Huis, tuin en keuken
Jujubee
12-10-2025 om 08:35
Heeft een luchtreiniger wel zin in mijn huis?
Goedemorgen,
Ik heb in het verwarmingstopic al wat tips gehad maar ik ben wel benieuwd hoe jullie hier in staan. Ik woon in een redelijk goed geisoleerd appartement op de derde etage van zo'n 65 vierkante meter. Er zit geen etage meer boven mij.
Ik probeer mijn huis zoveel mogelijk te luchten maar merkte de laatste weken dat de luchtvochtigheid in huis wel erg opliep naar zo'n 72%.
Dus ik was me aan het inlezen over ontvochtigers/luchtreinigers en bevochtigers voor als het hier droog is in de winter.
Alleen nu komt het dus: ik was even vergeten dat ik balansventilatie heb ( dus een Warmte terugwinning systeem ) met filter en al. Het is dus ( volgens mijn research en de monteur van vorig jaar ) de bedoeling dat het systeem het hele jaar aan staat en dat je niet teveel lucht en ventileert. Daar heb je immers dat systeem voor. Tja, dat advies was ik natuurlijk allang weer vergeten met mijn suffe hoofd dus ik lekker luchten want dat is zo goed voor je.
Ik ben ook totaal niet technisch aangelegd en dit soort informatie vergeet ik altijd heel snel weer.
Nu ik al een paar dagen veel minder mijn ramen open zet ( paar keer per dag vijf minuten zoals aangeraden) en de filters van mijn WTW systeem vervangen heb is de luchtvochtigheid weer prima op peil met zo'n 60%. Terwijl het buiten nog net zo vochtig is als een paar dagen geleden.
Alleen, ik vraag me af of het met zo'n systeem wel nut heeft om een luchtreiniger/bevochtiger te halen. Volgens veel websites is het niet nodig omdat je al een filtersysteem hebt dat de lucht zuivert. Zijn er mensen die ook zo'n systeem hebben en er meer vanaf weten? Ik ben altijd vrij veel verkouden en wil een optimaal klimaat in huis hebben.
Voordat ik 200 euro neerleg voor zo'n ding is het wel handig om uit te puzzelen of het wel nodig is. Ik hoor het graag van jullie.
Poezenmeisje
12-10-2025 om 09:34
Op het werk hebben we ook een ultraheilig systeem dat lekker sigarettenlucht van buiten aanzuigt als er rokers op de verkeerde plek staan.
Ik denk dat een luchtreiniger weinig kwaad kan.
Kennissen hadden zo'n ding en vroegen of we konden ruiken dat er een uurtje geleden iemand een sigaretje had opgestoken in huis.
We roken daar niets.
Jujubee
12-10-2025 om 09:46
Ja, het kan vast geen kwaad maar ik zag dat het niet aangeraden werd omdat het dan een beetje dubbelop is. De lucht in huis wordt namelijk al constant gereinigd en ververst door dat systeem. Mijn "ketel" of hoe dat ding ook heet wordt elk jaar gedaan door de woningbouw en de filters vervang ik zelf en maak ik schoon als ze vies zijn.
Ik zat meer te denken aan een bevochtiger voor op mijn slaapkamer voor in de winter als de lucht zo droog is in huis. Zodat mijn huid ook wat minder vocht verliest tijdens mijn slaap. Maar ik ben nogal impulsief dus ik denk, ik vraag het hier eerst maar, wellicht zijn er hier mensen met meer ervaring met een WTW systeem in huis. Ik kan er online niet echt een duidelijke mening over vinden.
Er wordt hier sowieso nooit gerookt in huis dus dat scheelt.
Joszy
12-10-2025 om 11:30
In mijn huis kan het heel droog worden in de winter. Ik heb gewoon radiatoren en heb van die dingen gekocht waar je water in doet wat verdampt als de radiator warm wordt. Werkt best goed hier. Als het te vochtig wordt gooi je ze leeg
Jujubee
12-10-2025 om 12:23
Joszy schreef op 12-10-2025 om 11:30:
In mijn huis kan het heel droog worden in de winter. Ik heb gewoon radiatoren en heb van die dingen gekocht waar je water in doet wat verdampt als de radiator warm wordt. Werkt best goed hier. Als het te vochtig wordt gooi je ze leeg
Ja, die zag ik ook langs komen inderdaad. Mijn oma had die vroeger ook aan de verwarming hangen. Is misschien ook een goedkope optie.
