Huis, tuin en keuken
Mama-Inge
12-04-2022 om 19:18
Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen
Wat We niet willen, grijze fiktuinen:

We willen groene tuinen

Linkje naar het 1e deel
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/het-nieuwe-tegentegeltuinentopic?page=240#3613
duet
04-06-2022 om 21:44
Friezinnetje schreef op 04-06-2022 om 16:49:
Issie niet prachtig??
Jaaah!! Prachtig!
duet
04-06-2022 om 22:09
Even fotospam:

New Dawn

Duizendschonen

Duizendschonen

Duizendschonen

De bloemen van de gele roos hebben nu plaats gemaakt voor de witte roos

Climbing Iceberg

Vingerhoedskruid
_Korenbloem_
05-06-2022 om 09:09
Heeft iemand een goede tip voor een plant die nu bloeit in de schaduw? Mag niet te veel ruimte innemen ivm de grote van mn tuintje. Op dit moment bloeit aan de schaduw kant van mijn tuintje alleen maar een clematis. Dat is wel erg weinig.
_Korenbloem_
05-06-2022 om 09:13
ToetieToover schreef op 04-06-2022 om 17:20:
[..]
Bij droogte bloeien ze niet goed en vooral droogte in de zomer/in het groeiseizoen heeft invloed. Je kunt het ook proberen met een mineralenmestgift van lavameel. En soms heeft-ie gewoon kuren
![]()
Deze bloeit dus echt standaard om het jaar. Dit jaar bijna niets en volgend jaar dus weer een bloemenzee. En dat gaat al heel wat jaren zo. Grond is wel heel schraal en zanderig, maar dan zou ik toch eerder verwachten dat ie het gewoon sowieso niet goed doet ipv om en om jaar wel, jaar niet.
SuperCow
05-06-2022 om 09:44
_Korenbloem_ schreef op 05-06-2022 om 09:09:
Heeft iemand een goede tip voor een plant die nu bloeit in de schaduw? Mag niet te veel ruimte innemen ivm de grote van mn tuintje. Op dit moment bloeit aan de schaduw kant van mijn tuintje alleen maar een clematis. Dat is wel erg weinig.
Bij mij bloeit daar nu de kamperfoelie, akelei (net op z'n retour) en vingerhoedskruid en bij de buren zie ik longkruid en geraniums bloeien.

Kan iemand me vertellen wat er (steeds) mis gaat met m'n astilbes?

En waarom de zonnehoed krullend blad krijgt? Ik kan niet direct beestjes ontdekken:

De liefde voor de tijm is nog steeds ehm... verpletterend:

ToetieToover
05-06-2022 om 18:01
_Korenbloem_ schreef op 05-06-2022 om 09:13:
[..]
Deze bloeit dus echt standaard om het jaar. Dit jaar bijna niets en volgend jaar dus weer een bloemenzee. En dat gaat al heel wat jaren zo. Grond is wel heel schraal en zanderig, maar dan zou ik toch eerder verwachten dat ie het gewoon sowieso niet goed doet ipv om en om jaar wel, jaar niet.
Dat kan wel, dat doen fruitbomen ook, dan noemen ze dat een ‘beurtjaar’ maar dat zou ik alleen logisch vinden als de Wisteria veel zaadpeulen maakt. Of bloeien kost ‘m echt zoveel kracht. Zonde hoor, de bloemen ruiken altijd zo heerlijk
ToetieToover
05-06-2022 om 18:02
Lexie72 schreef op 05-06-2022 om 17:35:
Staan de astilbes te veel in de zon met te weinig vocht?
Dat denk ik ook meteen. Het zijn echte natnekken in de zon.
ToetieToover
05-06-2022 om 18:07
_Korenbloem_ schreef op 05-06-2022 om 09:09:
Turkse lelie, lilium martagon. In de schaduw zou ik een lichte kleur kiezen. Deze kun je vanaf augustus online bestellen bij de bollenleverancier zoals Nijssen. Groeit hoog maar niet heel breed. In de hoogte is een keine tuin oneindig
Ertussen campanula poscharskyana. Die kun je nu vast ergens bloeiend vinden.

ToetieToover
05-06-2022 om 18:17
Vanmorgen heb ik alle zichzelf uitgezaaide viooltjes en gipskruid tussen mijn aardbeienplanten uitgepeuterd.
De baby viooltjes hebben nu een eigen bak, onder de uitdruppende tuinslang, handig.
Het baby gipskruid staat onder de hangbegonia’s onder mijn keukenraam. Lijkt me mooi, van die enorme, ronde bloemen met die luchtigheid erdoor. En als het niet lijkt, trek ik het gipskruid wel weer uit. Rücksichtslos tuinieren!
Het overige onkruid en de rijpe aardbeien kunnen dit allemaal niet meer navertellen
.
duet
05-06-2022 om 19:24
Vandaag is hier in het zuiden van het land enorm veel regen gevallen. Ik heb net mijn regenmeter gecheckt. Bijna 30 mm! En het regent nog steeds hier.
FaithfulDuck87
05-06-2022 om 19:24
duet schreef op 05-06-2022 om 19:24:
Vandaag is hier in het zuiden van het land enorm veel regen gevallen. Ik heb net mijn regenmeter gecheckt. Bijna 30 mm! En het regent nog steeds hier.
Hier nog geen druppel gevallen, zit er eigenlijk wat op te wachten...
duet
05-06-2022 om 19:29
SuperCow schreef op 05-06-2022 om 09:44:
Kan iemand me vertellen wat er (steeds) mis gaat met m'n astilbes?
En waarom de zonnehoed krullend blad krijgt? Ik kan niet direct beestjes ontdekken:
Ik heb jarenlang ook zo'n zielige astilbe gehad. Die heeft letterlijk alle hoeken van mijn tuin gezien en wilde het nooit doen. Ik ben hem volgens mijn kwijtgraakt of heb hem er uit gegooid. Ik weet het niet meer, maar die komt er niet meer in. En zo heb ik nog een paar planten die het gewoon niet willen doen hier.
Mij zonnehoed ziet er nu ook zo uit. MIsschien door de plotse vele regen na die warme weken? Ik heb ook zonnebloemen en tomatenplanten die ineens zo'n raar krullerig blad hebben zonder dat daar luizen op zitten.