Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2


EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

28-06-2022 om 22:52

Cousin_It schreef op 28-06-2022 om 22:48:


Ah, ik mis mijn egeltjes. Ik voer niet meer omdat we een poos geleden ratten in de tuin hadden die het egelvoer en de vogelpindakaas konden waarderen

Ohhh, gelukkig heb ik nog geen ratten gezien. Muizen trouwens ook niet. 

Ja, ik mis ze ook. Vorig jaar had ik voor het eerst moeder egel met 3 jongen....daarna niks meer.
Ik heb al sinds vorige zomer een prachtig egelwoonhuis in de struiken staan. Daar is nog nooit naar om gekeken en sinds een paar weken ook een mooi zelfgemaakt voederhuis met regenpijp-ingang. Het voer staat al weken onaangeroerd...helaas.
En mijn tuin is een echt egelparadijs. Vorig jaar lag moeder egel gewoon in de border onder mijn planten te slapen. Ik stond er bijna bovenop. Ik heb hele stukken border waar de planten aaneengesloten kniehoog staan en waar ik de hele zomer niet kom, ik heb kreupelhout liggen, bladerhopen, heggen, struiken....waar blijven ze nu?

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

28-06-2022 om 23:02

duet schreef op 28-06-2022 om 22:58:

Ja, ik mis ze ook. Vorig jaar had ik voor het eerst moeder egel met 3 jongen....daarna niks meer.
Ik heb al sinds vorige zomer een prachtig egelwoonhuis in de struiken staan. Daar is nog nooit naar om gekeken en sinds een paar weken ook een mooi zelfgemaakt voederhuis met regenpijp-ingang. Het voer staat al weken onaangeroerd...helaas.
En mijn tuin is een echt egelparadijs. Vorig jaar lag moeder egel gewoon in de border onder mijn planten te slapen. Ik stond er bijna bovenop. Ik heb hele stukken border waar de planten aaneengesloten kniehoog staan en waar ik de hele zomer niet kom, ik heb kreupelhout liggen, bladerhopen, heggen, struiken....waar blijven ze nu?

Er schijnt wel een oprukkende egelziekte te zijn. Misschien toch overleden?

Ik heb geen idee. Dit was de eerste egel die ik ooit gezien heb en dan meteen met 3 jongen. Na een paar dagen waren ze weg. Het voer dat toen nog open en bloot stond, was wel steeds op, maar dat kunnen net zo goed katten zijn geweest. Want ik had ineens ook kittens in de tuin

ik had vandaag een kolibrie vlinder in de tuin 

echt prachtig die blauwe schuttingen Tickel😍

Mama-Inge

Mama-Inge

29-06-2022 om 07:00 Topicstarter

mooi tickel 
Ik vind ook dat de planten sneller bloeien als normaal 
Heb een korenbloemaster in de tuin, die hoort in augustus/september te bloeien, maar daar zitten nu al bloemen in.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

29-06-2022 om 07:02

Friezinnetje schreef op 29-06-2022 om 00:13:

ik had vandaag een kolibrie vlinder in de tuin

Leuk! Dat vind ik wonderlijke insecten. Vroeger zag ik ze heel vaak als we in ons ouderlijk vakantiehuis in Frankrijk waren. Hier in Nederland heb ik ze nog nooit gespot, maar daar is mijn tuin misschien ook te klein voor.

Mama-Inge schreef op 29-06-2022 om 07:00:

mooi tickel
Ik vind ook dat de planten sneller bloeien als normaal
Heb een korenbloemaster in de tuin, die hoort in augustus/september te bloeien, maar daar zitten nu al bloemen in.

 valt mij ook op, hier vlinderstruik al vol in bloei, normaal in augustus oid pas.

liep de natuur ook niet al een maand voor? Door het warme voorjaar?

Ik rijd voor mijn werk veel in de auto en kom helaas wel veel doodgereden egels tegen. Ben bang dat ze daarom zo afnemen in aantal. Ik vind egels ook zo leuk. In mijn tuin kunnen ze sowieso niet komen helaas. Ommuurd. 
Bij mij loopt de tuin niet voor. Maar ik zit dan ook vrij noordelijk en heb net wat te  weinig zonlicht in de tuin. Mijn vlinderstruik bloeit bijvoorbeeld ook nog niet. 

ik heb ook het idee dat planten enorm goed doen. Mijn ene stuk tuin staat gewoon helemaal vol. Anders kon ik er hier en daar nog wel tussendoor lopen, maar dat lukt nu niet. Het staat er wel allemaal mooi fris en groen bij. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

29-06-2022 om 08:29

De bloei loopt hier niet voor, mijn vlinderplant is alleen nog maar de hoogte ingegaan. Maar mijn tuin is op het Noorden. In mei ben in anderhalve week weggeweest en in die periode is veel regen gevallen. Viel mij wel op dat de tuin gewoon ontploft was door al dat water. Alles was enorm veel gegroeid.

Schitterende tuin Tickel! Leuk dat je 'm deelt.  

heb je 'm zelf ontworpen of had je hulp?

Ik moet wel lachen om je kattenboom, heel herkenbaar. (Tot je 'm als plantenstandaard gaat gebruiken, dan wordt ie weer reuze interessant.)

fb_img_1655572247516-jpg.559728


Ik las laatst op de site va de egelopvang dat ze nog uitzettuinen zochten.

Bij mij gaat 't minder snel, de lupines bloeien nog, de papavers, juffertjes en achillae beginnen net.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.