Mijn douche is meestal de vochtigste plek in het huis, zeker in de herfst. Misschien daar maar eens een vochtvreter neerzetten. Maar nogmaals, dat kan ook mijn eigen schuld zijn geweest, dat het zo vochtig is. Puur omdat ik teveel de ramen open zet. Ik wil ook wat meer stoken dit jaar, vorig jaar heb ik het erg koud gehouden. Zo'n 15,5-17 graden. Ik wil hem nu eigenlijk aan laten slaan als het onder de 18 wordt. Geen zin meer in blauwbekken in mijn eigen huis, en het is ook beter tegen het vocht, begreep ik.
Het is nog best een hele wetenschap allemaal, vooral als de uitleg allemaal net Chinees is voor je en je het geheugen hebt van een chaotische zeef.
Madamecannibale
12-10-2025 om 13:25
Ik vraag mij af of dat allemaal helpt tegen een verkoudheid. In mijn vorige appartement had ik ook een wtw systeem. Ik vond het eigenlijk niet zo geweldig en had meestal ook een raam open. Nooit echt last gehad van te hoge of te lage vochtigheid maar het ook eigenlijk nooit gemeten.
In ons huidige huis hebben wij wel een luchtreiniger maar die hebben we vooral gekocht na een verbouwing waarna een kitlucht lang bleef hangen. Daar hiel het goed tegen.
Jujubee
12-10-2025 om 13:46
Ik heb afgelopen maand ook mijn keelamandelen laten verwijderen in de hoop dat mijn verkoudheidsklachten af gaan nemen. De eerste dagen daarna ben ik helemaal niet verkouden geweest ( halleluja ) maar nu is de loopneus helaas toch weer terug. Wel minder dan het was, maar het is er nog steeds. Maar ik zal wel weer te ongeduldig zijn.
Ik ga er nog even over na denken. Die bakjes aan de verwarming vind ik wel een goed plan.
Ik had een hoop goede tips gehad in het andere topic en was al helemaal enthousiast aan het zoeken naar een luchtreiniger tot ik ineens bedacht dat ik dat hele WTW systeem vergeten was. Wat wel even de zaak verandert natuurlijk. Ik zit nu op Tweakers een topic te lezen over WTW systemen. Wat een saaie stof zeg, pfff.
Lollypopje
12-10-2025 om 15:40
Madamecannibale schreef op 12-10-2025 om 13:25:
Ik vraag mij af of dat allemaal helpt tegen een verkoudheid. In mijn vorige appartement had ik ook een wtw systeem. Ik vond het eigenlijk niet zo geweldig en had meestal ook een raam open. Nooit echt last gehad van te hoge of te lage vochtigheid maar het ook eigenlijk nooit gemeten.
In ons huidige huis hebben wij wel een luchtreiniger maar die hebben we vooral gekocht na een verbouwing waarna een kitlucht lang bleef hangen. Daar hiel het goed tegen.
Als je virusdeeltjes wil uit veel te dan heb je een luchtreiniger nodig met een HEPA filter. Andere luchtreinigers en systemen zijn daar niet geschikt voor.
Als ze die dingen op kantoren, zorgenstellingen en scholen zouden neerzetten zou het aantal virussen dat rond ging echt een heel stuk minder zijn.
Maar ook thuis kan het natuurlijk verschil maken, al kun je dan op al die andere plekken natuurlijk nog steeds een virus oplopen en werkt het natuurlijk niet 100%
Gebruikersnaaminvullen
12-10-2025 om 16:31
Jujubee schreef op 12-10-2025 om 09:46:
Ja, het kan vast geen kwaad maar ik zag dat het niet aangeraden werd omdat het dan een beetje dubbelop is. De lucht in huis wordt namelijk al constant gereinigd en ververst door dat systeem. Mijn "ketel" of hoe dat ding ook heet wordt elk jaar gedaan door de woningbouw en de filters vervang ik zelf en maak ik schoon als ze vies zijn.
Ik zat meer te denken aan een bevochtiger voor op mijn slaapkamer voor in de winter als de lucht zo droog is in huis. Zodat mijn huid ook wat minder vocht verliest tijdens mijn slaap. Maar ik ben nogal impulsief dus ik denk, ik vraag het hier eerst maar, wellicht zijn er hier mensen met meer ervaring met een WTW systeem in huis. Ik kan er online niet echt een duidelijke mening over vinden.
