Huis, tuin en keuken
Mama-Inge
12-04-2022 om 19:18
Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen
Wat We niet willen, grijze fiktuinen:

We willen groene tuinen

Linkje naar het 1e deel
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/het-nieuwe-tegentegeltuinentopic?page=240#3613
Mama-Inge
21-07-2022 om 15:29
Moosey schreef op 21-07-2022 om 10:00:
Ik heb een breuk in de waterleiding ergens achter het huis. Tuin begint behoorlijk blank te staan en de mannen die er vanochtend naar kwamen kijken konden er niks mee (heel ingewikkelde situatie met hoogteverschillen, een betonnen muurtje, een schuur, een terras etcetc en geen idee waar het lek precies zit, lang leve een oude dijkwoning) dus die gaan nu opdracht geven om een heel stuk te vervangen. Betekent waarschijnlijk terras overhoop, stuk tuin overhoop en misschien ook wel een deel van de schuur overhoop. En waarschijnlijk pas over een week of 8 hebben ze daar tijd voor, tegen die tijd is mijn tuin een zwembad
Wat een narigheid
En raar dat er zo veel weken overheen gaan voordat ze wat gaan doen.
FaithfulDuck87
22-07-2022 om 12:45
oh, wat vreselijk Moosey, dat is echt balen. Is het van jouw eigen waterleiding?
Hier doet de appelboom het nog steeds erg goed, zit echt vol appels. En het is maar een klein boompje. De takken hangen nu al door, en oogsttijd duurt nog even. Aan sommige takken zitten wel 15 appels en de takken zijn ong 2-4 cm dik.
GroenTuintje
22-07-2022 om 13:40
Friezinnetje schreef op 22-07-2022 om 12:45:
oh, wat vreselijk Moosey, dat is echt balen. Is het van jouw eigen waterleiding?
Hier doet de appelboom het nog steeds erg goed, zit echt vol appels. En het is maar een klein boompje. De takken hangen nu al door, en oogsttijd duurt nog even. Aan sommige takken zitten wel 15 appels en de takken zijn ong 2-4 cm dik.
Hier idem met appelboom. Klein boompje met enorme appels in grote hoeveelheid. De takken hangen al flink door
Moosey
22-07-2022 om 15:58
Het is de aanvoerleiding naar mijn huis toe, dus in die zin wel ‘mijn’ leiding maar wel de verantwoordelijkheid van het waterleidingbedrijf gelukkig. Vandaag even gebeld en de policy is in elk geval dat alles wat overhoop moet om de leiding te vervangen ook weer hersteld wordt. En heb ze op het hart gedrukt dat eerder beter is dan later, ook met het oog op het feit dat er ook riool en gasleiding door mijn tuin loopt. Als de boel gaat verzakken van het vocht hebben ze (en ik) nog wel een groter probleem. Dus ben benieuwd waar ze mee komen..
Oh, qua appelbomen zou ik wel echt of een deel van de appels eraf halen of de takken ondersteunen. Die takken kunnen breken onder het gewicht van de appels.
_Korenbloem_
22-07-2022 om 20:33
Ik hoop dat het vlot opgelost wordt Moosey!
Hiervandaan even wat leuke plaatjes.
De tuin vol in bloei:

Ik heb expres enkel bloemige Dahlia’s uitgekozen omdat die goed zijn voor de bijen en insecten. Missie geslaagd

En zowel de roze als de gele zonnehoed bloeien:

