Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2

welkom Tul en toe bezig een tuin mag letterlijk en figuurlijk groeien, het hoeft niet meteen helemaal perfect en af. Hier was mijn tuin ook 1 en al tegels, nu niks meer van te zien 

GroenTuintje schreef op 13-07-2022 om 06:52:

welkom Tul en toe bezig een tuin mag letterlijk en figuurlijk groeien, het hoeft niet meteen helemaal perfect en af. Hier was mijn tuin ook 1 en al tegels, nu niks meer van te zien

Thanks! 

Het is inderdaad ook teveel om in 1 keer te doen. En je moet je tuin ook leren kennen toch? Hoe en waar de zon staat, welke planten het wel of juist niet goed doen etc. 
Ik ga sowieso een deel van de stenen in de voortuin weghalen. Daar wil ik een klein ‘oud’ muurtje van metselen. Dus niet superstrak maar een soort van afgebrokkeld zeg maar. Met wat plantjes ertussen. En dan iets van een  struik ernaast en een bloemenweitje. 

ja stapje voor stapje ontwikkeld je tuin mee een tuin is nooit af immers 

Tul1969 schreef op 13-07-2022 om 07:25:

[..]

Thanks!

Het is inderdaad ook teveel om in 1 keer te doen. En je moet je tuin ook leren kennen toch? Hoe en waar de zon staat, welke planten het wel of juist niet goed doen etc.
Ik ga sowieso een deel van de stenen in de voortuin weghalen. Daar wil ik een klein ‘oud’ muurtje van metselen. Dus niet superstrak maar een soort van afgebrokkeld zeg maar. Met wat plantjes ertussen. En dan iets van een struik ernaast en een bloemenweitje.

Ik vind dat echt een leuk idee. Mijn broer heeft muurtjes gemetseld met plekjes voor insecten en met rotsplanten ertussen. Het is nog niet af, maar ziet er nu al leuk uit. Ik had dat ook wel gewild, maar ik heb gewoon geen tijd voor een project van die omvang. Ik ben al super blij met mijn "saaie" rechthoekige hoge bakken en stuk grond in de voortuin. Er moeten alleen nog veel meer planten in, maar ook dat gaat ook stukje bij beetje. Ik wil ook de planten die ik er nu in heb staan eerst even de tijd geven om te groeien. 

Je tuin met allemaal potten en bakken klinkt ook erg mooi. Dat zou ik ook wel leuk vinden in het enigste betegelde hoekje van de voortuin. Wie weet kom ik daar nog eens aan toe. Dochter heeft nu alleen een van de grote potten in gebruik als nestje. Ze heeft er dor gras in gelegd en 4 tennisballen. Ze gaat er dan ook echt inzitten. Heel grappig een peuter in een bloempot. 

Leuk al die nieuwe tuinen en tuinierders. Een tuin is ook ieder jaar anders. Dit jaar zijn bij mij sommige planten er hard gegroeid ondanks een hekje vielen de annabellen om dus heeft mijn man er een hoger draad hekje voor gezet niet zo mooi maar we kunnen weer over het pad lopen.

Klopt, het is ieder jaar anders. Dit jaar wat kaal, want er heeft een pup door de tuin geraust van de winter. 
Nu allemaal laag gaas langs de randen en kunnen de planten weer rustig groeien. Bijna alle Teunis bloemen van vorige jaar zijn er wel uit geloof ik, zie alleen maar 1 jarige planten. Helaas.
Ook koningskruod en tabacplant gekregen en in het voorjaar gezaaid, maar zie er niets van terug.
Misschien nog eens proberen.

Welkom Tul, jij klinkt heel creatief, wat een leuke ideeen allemaal! 
Ik heb ook nog zo veel ideeen voor de tuin, maar ben niet altijd goed in ze uitvoeren, plus tijd gebrek, en qua kosten moet het ook een beetje leuk blijven natuurlijk. 

Bedankt voor de monarda-meeldauw tip!

Jullie hebben allemaal veel groenten en fruit ook, dat heb ik dan weer niet. Alleen een paar mini tomatenplantjes bij de Lidl meegenomen in het voorjaar. Die zijn inmiddels erg groot met allemaal (nog groene) tomaten eraan. Super leuk. 

Annabelles heb ik vorige jaar verplaatst, ze stonden in een grote bak precies voor de kant waar wij van binnen op de tuin keken, en daardoor viel het hele zicht weg, ze stonden daar vol in de zon en werden echt enorm. Nu staan er een aantal meer achterin , ook meer in de schaduw, maar nu zijn de bloemen wel veel minder mooi (minder groot). Vind annabeles mooi, maar ook wel moeilijk, ze vallen zo  makkelijk om.

Vrees de enorme hitte die er aan komt wel een beetje. Wil niet te veel water geven, maar zal wel wat moeten geven denk ik.

ik moet nu ook constant water geven, wil de boel niet verdorren

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

13-07-2022 om 15:37

Tul1969 schreef op 13-07-2022 om 07:25:

[..]

Thanks!

Ik ga sowieso een deel van de stenen in de voortuin weghalen. Daar wil ik een klein ‘oud’ muurtje van metselen. Dus niet superstrak maar een soort van afgebrokkeld zeg maar. Met wat plantjes ertussen. En dan iets van een struik ernaast en een bloemenweitje.

In Big dreams, small spaces helpt Monty Don mensen hun tuin realiseren. Daar zat ook een aflevering bij van iemand die ook muurtjes hadden gemetseld met plantjes ertussen. Was erg leuk.

Welkom Tul!

Vorig jaar heeft mijn zonnehoed niet gebloeid, maar dit jaar zitten er ontelbaar veel knoppen in! Zo blij mee!  
Een van mijn dahlia’s steekt nog geen 10 cm boven de grond uit. Terwijl de anderen al bijna bloeien. Wat denken jullie: is er nog een kans dat dat wat wordt dit jaar? Hij groeit wel gewoon. Maar duurde eindeloos lang voordat hij zich liet zien en toen is hij ook nog een keer afgeknaagd door slakken. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

15-07-2022 om 12:06

mijn regenton binnen, subsidie aangevraagd.  Nu nog iemand die hem wil aansluiten.  

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-07-2022 om 14:53

Friezinnetje schreef op 15-07-2022 om 12:06:

mijn regenton binnen, subsidie aangevraagd. Nu nog iemand die hem wil aansluiten.

Zelf doen? 

https://youtu.be/vRcg8q3vetQ

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

15-07-2022 om 15:16

Tickel schreef op 15-07-2022 om 14:53:

[..]

Zelf doen?

https://youtu.be/vRcg8q3vetQ

tja, wordt bij mij iets lastiger. RVS-regenpijp, moet nog door een schutting heen geleid worden. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-07-2022 om 15:20

Friezinnetje schreef op 15-07-2022 om 15:16:

[..]

tja, wordt bij mij iets lastiger. RVS-regenpijp, moet nog door een schutting heen geleid worden.

RVS? Wat raar om dat voor een regenpijp te gebruiken. Meestal zink of PVC. Maar ik zie hier wel vaak helpende handjes aangeboden op de Nextdoor app. Misschien bij jou ook?

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

15-07-2022 om 17:04

Tickel schreef op 15-07-2022 om 15:20:

[..]

RVS? Wat raar om dat voor een regenpijp te gebruiken. Meestal zink of PVC. Maar ik zie hier wel vaak helpende handjes aangeboden op de Nextdoor app. Misschien bij jou ook?

Ik heb nog wel wat handige mensen in mijn omgeving, zal even horen

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.