Huis, tuin en keuken
TessyTess
09-07-2021 om 21:19
Het grote minimalisme topic
Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!
Fiorah
31-05-2026 om 12:21
Pands schreef op 30-05-2026 om 23:33:
ik zit in een dilemma....zolder saat kleding van de kids wat te klein is. Ik hoor vriendinnen die goed verkopen op Vinted. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik geen zin heb om van alles een foto te maken. Met hoeveel tijd dat kost en oplevert. Resultaat...al die zakken staan op zolder.
Is het kleding die écht wat opbrengt? Ik doe het zelf niet, ik koop de meeste kleding tweedehands en dan vind ik het mooi geweest en geef het weg.
Pands
31-05-2026 om 22:16
het is gewoon nog goede en mooie kleding. Kijk als het geld oplevert altijd fijn...mja heb er eigenlijk geen zin in. Misschien moet ik maar het als 1 groot pakket te koop zetten. Verkoopt het niet binnen 2 weken ofzo dan weg doen
ToetieToover
31-05-2026 om 22:22
Pands schreef op 31-05-2026 om 22:16:
het is gewoon nog goede en mooie kleding. Kijk als het geld oplevert altijd fijn...mja heb er eigenlijk geen zin in. Misschien moet ik maar het als 1 groot pakket te koop zetten. Verkoopt het niet binnen 2 weken ofzo dan weg doen
Tegen een kleine vergoeding laten afhalen, kost de minste moeite. Ik vraag dan een fles cola of reep chocola, of nou ja, manlief vraagt dat en hij zet het ook online. In een lokale groep of iets dergelijks. Gek genoeg krijg je minder dat mensen zeggen dat ze het willen maar niet komen opdagen, als je er iets kleins voor vraagt waarvoor ze moeite moeten doen.
RavIvaR
05-06-2026 om 17:27
Ik had mijn schoenenrek eens kritisch bekeken.
Conclusie was 2 paar voor marktplaats en 1 paar container.
Een ander ouder paar twijfelde ik over maar had ik bewaard. Dit paar nu 2 keer aangehad en die gaan nu ook maar weg. Waren al niet mooi meer, maar lopen ook niet meer fijn ben ik nu achter. De demping is verdwenen. Dus die gaan nu ook weg.
Bij elkaar nu dus toch 4 paar weggedaan.
Hoe doen jullie dat met schoenen? Hoeveel en hoelang bewaar je ze?
En wanneer heb je voor het laatst schoenen weggedaan?
Pands
07-06-2026 om 22:50
ik heb de kinderkleding aan mijn schoonzus gegeven. 3 vuilniszakken vol. Weg ermee.
Schoenen heb ik alleen die ik echt draag. Sneakers, sandalen en werkschoenen. En heb paar ham schoenen.
RavIvaR
11-06-2026 om 08:19
Goed gedaan Pands!
Ik heb inmiddels wat schoenen weggedaan die versleten waren maar heb ook nog 2 paar nette leren schoenen bewaard, de laatste keren dat ik deze droeg was bij uitvaarten.
Daarvoor bewaar ik ze nu ook maar.
Damoontje
03-07-2026 om 11:45
Hier is het nog een beetje zoeken. In t verleden veel tweedehands gekocht maar dat is het vaak net-niet of soms helemaal niet waardoor ik nu onnodig veel kleding heb die ik hoognodig eens moet uitzoeken.
Laatst een broek nieuw gekocht, deze was best prijzig maar wel precies goed. Ik heb al zoveel complimenten gekregen over die broek vanaf het moment dat ik m aantrok. Ik kan m bijna iedere dag wel aan, behalve als ik ga werken of echt iets formeels heb. En na tig keer dragen en wassen is hij nog helemaal mooi.
Verder heb ik een paar jurken die ik afwissel bij feestelijke gelegenheden. Dus niet elke kerst of bruiloft iets nieuws. Soms vinden mensen het niet feestelijk genoeg maar dat bepaal ik zelf wel. Meestal krijg ik juist complimenten omdat het gewoon mooie jurken zijn die goed passen en niet ff snel bij Shein besteld ofzo.
RavIvaR
03-07-2026 om 17:23
Hey Danoontje,
Leuk dat je hier weer komt meeschrijven!
Kleding die niet goed zit zal je niet uit de kast pakken.
Vaak zijn dit ook de makkelijkste items om weg te doen, de kleding die je niet (meer) draagt.
Breng ze naar de kringloop als ze daar nog geschikt voor zijn.
