Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2

Wat een leuke tricks en tips! Ik laat een paar van mijn planten zoals rucola en peulen doorschieten voor volgend jaar. Sowieso bewaar ik veel zaad van biologische paprika's, tomaten, blauwe bessen en aardbeien voor volgend jaar. Dit jaar heb ik aan een biologische aardappel slips laten groeien en die staan nu een paar weken in een plantenzak en doen het geweldig!

Op youtube staan enorm veel leerzame filmpjes hierover. Mijn paprikaplantjes wilde ondanks alle goede zorgen en bemesting maar niet echt groeien bv. Tip op yt; grond iets zuurder maken met citroenzuur zodat ze de meststoffen beter opnemen. Na 2 weken zag ik enorm verschil, de eerste knopjes zitten er al in! Voor veel planten die niet goed tegen droogte kunnen is mulchen een gouden tip. Scheelt veel water geven met als bijkomend voordeel dat je (vloeibare) meststoffen langer in de grond blijven. 

Ik zat van de week op twitter te kijken; onderhoudsarmoe. De tranen schieten soms gewoon in je ogen als tuinliefhebber. Mijn voor en achtertuin zijn een ratjetoe van bloemen, fruit, kruiden en groenten waar ik hoognodig orde in moet gaan scheppen. Maar wat ben ik blij dat ik geen dela tuin heb! Fijn weekend mede groenliefhebbers!

IMG-20220715-144452.jpg

nieuw vriendje in de vijverbak! Ik heb ook al een nog kleinere gespot maar niet op de foto. 

IMG-20220714-120825.jpg

Een van de stokrozen wordt mooi 😍💓

IMG-20220713-174436.jpg

En het duurt wat langer met de straat verbouwen dus ik denk dat ik ga proberen om zaden te oogsten en misschien ook nog de plant uitgraven maar ik heb in ieder geval mooie kleur in de voortuin nu 🙃

294479382_1777973395884465_2187145967206507620_n.jpg?_nc_cat=110&ccb=1-7&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=QpbSfWFUERoAX-3zQDW&tn=w5-1tgSYRSG9m6Ky&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AT9MunpJR3mSvccbm9jAHZyQIaNpSxXAh3cVZVTkIZwtoQ&oe=62D93E41

De cichorei in volle bloei, bijna 1.80 meter hoog.

294369694_1777973305884474_5346379983646420461_n.jpg?_nc_cat=100&ccb=1-7&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=sDJPupl6sWcAX8W2ZtU&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AT_YgHJodLz7Pus12m0rAz6-sUuQiGzCYTpSucneviCZpA&oe=62D92057

Zachtgele zonnebloem, verre nakomeling van een cadeau gekregen zonnebloem van een vriendin. Ik vind de kleur zo bijzonder.

294522712_1777972305884574_6720656070016130732_n.jpg?_nc_cat=101&ccb=1-7&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=q8Nq_g8SUrwAX-xf8K_&tn=w5-1tgSYRSG9m6Ky&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AT9vJ77Zedd-nghKRUAIrdtMzFBwukexbUV6vCCB5CK85A&oe=62D8C5AB

293989896_1777972435884561_5887647750483938409_n.jpg?_nc_cat=106&ccb=1-7&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=_A02xnj3PvEAX_60u9_&_nc_oc=AQm7RDgm2NGHrYG-jDmaav8TmWsYgo45XpXBoVXUIc_cxj4ksUcRmXBdA-EaE-6er_8&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AT8N3f5Mgvw31XzC4vYJucmfTYhZO3-wp1O6ErwLkg2mpQ&oe=62D9538A

Phloxen, dit jaar ook enorm hoog.

mooie foto’s Duet♥️

prachtig Duet!
Mijn eigen tuin heeft in de afgelopen jaren nog nooit zo zielig uitgezien. Mijn phloxen, salvias en helianthussen zijn allemaal opgevroten, evenals het Zeeuws knoopje. Pioenroos heeft geen hoogte gemaakt om maar te zwijgen van knoppen. 
De planten die ik in beperkte oplage mooi vind,  doen het zo goed dat ze rest overwoekeren.
Mijn gras is steeds bruiner aan het worden.
Het lijkt verdorie wel de prairie. Maar dan met gemuteerde, hittebestendige slakken.

Ik geniet van jullie mooie plaatjes!

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

17-07-2022 om 13:18

oh daar is niks aan Cousin. 
Mijn tuin staat er prachtig bij. Mooi groen,  alles bloeit en groeit.  Meer dan ooit.  

wat een heerlijke plaatjes Duet en Redrosethorn! 

