Huis, tuin en keuken
Mama-Inge
12-04-2022 om 19:18
Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen
Wat We niet willen, grijze fiktuinen:

We willen groene tuinen

Linkje naar het 1e deel
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/het-nieuwe-tegentegeltuinentopic?page=240#3613
_Korenbloem_
26-05-2022 om 19:53
Friezinnetje schreef op 26-05-2022 om 13:57:
ik weet niet wat er in mijn tuin gebeurt is, maar ik heb 100-den zaailingen van de klaproos er in staan. Nu had ik zo nu en dan er wel een paar in staan maar dit zijn er heel veel.
Wat super fijn! Blij mij willen klaprozen tot nu toe maar heel matig. Heb welgeteld twee zaailingen gevonden en weet niet of die van mijn gestrooide zaad zijn of nakomelingen van mijn AH-moestuintje van vorig jaar.
@Saffron: ik moest googelen wat een hommelburcht was. Werkt dat echt? En heb je een foto van jouwe?
FaithfulDuck87
26-05-2022 om 20:36
_Korenbloem_ schreef op 26-05-2022 om 19:53:
[..]
Wat super fijn! Blij mij willen klaprozen tot nu toe maar heel matig. Heb welgeteld twee zaailingen gevonden en weet niet of die van mijn gestrooide zaad zijn of nakomelingen van mijn AH-moestuintje van vorig jaar.
Nou, ik ga er wel een heel deel uithalen hoor, want het zijn er echt heel veel.
RedRoseThorn
26-05-2022 om 20:47
Ik heb besloten dat ik Klaver duizend keer erger vind dan paardebloemen... Ik ga morgen spierpijn hebben 😂 ik had het iets te lang laten liggen "want het was wel mooi groen" Maar man wat een gedoe om het te verwijderen. Zat er ook nog duizend blad en boterbloem doorheen. Ik voel het nu al heel erg😂
Maar ook de eerste anemoon bloeit! En de clematis ook bijna.
Qm8/IMG-20220526-123246.jpg" alt="IMG-20220526-123246.jpg" />

Tuinfluiter
26-05-2022 om 20:52
RedRoseThorn schreef op 26-05-2022 om 20:47:
Ik heb besloten dat ik Klaver duizend keer erger vind dan paardebloemen... Ik ga morgen spierpijn hebben 😂 ik had het iets te lang laten liggen "want het was wel mooi groen" Maar man wat een gedoe om het te verwijderen. Zat er ook nog duizend blad en boterbloem doorheen. Ik voel het nu al heel erg😂
Maar ook de eerste anemoon bloeit! En de clematis ook bijna.
Qm8/IMG-20220526-123246.jpg" alt="IMG-20220526-123246.jpg" />
Hommels zijn dol op klaverbloemen dus doe niet te erg je best
RedRoseThorn
26-05-2022 om 20:54
Tuinfluiter schreef op 26-05-2022 om 20:52:
[..]
Hommels zijn dol op klaverbloemen dus doe niet te erg je best
![]()
Ah het hele veld tegenover mijn tuin staat vol dus ze kunnen hun lol op!
Tara82
26-05-2022 om 22:34
SuperCow schreef op 26-05-2022 om 09:19:
[..]
Sierwilgjes of andere bolvormige boompjes kunnen wel wat meer hoogte geven zonder het zicht weg te nemen. Kleinblijvende fruitbomen ook.
We hebben juist een boompje verwijderd. Ik zit niet zo te wachten op gedoe met de buren, dus er komt geen boom. De buurvrouw lag vorige keer in een hinderlaag om te klagen over het boompje terwijl wij net thuis kwamen van een dagje uit met een peuter die ontzettend moe was. Op het gezeur over ons groen na zijn het verder geen vervelende buren. Ze hebben ook al geïnformeerd bij mijn man wat er terug kwam. Zijn antwoord was "hortensia's ofzo". Man vind dat hij zijn deel heeft gedaan en laat het verder aan mij over. Misschien kan ik hem nog overhalen om mee te gaan naar het tuincentrum.
Saffron
27-05-2022 om 05:43
_Korenbloem_ schreef op 26-05-2022 om 19:53:
[..]
@Saffron: ik moest googelen wat een hommelburcht was. Werkt dat echt? En heb je een foto van jouwe?
Dit is hem (met hommel die er net uit is gevlogen):

