Huis, tuin en keuken
Jujubee
12-10-2025 om 08:35
Heeft een luchtreiniger wel zin in mijn huis?
Goedemorgen,
Ik heb in het verwarmingstopic al wat tips gehad maar ik ben wel benieuwd hoe jullie hier in staan. Ik woon in een redelijk goed geisoleerd appartement op de derde etage van zo'n 65 vierkante meter. Er zit geen etage meer boven mij.
Ik probeer mijn huis zoveel mogelijk te luchten maar merkte de laatste weken dat de luchtvochtigheid in huis wel erg opliep naar zo'n 72%.
Dus ik was me aan het inlezen over ontvochtigers/luchtreinigers en bevochtigers voor als het hier droog is in de winter.
Alleen nu komt het dus: ik was even vergeten dat ik balansventilatie heb ( dus een Warmte terugwinning systeem ) met filter en al. Het is dus ( volgens mijn research en de monteur van vorig jaar ) de bedoeling dat het systeem het hele jaar aan staat en dat je niet teveel lucht en ventileert. Daar heb je immers dat systeem voor. Tja, dat advies was ik natuurlijk allang weer vergeten met mijn suffe hoofd dus ik lekker luchten want dat is zo goed voor je.
Ik ben ook totaal niet technisch aangelegd en dit soort informatie vergeet ik altijd heel snel weer.
Nu ik al een paar dagen veel minder mijn ramen open zet ( paar keer per dag vijf minuten zoals aangeraden) en de filters van mijn WTW systeem vervangen heb is de luchtvochtigheid weer prima op peil met zo'n 60%. Terwijl het buiten nog net zo vochtig is als een paar dagen geleden.
Alleen, ik vraag me af of het met zo'n systeem wel nut heeft om een luchtreiniger/bevochtiger te halen. Volgens veel websites is het niet nodig omdat je al een filtersysteem hebt dat de lucht zuivert. Zijn er mensen die ook zo'n systeem hebben en er meer vanaf weten? Ik ben altijd vrij veel verkouden en wil een optimaal klimaat in huis hebben.
Voordat ik 200 euro neerleg voor zo'n ding is het wel handig om uit te puzzelen of het wel nodig is. Ik hoor het graag van jullie.
Gebruikersnaaminvullen
14-10-2025 om 09:53
Jujubee schreef op 14-10-2025 om 08:07:
Bedankt voor die sites! Heel handig. Ik woon gelukkig in een dorp aan een hele rustige weg in een groene woonwijk dus dat scheelt. Ik kook op inductie ipv gas en zet altijd mijn afzuigkap aan. Mijn slaapkamer heeft trouwens geen ventiel voor die WTW, dat vind ik wel gek. Die kamer is, naast de badkamer, altijd het vochtigst in het huis. Er zit wel een ventiel in de gang naast de slaapkamer.
De site van de consumentenbond is wel fijn, die ben ik even aan het uitpluizen nu.
Je kunt ook even kijken of je uit kunt vinden of er een hepafilter zit in de wtw. Mocht je een luchtreiniger willen kopen, neem dan eentje met hepa en niet dat ionisatieding. Staat ook ergens waarom hepa beter is in de linkjes.
Jujubee
14-10-2025 om 09:59
Gebruikersnaaminvullen schreef op 14-10-2025 om 09:53:
[..]
Je kunt ook even kijken of je uit kunt vinden of er een hepafilter zit in de wtw. Mocht je een luchtreiniger willen kopen, neem dan eentje met hepa en niet dat ionisatieding. Staat ook ergens waarom hepa beter is in de linkjes.
Ja, dat zag ik inderdaad. Ik heb een Ferrolli systeem. Ik zal eens kijken of ik het boekje kan vinden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.