Ik zit net op Funda te kijken (favoriet tijdverdrijf) en kom een woning tegen met een perceel van een dikke 600m2. Eerste helft is volgestort met grint. Tweede helft bestaat uit een gemillimeterd gazon. Zonder ook maar een andere plant, boom of struik. Onvoorstelbaar, dat mensen een huis met zo’n heerlijke lap grond kopen en dan dit ermee doen. Het huis staat aan de Grintweg, misschien heeft dat ermee te maken. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

19-07-2022 om 22:09

Wij zijn vanavond teruggekomen van twee dagen Duitsland, aardig wat schade onder de planten door de hitte. Nu geven ze morgen wel regen, maar ik vraag me af of alles zal helen. 

_Korenbloem_ schreef op 19-07-2022 om 20:40:

Ik zit net op Funda te kijken (favoriet tijdverdrijf) en kom een woning tegen met een perceel van een dikke 600m2. Eerste helft is volgestort met grint. Tweede helft bestaat uit een gemillimeterd gazon. Zonder ook maar een andere plant, boom of struik. Onvoorstelbaar, dat mensen een huis met zo’n heerlijke lap grond kopen en dan dit ermee doen. Het huis staat aan de Grintweg, misschien heeft dat ermee te maken.

Ik vind het er dan ook meteen zo ongezellig uit zien. Hier in de buurt staat ook z'n huis. Grote villa op een mega lap gemillimeterd gras zonder andere planten. Je hebt daar echt het gevoel dat je langs een crematorium loopt. Ik kan mij wel voorstellen dat als je het koopt je ook niet meteen weet waar je moet beginnen met de tuin. Ik las wel net dat je subsidie kan krijgen hier voor een Tiny forest in je tuin. Helaas is mijn tuin veel te klein. Je moet minstens 100 m² beschikbaar hebben. Ik ken eigenlijk niemand die dat heeft. Leuk initiatief, maar de mensen met een gewoon tuintje hebben er niks aan.

De voortuin lijkt de hitte aardig aan te kunnen, maar in de achtertuin hangen de hortensia's wel erg slap. Afgelopen paar dagen niet echt toe gekomen om water te geven, maar gisteren heb ik wel gesproeid. Hopelijk helpt het een beetje.

Ik heb een breuk in de waterleiding ergens achter het huis. Tuin begint behoorlijk blank te staan en de mannen die er vanochtend naar kwamen kijken konden er niks mee (heel ingewikkelde situatie met hoogteverschillen, een betonnen muurtje, een schuur, een terras etcetc en geen idee waar het lek precies zit, lang leve een oude dijkwoning)  dus die gaan nu opdracht geven om een heel stuk te vervangen. Betekent waarschijnlijk terras overhoop, stuk tuin overhoop en misschien ook wel een deel van de schuur overhoop. En waarschijnlijk pas over een week of 8 hebben ze daar tijd voor, tegen die tijd is mijn tuin een zwembad

Wat een ellende Moosey! En dat ze dat ook pas over 8 weken komen verhelpen!! Ook wat betreft waterverspilling totaal onverantwoord lijkt mij. Heb je nu wel water in huis? 

Inderdaad, wat een horror Moosey. Die 8 weken vind ik ook wel bizar, zijn er geen mogelijkheden om de boel tijdelijk op een andere manier af te sluiten en / of om te leiden?

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

21-07-2022 om 10:41

Moosey schreef op 21-07-2022 om 10:00:

Ik heb een breuk in de waterleiding ergens achter het huis. Tuin begint behoorlijk blank te staan en de mannen die er vanochtend naar kwamen kijken konden er niks mee (heel ingewikkelde situatie met hoogteverschillen, een betonnen muurtje, een schuur, een terras etcetc en geen idee waar het lek precies zit, lang leve een oude dijkwoning) dus die gaan nu opdracht geven om een heel stuk te vervangen. Betekent waarschijnlijk terras overhoop, stuk tuin overhoop en misschien ook wel een deel van de schuur overhoop. En waarschijnlijk pas over een week of 8 hebben ze daar tijd voor, tegen die tijd is mijn tuin een zwembad

Kunnen ze geen noodleiding aansluiting vanaf de straat naar jouw aansluiting? Meestal zijn dat flexibele slangen. 

Wat een ramp, Moosey! Je eigen watersnood. 😱

Sterkte Moosey. Kunnen ze het niet ergens afsluiten? Het lijkt mij dat dit ook heel slecht is voor je huis als het zoveel weken zo nat zal zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.