SuperCow
27-05-2022 om 06:48
Tara82 schreef op 26-05-2022 om 22:34:
[..]
We hebben juist een boompje verwijderd. Ik zit niet zo te wachten op gedoe met de buren, dus er komt geen boom. De buurvrouw lag vorige keer in een hinderlaag om te klagen over het boompje terwijl wij net thuis kwamen van een dagje uit met een peuter die ontzettend moe was. Op het gezeur over ons groen na zijn het verder geen vervelende buren. Ze hebben ook al geïnformeerd bij mijn man wat er terug kwam. Zijn antwoord was "hortensia's ofzo". Man vind dat hij zijn deel heeft gedaan en laat het verder aan mij over. Misschien kan ik hem nog overhalen om mee te gaan naar het tuincentrum.
Oh ja, heel vervelend en vermoeiend dat soort buren, die heb ik ook gehad. Ik vraag me wel af hoeveel meer last je van een mini-boompje hebt dan van een heester, maar dat kan nog wel eens heel moeilijk uit te leggen zijn aan zulke buren.
Leuk dat je burcht is betrokken Saffron!
Zou het een soort astrologisch tuinjaar van de klaproos zijn (zoals het vorig jaar het jaar van de slak was)?
Hier staan alle korenvelden ook vol met klaprozen. Ze houden wel van een beetje droogte heb ik begrepen.
hier in de buurt steekt op steeds meer plekken die Japanse Duizendknoop de kop op. Vriendin (van wie ik nog wel eens stekjes krijg) heeft het nu ook ik de tuin, op de plek waar ze gemeentecompost heeft gebruikt. Kan het daar in hebben gezeten of is dat toeval?
Mama-Inge
27-05-2022 om 07:38
ja dat kan in die compost gezeten hebben
Je hoort het in de grijze kliko te doen.
Maar als er iemand het bij het groenafval doet dan komt het in de compost terrecht
_Korenbloem_
27-05-2022 om 08:06
Ik zie Japanse Duizendknoop hier ook steeds meer in de bermen naast de wegen staan. Net als reuzenberenklauw trouwens. Dat staat in sommige gemeenten echt overal hier in de provincie. En er wordt zo te zien niets aan gedaan.
En jacobskruiskruid. Geen invasieve exoot, maar wel een ramp om in je hooiland te hebben voor de boeren, want giftig. En de gemeente zaait het juist in de bermen. Het zaait zich uit als paardenbloemen, met van die pluizen, dus inmiddels staat het overal. Snap dat het leuk is voor de bijen, maar er zijn genoeg alternatieven waar koeien en paarden niet van dood gaan.
ToetieToover
27-05-2022 om 08:55
SuperCow schreef op 27-05-2022 om 06:48:
[..]
Oh ja, heel vervelend en vermoeiend dat soort buren, die heb ik ook gehad. Ik vraag me wel af hoeveel meer last je van een mini-boompje hebt dan van een heester, maar dat kan nog wel eens heel moeilijk uit te leggen zijn aan zulke buren.
Leuk dat je burcht is betrokken Saffron!
Zou het een soort astrologisch tuinjaar van de klaproos zijn (zoals het vorig jaar het jaar van de slak was)?Hier staan alle korenvelden ook vol met klaprozen. Ze houden wel van een beetje droogte heb ik begrepen.
hier in de buurt steekt op steeds meer plekken die Japanse Duizendknoop de kop op. Vriendin (van wie ik nog wel eens stekjes krijg) heeft het nu ook ik de tuin, op de plek waar ze gemeentecompost heeft gebruikt. Kan het daar in hebben gezeten of is dat toeval?
O wow wat ernstig! Ik zou het zeker melden bij de gemeente. In de hoop dat ze er wat mee doen.
duet
27-05-2022 om 12:04

De eerste passiebloem.

Klein stukje groentetuin met bessenstruiken, siermais, sierpompoen en aardbeien.

Onze grote knuffel op het tuinpaadje.
duet
27-05-2022 om 12:05
Saffron schreef op 27-05-2022 om 05:43:
[..]
Dit is hem (met hommel die er net uit is gevlogen):
Die hommel! Geweldig! Superleuk dat het huis echt bewoond is. Is er een reden dat de voordeur knalblauw is?
Saffron
27-05-2022 om 15:30
ja, dat blauwe schijnen ze goed te kunnen zien of naartoe aangetrokken te worden.
Lexie72
28-05-2022 om 00:02
Nou Tara82, ik liet me toch niet door mijn buren voorschrijven wat ik in mijn tuin plant. En doordat jij het gezellig wil houden, krijgen zij hun zin. Wat voor last heb je van een krentenboompje of een sierappel? Ik zou er nog eens over nadenken.