Huis, tuin en keuken
Mama-Inge
12-04-2022 om 19:18
Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen
Wat We niet willen, grijze fiktuinen:

We willen groene tuinen

Linkje naar het 1e deel
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/het-nieuwe-tegentegeltuinentopic?page=240#3613
FaithfulDuck87
07-05-2022 om 19:58
Mijn groenblijvende clematis gaat nu eindelijk los! Niet bij te houden. En andere clematis die er naast staat gaat nu ook eindelijk van start. Wil een hele schutting laten bedekken met verschillende clematissen die op verschillende momenten bloeien. Denk dat het eindelijk gaat lukken
_Korenbloem_
07-05-2022 om 20:41
Hoe snoeien jullie je clematis? Ik kan online wel instructies vinden, maar die verschillen op basis van het soort clematis. En laat ik nu net vergeten zijn welke soort ik heb 🙈
FaithfulDuck87
07-05-2022 om 20:42
_Korenbloem_ schreef op 07-05-2022 om 20:41:
Hoe snoeien jullie je clematis? Ik kan online wel instructies vinden, maar die verschillen op basis van het soort clematis. En laat ik nu net vergeten zijn welke soort ik heb 🙈
mijn groenblijvende snoei ik niet, de rest meestal ook niet. Begint onderaan wel weer
ToetieToover
07-05-2022 om 20:50
_Korenbloem_ schreef op 07-05-2022 om 20:41:
Bloeit na langste dag = in voorjaar 30 cm boven de grond afknippen. Mag, hoeft niet, maar geeft zeker meer bloei als je kort knipt. Kan ook al in het najaar dan zit je niet met zo’n warrige, kale takkenbos.
Bloeit voor langste dag = beetje fatsoeneren na de bloei. De warrige ‘kroon’ lekker wegknippen en 1 op de vier takken (ongeveer) tot 30 cm boven de grond snoeien voor verjonging.
Succes en vergeet niet te bemesten, houden ze van. Lavameel en koeienmest.
GroenTuintje
07-05-2022 om 21:01
ik snoei de clematis alleen om hem bij te houden. Anders groeit deze letterlijk over het schuurtje naar de buren. Het is echt een woekeraar. Maar wel een hele mooi 
Tuinfluiter
07-05-2022 om 22:00
GroenTuintje schreef op 07-05-2022 om 17:45:
[..]
Hoe groot is je tuin?
De achter tuin is 15 meter breed en lang. Voor heb ik langs de oprit ook nog twee flinke stroken met planten en bomen. In de plaats waar ik woon is dat vrij groot. Wij werken beide graag in de tuin.
EnchantedDragonfly18
07-05-2022 om 22:49
_Korenbloem_ schreef op 07-05-2022 om 17:37:
[..]
Beits is handiger in de tuin. Ik vind overal in mn tuintje afgebladderde verf van de uitbouw van de buren 😐
Unwind schreef op 07-05-2022 om 14:50:
Qua verf vind ik het ook erg lastig inschatten wat mooi kleurt bij de verschillende kleuren groen in de tuin straks, dus ik hoop dat jullie daar tips voor hebben of misschien zelfs ervaring mee hebben!
Wat ik zelf fijn vind van Moosefarg is de verwerking, maar ook dat het het niet hoeft te schuren als je het opnieuw wil schilderen na een aantal jaar. Alleen goed schoonspuiten met water en eventueel borstel.
GroenTuintje
08-05-2022 om 00:42
Tuinfluiter schreef op 07-05-2022 om 22:00:
[..]
De achter tuin is 15 meter breed en lang. Voor heb ik langs de oprit ook nog twee flinke stroken met planten en bomen. In de plaats waar ik woon is dat vrij groot. Wij werken beide graag in de tuin.
Dat is een leuk formaat
Masami
08-05-2022 om 09:41
Moosey schreef op 07-05-2022 om 13:51:
Leuk Masati! Wat voor boompje heb je gezet?
Het is een beuk, voor zover ik weet. Hij stond al in de tuin toen ik hier kwam wonen.
SuperCow
08-05-2022 om 10:40
Heerlijk al die foto's.
Mooi geworden Masami! Je hebt al best wat tegels verwijderd.
En die clematis, wat een beauty!
En die Moosfarg Bohus / Ljus Bla, wauw!
Ik heb jullie advies weer even nodig. Ik heb iemand die de stenen uit de voortuin binnenkort wil ophalen, eerder dan gepland maar dan ben ik ze maar kwijt. Ik wilde 'm in het najaar pas weer aanplanten (anders sta ik de hele zomer te sproeien want droge zandgrond op het westen).
Wat doe ik in de tussentijd om de grond te verbeteren, 'm onkruidvrij en (!) kattenstrontvrij te houden? Het is een stukje van 3 bij 3.
Ik dacht zelf aan een groenbemester zaaien, maar is zoiets in het najaar makkelijk met de hand onder te werken?
Hebben jullie nog goede ideeën?
Er staat ook nog een buxushaagje die nu alweer vol zit met rupsen. Haal ik die er nu al uit (dan ben ik er maar vanaf) of pas in het najaar (dan heb ik nog beetje erfafscheiding)? Ik denk dat ik er een beukenhaag neer ga zetten en wortelgoed is pas in het najaar weer verkrijgbaar.
RedRoseThorn
08-05-2022 om 11:19
ik kom weer even spammen met foto's. Trigger warning: er zitten planten bij die gele bloemen krijgen 🙃

Genoeg etageplant dit jaar 😁

verliefd op de venkel, zo'n leuke textuur om af en toe even te aaien en ruiken.

Poes wilde ook even haar handtekening achterlaten

_Korenbloem_
09-05-2022 om 08:14
SuperCow schreef op 08-05-2022 om 10:40:
Ik heb jullie advies weer even nodig. Ik heb iemand die de stenen uit de voortuin binnenkort wil ophalen, eerder dan gepland maar dan ben ik ze maar kwijt. Ik wilde 'm in het najaar pas weer aanplanten (anders sta ik de hele zomer te sproeien want droge zandgrond op het westen).
Wat doe ik in de tussentijd om de grond te verbeteren, 'm onkruidvrij en (!) kattenstrontvrij te houden? Het is een stukje van 3 bij 3.
Ik dacht zelf aan een groenbemester zaaien, maar is zoiets in het najaar makkelijk met de hand onder te werken?
Hebben jullie nog goede ideeën?
Als het niet uitmaakt hoe het eruit ziet kun je er een stuk plastic overheen leggen. Of een dikke laag mulch misschien? Wil je iets wat er wel leuk uitziet zou je misschien ook nog snel een leuk (veld)bloemenmengsel kunnen zaaien. Kan nog net denk ik. Wel sproeien met dit weer. Groenbemesters geen ervaring mee, maar klinkt als een prima plan.
Neweve
09-05-2022 om 09:24
_Korenbloem_ schreef op 09-05-2022 om 08:14:
[..]
Als het niet uitmaakt hoe het eruit ziet kun je er een stuk plastic overheen leggen. Of een dikke laag mulch misschien? Wil je iets wat er wel leuk uitziet zou je misschien ook nog snel een leuk (veld)bloemenmengsel kunnen zaaien. Kan nog net denk ik. Wel sproeien met dit weer. Groenbemesters geen ervaring mee, maar klinkt als een prima plan.
Zoiets zat ik ook te denken. Eventueel met een aantal eenjarigen ertussen.