Er wordt hier sowieso nooit gerookt in huis dus dat scheelt.
Misschien even dit lezen
https://airias.nl/blog-7-luchtkwaliteit-bij-een-wtw-systeem-feit-en-fabel/
Jujubee
13-10-2025 om 09:25
Bedankt voor die site! Super handig. En zij raden dus toch wel een luchtreiniger aan. Ik heb natuurlijk ook geen peperduur systeem in mijn goedkope huurwoning dus het zal niet van geweldige kwaliteit zijn. Misschien toch maar wel een reiniger/bevochtiger kopen. Ik ga nog even verder googlen.
Joszy
13-10-2025 om 09:44
Gebruikersnaaminvullen schreef op 12-10-2025 om 16:31:
[..]
Misschien even dit lezen
https://airias.nl/blog-7-luchtkwaliteit-bij-een-wtw-systeem-feit-en-fabel/
Wij van wc eend... dit is een bedrijf met een belang zou ik zeggen. Kan best waar zijn hoor, maar echt onafhankelijke info lijkt het me niet?
Jujubee
13-10-2025 om 10:33
Joszy schreef op 13-10-2025 om 09:44:
[..]
Wij van wc eend... dit is een bedrijf met een belang zou ik zeggen. Kan best waar zijn hoor, maar echt onafhankelijke info lijkt het me niet?
Nou ja, dat ging ook wel door mijn hoofd heen ja. Of het echt onafhankelijk is, hmm.
Ik zou niet weten waar je dit soort informatie kan vinden.
Zeespiegel
13-10-2025 om 11:20
Jujubee schreef op 12-10-2025 om 12:23:
[..]
Ja, die zag ik ook langs komen inderdaad. Mijn oma had die vroeger ook aan de verwarming hangen. Is misschien ook een goedkope optie.
Mijn douche is meestal de vochtigste plek in het huis, zeker in de herfst. Misschien daar maar eens een vochtvreter neerzetten. Maar nogmaals, dat kan ook mijn eigen schuld zijn geweest, dat het zo vochtig is. Puur omdat ik teveel de ramen open zet. Ik wil ook wat meer stoken dit jaar, vorig jaar heb ik het erg koud gehouden. Zo'n 15,5-17 graden. Ik wil hem nu eigenlijk aan laten slaan als het onder de 18 wordt. Geen zin meer in blauwbekken in mijn eigen huis, en het is ook beter tegen het vocht, begreep ik.
Het is nog best een hele wetenschap allemaal, vooral als de uitleg allemaal net Chinees is voor je en je het geheugen hebt van een chaotische zeef.
![]()
![]()
Een hogere temperatuur helpt ook tegen het vochtige gevoel. Warmere lucht kan namelijk meer vocht vast houden.
Gebruikersnaaminvullen
13-10-2025 om 15:36
Jujubee schreef op 13-10-2025 om 10:33:
[..]
Nou ja, dat ging ook wel door mijn hoofd heen ja. Of het echt onafhankelijk is, hmm.
Ik zou niet weten waar je dit soort informatie kan vinden.
Longfonds:
‘Ventileren is altijd nodig. Maar aan een drukke weg kan een luchtreiniger extra helpen om fijnstof uit de lucht te halen. Dit is goed voor de kwaliteit van de binnenlucht.
https://www.longfonds.nl/spreekuur-ventileren-luchtreinigers
Koken en fijnstof;
Auwereel
13-10-2025 om 19:16
Dit is redelijk onafhankelijk:
https://www.consumentenbond.nl/luchtreiniger
Jujubee
14-10-2025 om 08:07
Bedankt voor die sites! Heel handig. Ik woon gelukkig in een dorp aan een hele rustige weg in een groene woonwijk dus dat scheelt. Ik kook op inductie ipv gas en zet altijd mijn afzuigkap aan. Mijn slaapkamer heeft trouwens geen ventiel voor die WTW, dat vind ik wel gek. Die kamer is, naast de badkamer, altijd het vochtigst in het huis. Er zit wel een ventiel in de gang naast de slaapkamer.
De site van de consumentenbond is wel fijn, die ben ik even aan het uitpluizen nu.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.