Tara82
22-07-2022 om 20:41
Ik hoop dat ze het dan snel kunnen oplossen Moosey.
Vanmiddag was ik een beetje aan het rommelen in de achtertuin toen ik mij afvroeg wat dat onkruid zou zijn. PlantNet kon mij vertellen dat het een stokroos is. Die mag dus zeker blijven staan. Ik laat sowieso denk ik alles op wat gras tussen de tegels na staan dit jaar. Geen idee waar hij vandaan komt trouwens, maar misschien kan ik hem weer uitzaaien in de voortuin.
Verder heb ik nu wel 2 courgettes en beginnen er ook wat tomaatjes te komen.
In de voortuin heb ik vorig weekend nog wat extra sedum er bij gezet. Ik was namelijk met peuter in het tuincentrum om een groot bot uit te zoeken voor onze jarige hond. Zonder plantjes terug komen gaat dan natuurlijk niet.
Verder weer veel bloemen in de dahlia en ook de lupine is weer nieuwe bloemen aan het maken. Een aantal planten hebben het wel zwaar gehad de afgelopen dagen. Ik zie wel wat het overleeft.
Moosey
22-07-2022 om 21:48
Dank allen! Ik hoop het ook.
Leuke foto’s Tara! Ik zou alleen wel even iets aan je tomatenplant doen, bij voorkeur verpotten (in bemeste potgrond) of anders flink bemesten. Hij heeft honger 
Morgen heb ik 14(!) man tuinhulp. Heb vandaag een berg boodschappen gehaald en één en ander gekookt vast. We moeten wel echt gigantisch veel kunnen doen met zoveel mensen volgens mij. Ik zal voor en na foto’s maken 
Tara82
22-07-2022 om 23:31
Bedankt voor de tip Moosey. De tomatenplant heb ik van mijn tante gekregen in die pot. Ik zal hem verpotten als ik tijd heb. Moet eerst potgrond halen en een pot zoeken. Denk niet dat peuter de pot wil afstaan waar ze een nestje in heeft gemaakt en de tennisballen zijn helaas nog niet uitgekomen
.
Kadushi
23-07-2022 om 23:14
Tara, volgens mij is dat geen stokroos maar klein kaasjeskruid! Een eetbare plant met geneeskrachtige werking, zoek maar eens op. Geeft veel prachtige paarsachtige bloemen, heel mooi.
Tara82
24-07-2022 om 09:07
Kadushi schreef op 23-07-2022 om 23:14:
Tara, volgens mij is dat geen stokroos maar klein kaasjeskruid! Een eetbare plant met geneeskrachtige werking, zoek maar eens op. Geeft veel prachtige paarsachtige bloemen, heel mooi.
Ik ben benieuwd. Als hij bloemen heeft zal ik een nieuwe foto maken.
Kadushi
28-07-2022 om 02:16
Tara, mijn plannen voor volgend jaar zijn 2 verhoogde plantenbakken aan beidde zijden van de schutting. Ongeveer zoals jouw foto maar dan de helft lager en smaller. Dus ik ben heel erg benieuwd op welke kosten ik ongeveer uitkom dan. Jouw bak zal dus even groot zijn verdeeld over twee zijden en de helft lager. Per pb mag natuurlijk ook! Ben je er al uit of het stokrozen of kaasjeskruid is? Ben erg benieuwd al blijf ik naar de laatste neigen. Kaasjeskruid groeit ook in het wild en worden door vogels uitgezaaid, stokrozen zelden tot nooit geloof ik. Mijn gezaaide lupine in het voorjaar begint nu ook een flinke plant te worden.
Ik heb ze al vaker gezaaid maar dat werd niet veel. Nu gedeien ze goed in een stuk arme zandgrond maar ook in mijn goed bemeste plantenzak met zoete aardappel. Vandaag mijn eerste komkommer geoogst, helaas was hij niet te eten zo bitter dus die kwam op de composthoop waar vervolgens een aantal naaktslakken zich te goed aan deden die ik weer met tegenzin heb doodvermoord.
Volgend jaar wil ik dus mede daarom verhoogde bakken want alles wat ik hoger heb staan laten ze met rust. In die bakken wil ik dus van alles door elkaar gaan zetten, bloemen, kruiden en groenten. Vandaag pesto gemaakt van mijn kaneelbassilicum, heerlijk! Ik kan wel uren doorgaan over mijn tuintje en alles wat er groeit en bloeit, echt een heerlijke hobby, letterlijk en figuurlijk! Jammer dat het hier een beetje stil is de laatste tijd, iedereen op vakantie?
GroenTuintje
28-07-2022 om 09:18
Ik lees hier nog wel hoor
maar het tuinseizoen is een beetje voorbij. Het voorjaar is de tijd voor tuinieren ![]()
Moosey
28-07-2022 om 12:36
Hangt van je tuin af, hier is altijd zát te doen, maar dat komt ook doordat het nog maar half aangelegd is. Ik had afgelopen zaterdag van 14 man hulp dus de chaos is hier behoorlijk bezworen, héérlijk. Nu kan ik weer verder denken over volgende stappen.
Ben nu bezig met de plek onder de (enorme) notenboom, ik wil daar een terras maken van losse tegels/stapstenen en daartussen wat laten groeien. Maar het is droge schaduw, dus de opties zijn beperkt. Ik twijfel tussen slaapkamergeluk (is dat ok met droogte als het eenmaal gesetteld is?) en proberen mos tussen de tegels te laten groeien (maar ik ben bang dat dat liever op dan tussen de tegels groeit)
Daarnaast twijfel ik of ik zand onder de tegels/stapstenen ga doen. Het is grond met veel grind erin, ik denk niet dat het erg de neiging heeft om te gaan verzakken. Al maakt een laag zand het misschien wel makkelijker om de tegels in eerste instantie relatief vlak te leggen.
Iemand gedachtes?
Paardje64
28-07-2022 om 12:50
Ik ga zaterdag naar een rozenkweker hier in de omgeving. Ideeën opdoen voor een klimroos of rambler
Ze hebben ook een hele rits aan vaste planten. Dus daar ook nog even neuzen. Ik kan niet beloven dat ik zonder planten naar buiten kom.