Huis, tuin en keuken
Mama-Inge
12-04-2022 om 19:18
Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen
Wat We niet willen, grijze fiktuinen:

We willen groene tuinen

Linkje naar het 1e deel
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/het-nieuwe-tegentegeltuinentopic?page=240#3613
ToetieToover
08-07-2022 om 23:38
Vergeet-mij-nietje schreef op 08-07-2022 om 16:33:
ah ik wilde foto's van mijn tuin gaan plaatsen maar dat mag natuurlijk nog niet...
Even voorstellen dan maar. Ik ben sinds ongeveer drie jaar behoorlijk tuinier geworden. De tuin hadden we al jaren, maar de kinderen waren nog klein en ik had er nooit de energie voor. Nu zijn ze een stuk groter en in de eerste corona lock down ben ik eindelijk eens met de tuin aan de gang gegaan. Hij is best groot, dus een heel werk, maar super leuk. Het is geen keurige tuin, en ik vind eigenlijk alles mooi, dus er staat te veel in, er is nog geen sprake van enig 'ontwerp', maar ik vind het geweldig.
Kijk al een tijdje naar alle foto's hier en vind dat heel leuk, dus ik hoop ook snel foto's te kunnen plaatsen (wanneer mag dat?)
En meteen maar een vraagje. Ik heb vorig jaar een campsis geplant. Hij groeit nu als kool, maar denken jullie dat hij al bloemen gaat krijgen dit jaar? Ik hoop het echt!
Welkom!
Campsis kan nog gaan bloeien dit jaar, hij kan wat later beginnen omdat hij moet ‘bijkomen’ van het planten. Ze stoppen op een gegeven moment met heel hard groeien en dan komen de bloemen aan de topjes. Maar als hij erg mini is, kan hij wel twee jaar nodig hebben om tot goede bloei te komen. Bloeitijd ligt ook aan de kweekvorm die je hebt. Campsis houdt van warmte, die doet het goed als het heet wordt
.
_Korenbloem_
09-07-2022 om 02:11
ToetieToover schreef op 08-07-2022 om 23:34:
[..]
Hij heeft last van een of andere bladmineerder. Mest hebben ze niet zoveel nodig, dan vallen ze om. Ze staan sneller te nat dan te droog. Lekker in het zonnetje zetten en hopen op sluipwespen. Grote kans dat ze er volgend jaar minder last van hebben. Kattenkruid is bijna nooit ‘ziek’.
Weer wat geleerd! Dan hoop ik dat de sluipwespen mn tuintje gauw vinden. Hij bloeide vorig jaar zo mooi en lang. Had daarom juist twee extra gekocht. Zul je altijd net zien.
Vergeet-mij-nietje
09-07-2022 om 12:46
Dank allemaal voor het welkom
Tara, gipskruid ken ik niet, net even gegoogled. Nu wil ik die ook...
Ik zei al, er is niet veel wat ik niet mooi vind.
Toch geduld hebben dus me de campsis, het is een combi van twee soorten trouwens, een gele en een oranje. Is wel enorm gegroeid dit jaar. Staat vol in de middagzon tegen en muur. We zullen het zien!
Oja over de kattenstaarten, ze zijn niet echt verdord, maar zien er gewoon wat armoedig uit, beetje meeldauw ook wel. Ik denk eigenlijk dat ze inderdaad te droog staan.
Ik weet niet wat er met jouw nepeta is korenbloem, maar nepeta kan best lastig zijn. Zit er niet ook meeldauw in, dat hebben ze bij mij wel. Bij mij staan ze er nu ook niet zo florissant bij. Ze hebben vroeg in het voorjaar wel heel mooi gebloeid, maar toen vielen ze uiteindelijk om, en heb ik ze maar flink gesnoeid. Maar de groei zit er nu niet echt meer in, terwijl dat wel zou moeten.
Tara82
09-07-2022 om 13:03
Vergeet-mij-nietje, ik vind ook te veel mooi. Ik heb er alleen nog erg weinig verstand van. Bij het tuincentrum ben ik maar naar de kassa gegaan toe er niks meer bij paste in de kar. Van de helft was ik meteen alweer de naam vergeten. Daarom heb ik nu een plattegrond en lijst gemaakt van alles wat er in de voortuin staat.
Mijn moeder kwam met de suggestie dat ik Judaspenning in de tuin moest zetten. Nou liep ik vanmorgen met de hond en zag ik die staan in een plantsoen. Ik heb een takje met zaad mee genomen. Eens kijken of ik daar wat planten voor in mijn tuin uit kan opkweken.
Vergeet-mij-nietje
09-07-2022 om 15:45
Ik maak tegenwoordig altijd foto's van het plantenkaartje dat er bij zit, sla ik in een apart album op. Maar gaandeweg ga je ook steeds meer onthouden merk ik.
Judaspenning ken ik niet echt.. maar ziet er ook mooi uit.
Iets opkweken uit zaad vind ik nog lastig. Vorig jaar geprobeerd met petunia's maar liep op niks uit helaas.
Tara82
09-07-2022 om 16:23
Vergeet-mij-nietje schreef op 09-07-2022 om 15:45:
Ik maak tegenwoordig altijd foto's van het plantenkaartje dat er bij zit, sla ik in een apart album op. Maar gaandeweg ga je ook steeds meer onthouden merk ik.
Judaspenning ken ik niet echt.. maar ziet er ook mooi uit.
Iets opkweken uit zaad vind ik nog lastig. Vorig jaar geprobeerd met petunia's maar liep op niks uit helaas.
Judaspenning kende ik ook niet. Het was dat mijn moeder er mee kwam en ik het opgezocht had. Anders had ik het ook niet herkend. Hoe mijn moeder er ineens bij kwam weet ik ook niet. Ze heeft nog nooit een tuin gehad.
De radijsjes die ik gezaaid had waren wel goed gelukt. Maar vorig jaar had peuter een zakje bloemzaad gehad voor de bijen, maar we hebben daarvan alleen wat groene sprietjes gezien en geen enkele bloem. Hier dus nog al wisselend succes.
FaithfulDuck87
09-07-2022 om 19:06
ik ben op zoek naar een regenton. Via de gemeente kunnen we subsidie krijgen, max 150 euro voor een regenton. Nu wil ik eigenlijk een platte, staande die tegen de schutting gezet kan worden.
_Korenbloem_
09-07-2022 om 19:40
Friezinnetje schreef op 09-07-2022 om 19:06:
ik ben op zoek naar een regenton. Via de gemeente kunnen we subsidie krijgen, max 150 euro voor een regenton. Nu wil ik eigenlijk een platte, staande die tegen de schutting gezet kan worden.
Je bracht mij op een idee dus ging ook even googelen. Zou ook best iets van regenopslag willen hebben. Gebruik best veel water met al mn potten.
_Korenbloem_
09-07-2022 om 19:45
Ik ben trouwens ook bezig geweest in mn tuintje vanmorgen. Al meer dan een jaar heb ik een composteerbak in de trapkast staan. Vanmorgen uiteindelijk in elkaar gezet en mn composthoop erin gedaan. Staat nu keurig en ik heb weer ruimte voor een extra plant erbij ![]()