Levert meteen ruimte en overzicht op.
Fijn dat je nu een broek hebt gevonden die helemaal goed zit.
Heb je overwogen om er nog 1 van te kopen in een andere kleur, als die er is?
Dat kan je zomaar een hoop 'net niet' aankopen besparen.
Vf_Watervrouw
03-07-2026 om 18:20
RavIvaR schreef op 03-07-2026 om 17:23:
Hey Damoontje,
Leuk dat je hier weer komt meeschrijven!
+1
Van mijn nieuw ontdekte favoriete vakantieland had in van vriendin twee kimino's gekregen. Eentje te lang en ik heb maar 1 lijf dus uiteindelijk vandaag eentje naar de kringloop gebracht.
Mijn meubelschuifactie en daarmee waarschijnlijk opschonen van spullen schiet nog niet erg op, maar kimono was niet het enige voor de kringloop vandaag 🦾
Damoontje
03-07-2026 om 21:26
Wat leuk dat jullie me nog kennen! Ik heb lang niet geschreven.
Goed idee om te kijken of de broek er nog in een andere kleur is. En sowieso misschien goed om voor broeken wat meer uit te geven in een goede winkel. De lengte van de broek is ook belangrijk en ik heb wat smallere heupen en wijde taille. De broeken bij de kringloop zijn vaak al ingelopen en zitten meestal niet echt goed.
In huis krijg ik hulp vanuit WMO, die man is vanmiddag geweest. Opeens zag ik mijn huis door zijn ogen... laat ik zeggen dat ik nog niet klaar ben met minimaliseren. Voorheen woonde ik overal max 5 jaar dus elke 5 jaar wel een soort opruimronde ivm verhuizing. In mijn huidige woning woon ik nu 11 jaar en ik merk dat elk plankje of kastje steeds voller wordt.
RavIvaR
04-07-2026 om 15:17
Ik las je altijd graag, Damoontje.
Ah ja, verhuizen is zeker een goede stok achter de deur.
Nu je geen verhuisplannen hebt hoeft ook niet alles in 1 keer. Maar is gewoon beginnen vaak wel het beste.
Nu bijvoorbeeld met kleding. Daarna wat anders.
Damoontje
04-07-2026 om 19:22
Thanks 
Ja klopt. Bij verhuizen zit je vaak in zo'n vibe omdat het dan MOET en omdat het haast heeft. En dan heeft het ook even prioriteit. Nu heb ik tot mijn eigen verbazing tegen vriend gezegd dat ik morgen een dagje in mijn huis aan de gang wil. Hij stelde iets voor en meestal probeert hij me dan over te halen maar nu was hij meteen heel relaxed van 'oja dat is toch ook prima'.
Als ik dan moet kiezen denk ik dat ik de keuken voorrang geef boven mijn kleding. Ik heb sinds vorige week hulp thuis vanuit WMO en met diegene ook afgesproken dat we beginnen met thema keuken. Voornamelijk boodschappen en eten op de rit maar ik vind t ook een goed idee om even alle kastjes na te lopen en bijv alle losse dingetjes van servies weg te doen.
Zal eens opschrijven wat de dagen zijn van inbreng bij de kringloop. Ik moet de dingen wel meteen wegbrengen. In t verleden zocht ik dan dingen uit, zette een big shopper bij de deur, bracht het niet weg en dan zette iemand anders het bijv in de berging en daar staat het nu waarschijnlijk nog.
Damoontje
07-07-2026 om 09:48
RavIvaR schreef op 06-07-2026 om 13:36:
Hoe is het gisteren gegaan, Damoontje?
Dank je Ravla.
Goed en niet goed. Het lukt me idd om aandacht aan de keuken te besteden, ook op gebied van boodschappen/eten. Veel beter dan eerst. Ik weet niet of ik het hier schreef of elders maar ik heb met mijn woonbegeleiding afgesproken dat ik dat wat meer op de rit wil krijgen.
Ik had de was willen wegwerken maar het is een paar keer flink gaan regenen dus de boel was niet in één dag droog. Ik heb het binnen gehangen maar dat droogde ook langzaam.
Zondag kreeg ik ook een SMS over een belangrijke afspraak vandaag waardoor ik iets anders weer moest verplaatsen wat nu lastig is ivm vakantie van die persoon en zo blijf ik lekker bezig. Dus ik heb niet stilgezeten maar heb ook niet echt mijn doelen bereikt. Wel even flessen/blikjes/vuilnis weggebracht en dat scheelt ook al.