanschaf.

Ik heb gelukkig geen ervaring met Heermoes maar ik weet wel dat hoe dichter je borders bepland zijn hoe minder ruimte voor onkruid. Sommige planten die je wel wilt hebben groeien dan weer wel eens te uitbundig dus bezig blijf je toch.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

14-08-2022 om 17:14

Tuinfluiter schreef op 14-08-2022 om 16:45:

Ik heb gelukkig geen ervaring met Heermoes maar ik weet wel dat hoe dichter je borders bepland zijn hoe minder ruimte voor onkruid. Sommige planten die je wel wilt hebben groeien dan weer wel eens te uitbundig dus bezig blijf je toch.

Mijn borders staan vol, alleen heermoes komt al vroeg op. En grasveld zit ook vol

Friezinnetje schreef op 14-08-2022 om 17:14:

[..]

Mijn borders staan vol, alleen heermoes komt al vroeg op. En grasveld zit ook vol

Klinkt ellendig en hardnekkig ben blij dat wij dat niet hebben. In een grijs verleden zevenblad gehad. Ik ben er al jaren vanaf maar wat een klus was dat.

Valdemar schreef op 13-08-2022 om 22:54:

[..]

Heb je al lang vruchten aan de aubergine? Ik heb hier drie potten staan met aubergineplanten maar buiten de bloemen zie ik geen vruchtvorming. Verloren zaak of kan dit nog goedkomen?

Ik heb de eerste net geoogst. Op dit moment zitten er weer twee nieuwe aan, maar die zijn nog klein en moeten nog wel een poosje groeien. Bij mij worden  lang niet alle bloemen vruchten. Bij mijn vader zitten er ook alleen nog maar een paar bloemen, dus denk dat mijne gewoon vroeg is. In mijn tuin hebben ze het in elk geval erg naar hun zin. Nu zaai ik ze ook niet zelf maar koop elk jaar na de ijsheiligen een plantje in het tuincentrum omdat ik maar plek heb voor één. Ook heb ik hem een keer wat (moestuin)voeding gegeven omdat hij in een pot staat en de potgrond toch wel uitgeput raakt denk ik. In de pot is hij ook duidelijk kleiner dan vorig jaar in de volle grond. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.