FaithfulDuck87
09-07-2022 om 19:46
_Korenbloem_ schreef op 09-07-2022 om 19:40:
[..]
Je bracht mij op een idee dus ging ook even googelen. Zou ook best iets van regenopslag willen hebben. Gebruik best veel water met al mn potten.
ja zoiets idd. Mooie hoeveelheid water, en niet te breed, dan kan ik hem tegen schutting plaatsen, waar mijn regenpijp loopt, van mijn schuur.
EnchantedDragonfly18
09-07-2022 om 19:52
Friezinnetje schreef op 09-07-2022 om 19:46:
[..]
ja zoiets idd. Mooie hoeveelheid water, en niet te breed, dan kan ik hem tegen schutting plaatsen, waar mijn regenpijp loopt, van mijn schuur.
Bij de Praxis is de groene versie in de aanbieding voor 120 euro
FaithfulDuck87
09-07-2022 om 19:54
Tickel schreef op 09-07-2022 om 19:52:
[..]
Bij de Praxis is de groene versie in de aanbieding voor 120 euro
ik had ook nog een andere gezien, dis is iets hoger en iets minder diep. Past 300 liter in.
Zal eens kijken, wat handig is. Die van karwei heeft wel veel klachten over lekkende kraan.
EnchantedDragonfly18
09-07-2022 om 19:56
of zelf 22 euro bijleggen, dan heb je een ton voor 350 liter.
https://www.tuinartikelen.nu/regenton-aqua-tower-350-liter-grijs.html