Huis, tuin en keuken
Mama-Inge
12-04-2022 om 19:18
Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen
Wat We niet willen, grijze fiktuinen:

We willen groene tuinen

Linkje naar het 1e deel
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/het-nieuwe-tegentegeltuinentopic?page=240#3613
GroenTuintje
12-05-2022 om 13:52
ToetieToover schreef op 12-05-2022 om 13:23:
[..]
Wat zonde, de beruchte verwelkingsziekte zeker?
Klopt!
duet
12-05-2022 om 16:05
Tickel schreef op 12-05-2022 om 11:14:
[..]
Grappig, hier komt de naam vandaan
Schildersverdriet zijn planten met kleine lichtroze of witte bloemen van het geslacht steenbreek. De bloemen van schildersverdriet zijn erg klein. De naam van het type plant is dan ook ontstaan omdat de plant erg moeilijk te schilderen is. Schildersverdriet is groenblijvend en winterhard.
Jaaa, dat is het verhaal dat mijn moeder altijd vertelde. Ik heb een stukje schildersverdriet uit haar tuin meegenomen en dit ook steeds meeverhuisd als ik verhuisde. In mijn huidige tuin voelt het zich erg thuis, heb inmiddels grote stukken hiermee. Zo leuk!
Taartjes
14-05-2022 om 12:21
Wat staat er al veel in bloei bij sommigen!
Ik heb een waterbakje voor vogels staan, maar die wordt al een paar dagen ook actief gebruikt door een wesp om uit te drinken!
SuperCow
14-05-2022 om 17:19
Noooooo dikke invasie hier van beestjes! Daar wilde ik geen groene tuin voor?!?
Krulwilg wordt (weer) opgevroten door kleine groene rupsjes
Wolluis in de beukenhaag
zwarte bladluis in de klimop
groene bladluis in de aardbei en maagdenpalm stekjes
er kwam ineens een hele zwerm witte vlieg aanzetten (en landen in mijn tuin)
en meikevers en diverse schildwantsen vliegen me hier om de oren...
Niet grappig! 
SuperCow
14-05-2022 om 17:21
GroenTuintje schreef op 14-05-2022 om 12:04:
hier staat de rozenstruik in bloei en ruikt zo lekker
![]()
Mooi! En wat een reus is het!!
GroenTuintje
14-05-2022 om 17:26
SuperCow schreef op 14-05-2022 om 17:21:
[..]
Mooi! En wat een reus is het!!
Ja klopt, over de hele achtergevel, zo’n 4 meter hoog bij 5 meter breed
ToetieToover
14-05-2022 om 17:35
GroenTuintje schreef op 14-05-2022 om 17:26:
[..]
Ja klopt, over de hele achtergevel, zo’n 4 meter hoog bij 5 meter breed
![]()
Mooi! Weet je welke soort je hebt?
Mijn rozen hebben alleen nog maar knoppen. En toch vind ik ze vroeg, ze bloeien meestal in juni maar ze zien eruit alsof ze volgende week wel in bloei komen. Nou ja dan bloeien ze dus in juni
LostJellyfish83
14-05-2022 om 17:37
Ik zou wel weer rozen in de tuin willen, maar tot nu toe gingen ze altijd ten onder aan ziektes en luizen.
Zijn er soorten rozen die daar minder gevoelig voor zijn?
EnchantedDragonfly18
14-05-2022 om 17:48
Taartjes schreef op 14-05-2022 om 12:21:
Wat staat er al veel in bloei bij sommigen!
Ik heb een waterbakje voor vogels staan, maar die wordt al een paar dagen ook actief gebruikt door een wesp om uit te drinken!
Misschien suikerwater van maken? Goed voor de energiebehoefte
Moosey
14-05-2022 om 17:52
SuperCow schreef op 14-05-2022 om 17:19:
Noooooo dikke invasie hier van beestjes! Daar wilde ik geen groene tuin voor?!?
Krulwilg wordt (weer) opgevroten door kleine groene rupsjes
Wolluis in de beukenhaag
zwarte bladluis in de klimop
groene bladluis in de aardbei en maagdenpalm stekjes
er kwam ineens een hele zwerm witte vlieg aanzetten (en landen in mijn tuin)
en meikevers en diverse schildwantsen vliegen me hier om de oren...
Niet grappig!
Beestjes horen erbij, en wantsen en meikevers doen je planten niet veel hoor. Luis is zo weer weg (behalve wolluis, dat is wel echt hardnekkig) Witte vlieg wolkt maar wat rond en is in mijn ervaring ook niet erg dramatisch. En rupsen worden vlinders!
En je planten moeten gewoon wat sterker worden, en de natuurlijke vijanden van de beestjes moeten je tuin nog gaan vinden. Komt allemaal goed en is allemaal minder dramatisch dan het lijkt 
ToetieToover
14-05-2022 om 18:08
Mug schreef op 14-05-2022 om 17:37:
Ik zou wel weer rozen in de tuin willen, maar tot nu toe gingen ze altijd ten onder aan ziektes en luizen.
Zijn er soorten rozen die daar minder gevoelig voor zijn?
De wat ‘wildere’ soorten zijn vaak wat sterker. Ook ligt het aan de standplaats en grondsoort, verzorging enz. Luizen heb ik ook maar daar heb ik mijn mussenkolonie voor. In de onderste takken komen ze niet vanwege mijn katten en daar zitten dus luizen. Maar niet zoveel dat het de roos deert.
Qua klimrozen ben ik heel tevreden over mijn Guirlande d’amour en Veilchenblau. De Westerland van Duet is ook zo’n sterke roos die lekker groeit. Compassion, Bantry Bay, enz. allemaal goede klimrozen.
Er zijn zoveel rozen, bedenk vooraf wat je belangrijk vindt: ziekteresistent (ADR of TOP roos kiezen) of je geur en/of juist grote bloemen belangrijk vindt enzovoorts.
Uitleg over rozentypes bij kwekerij De Wilde: https://www.dewilde.nl/nl/informatie/rozen/rozen-types
Moosey
14-05-2022 om 19:40
Ik heb New Dawn, doet het ook geweldig. Dit jaar wel flink luis gehad maar het is alweer weg en hij begint al mooi te bloeien.
duet
14-05-2022 om 20:15
Geweldig GT, jouw roos, ieder jaar weer opnieuw.
Hier zitten de rozen ook onder de luizen, maar ze trekken zich er niks van aan. Het groeit en bloeit gewoon door. De mezen komen langs om luizen weg te pikken en ik heb de eerste lieveheersbeestjes en ook al de larven van de lieveheersbeestjes gezien, dus binnen kort is het weer afgelopen met de pret (voor de luizen dan).