Huis, tuin en keuken
Mama-Inge
12-04-2022 om 19:18
Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen
Wat We niet willen, grijze fiktuinen:

We willen groene tuinen

Linkje naar het 1e deel
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/het-nieuwe-tegentegeltuinentopic?page=240#3613
BrightEchidna89
09-05-2022 om 13:42
@Supercow: ik zou er phacelia op zetten. Deze moet het normaal goed doen op zandgrond, is goed voor de bijen en mooi op zich.
Unwind
09-05-2022 om 13:59
Valdemar schreef op 09-05-2022 om 13:42:
@Supercow: ik zou er phacelia op zetten. Deze moet het normaal goed doen op zandgrond, is goed voor de bijen en mooi op zich.
En Phacelia is een hele goede groenbemester!
Bedankt voor alle tips over beits! Wat een mooi merk is Moose farg! Mooie kleuren: lastig kiezen 
SuperCow
10-05-2022 om 07:26
Valdemar schreef op 09-05-2022 om 13:42:
Ah dank voor deze tip!
Compost en mulch had ik inderdaad gedaan als ik niet met het kattenprobleem zou zitten.
EnchantedDragonfly18
10-05-2022 om 07:39
SuperCow schreef op 10-05-2022 om 07:26:
[..]
Ah dank voor deze tip!
Compost en mulch had ik inderdaad gedaan als ik niet met het kattenprobleem zou zitten.
Muurfijnstraal gaat ook goed op droge ondergronden. Groeit snel en vermeerderd zichzelf.

SuperCow
10-05-2022 om 08:58
Tickel schreef op 10-05-2022 om 07:39:
[..]
Muurfijnstraal gaat ook goed op droge ondergronden. Groeit snel en vermeerderd zichzelf.
Jaaaaa mooi! Die staat al op mijn lijstje voor de vaste beplanting!
SuperCow
10-05-2022 om 09:07
Fotooooo's!

Vaste badgast, komt meerdere keren per dag even spetteren.

50 shades of Akelei. Die aubergine-paarse bloeit bij mij ook een beetje gek.

Eerste bloemetjes in de clematis, is nog een baby dus bloeit nog niet zo weelderig.

Maar wat eenjarigen toegevoegd voor wat kleur dit jaar.

De Petunia Night Sky is helaas niet zo Night Sky als verwacht. En de kattenloungeplek.
Tenminste... dat was de bedoeling. Maar een kat zou geen kat zijn als:

duet
10-05-2022 om 12:49
@Supercow, het zie er mooi uit bij jou. Leuk die merel in de vijver.
En jouw kat, hilarisch!
duet
10-05-2022 om 12:57
Ik zal ook even wat foto's spammen.
Dit jaar ben ik ineens weg van alle lichtgekleurde akeleien:

Rhododendron eerste bloemen:

De eerste klimrozen bloeien:

De eerste ooievaarsbekken bloeien:

GroenTuintje
10-05-2022 om 16:21
mooie foto’s weer
onze poes gaat contant op de kleinste stoeltjes zitten vd kids
onze voortuin vol hosta:

ToetieToover
10-05-2022 om 17:23
Haha SuperCow, verstandige kat
Prachtige foto’s, Duet! Je hebt al bloeiende rozen! Die gele roos bij dat witte raam, wat een leuk huis heb je. En sprookjesachtig mooie akeleien
Heerlijke hosta’s van GT.
Heerlijk, de lente en de foto’s daarvan hier te zien.
FaithfulDuck87
10-05-2022 om 20:00
Mooie foto's weer!
Ik ontdekte in het grasveld en border egelpoep. Dat vind ik leuk, dat die weer in de tuin is. Nog niet genoeg schuilplaatsen, alleen aan een kant van de tuin waar nog 2 struiken staan.
_Korenbloem_
11-05-2022 om 00:27
ToetieToover schreef op 07-05-2022 om 20:50:
[..]
Bloeit na langste dag = in voorjaar 30 cm boven de grond afknippen. Mag, hoeft niet, maar geeft zeker meer bloei als je kort knipt. Kan ook al in het najaar dan zit je niet met zo’n warrige, kale takkenbos.
Bloeit voor langste dag = beetje fatsoeneren na de bloei. De warrige ‘kroon’ lekker wegknippen en 1 op de vier takken (ongeveer) tot 30 cm boven de grond snoeien voor verjonging.
Succes en vergeet niet te bemesten, houden ze van. Lavameel en koeienmest.
Dank voor de tips. Mijn clematis bestond uit een lange staak met bovenaan een warrige “kroon”. Verleden tijd, want ik ontdekte vanavond dat hij geknakt is. Hij was zo topzwaar dat de hele kroon naar beneden gekomen is en daarbij is de plant volledig afgeknapt. Snoeien is nu dus gebeurd. Alleen wel zeer radicaal en op het verkeerde moment… Ik ga zien of hij het overleefd. Verwacht van wel.
Akelei staat hier ook prachtig paars te bloeien!
GroenTuintje
11-05-2022 om 06:50
en die clematis bloemen geven een lekkere zoetige geur af. Net als de gele brem en roze/ rode rozen