Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Ervaringen met broodbakmachine?

Hoi allemaal,

Ik overweeg een broodbakmachine te kopen, maar twijfel of ik zal investeren in een wat duurdere of juist een goedkopere zal kopen.

Zijn hier mensen die er een hebben? Welke? Blij mee of juist niet? Gebruik je hem veel?


https://www.ouders.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/nieuwe-broodbakmachine
In dit draadje kun je veel ervaringen vinden!

gr Angela

Ik gebruik hem nauwelijks meer sinds ik ben overgestapt op een no-knead methode. Afbakken doe ik in de oven in een gietijzeren pan. Zowel de korst als de textuur van het brood zijn echt vele malen lekkerder. 

ik vind vers gebakken brood uit de oven veel lekkerder dan zo'n blok uit een brooebakmachine

Rondstruiner

Rondstruiner

14-11-2021 om 21:07 Topicstarter

Dank je Angela, ik ga dat even doorlezen.

Liefkleingeitje (jij hebt wel echt de schattigste naam van het forum ), kun je met die methode ook lekker volkorenbrood maken? Of bijvoorbeeld een noten- en vruchtenbrood?

Ik heb nooit een brood uit zo'n machine gegeten, dus ik weet het eigenlijk niet Perzikboom. Ik hoor toch ook wel mensen die er enthousiast over zijn.

Perzikboom schreef op 14-11-2021 om 20:45:

ik vind vers gebakken brood uit de oven veel lekkerder dan zo'n blok uit een brooebakmachine

Dan heb je nog geen brood uit gewoon een goede machine gegeten of je hebt misschien niet genoeg geprobeerd om het te verbeteren. Het kost wat experimenteren als je zelf meel water gist zout olie wilt mengen. Maar als je gewoon  begint met een voorgemengde mix in een goede machine dan is het echt geen blok.

Gr Angela

Ik vind t ook niks. Een broodbakmachine kan eigenlijk niet goed kneden (veel te klein mengdingetje), er kan niet genoeg vocht in het deeg (want dan zou het aan de machine gaan plakken en bakt t niet mooi) je krijgt geen mooie korst en het rijst te hard. 
Maar ik ben een broodbaksnob met zuurdesemculturen en een broodoven, dus naar mij moet je misschien niet luisteren

Angela1967 schreef op 14-11-2021 om 21:16:

[..]

Dan heb je nog geen brood uit gewoon een goede machine gegeten of je hebt misschien niet genoeg geprobeerd om het te verbeteren. Het kost wat experimenteren als je zelf meel water gist zout olie wilt mengen. Maar als je gewoon begint met een voorgemengde mix in een goede machine dan is het echt geen blok.

Gr Angela

Volgens mij bedoelt perzik niet dat het zwaar/vast is, maar gewoon de vorm, dat is altijd zo’n vierkantig gebeuren toch? Hence blok. 

Angela1967 schreef op 14-11-2021 om 21:16:

[..]

Dan heb je nog geen brood uit gewoon een goede machine gegeten of je hebt misschien niet genoeg geprobeerd om het te verbeteren. Het kost wat experimenteren als je zelf meel water gist zout olie wilt mengen. Maar als je gewoon begint met een voorgemengde mix in een goede machine dan is het echt geen blok.

Gr Angela

Ik meng juist alles zelf, laat het rijzen, kneed het nog een keer door en doe het dan in de oven. Het resultaat is veel luchtiger dan wanneer ik het zelfde mengsel in de broodbakmachine doe.

Mijn machine heb ik weggegeven. Iemand anders is er vast blij mee.

Ik ben erg tevreden over onze Panasonic broodbakmachine. We gebruiken hem wekelijks. Heerlijk brood.

Moosey schreef op 14-11-2021 om 21:20:

[..]

Volgens mij bedoelt perzik niet dat het zwaar/vast is, maar gewoon de vorm, dat is altijd zo’n vierkantig gebeuren toch? Hence blok.

Ik vind het serieus super lekker en veel smakelijker dan gekocht brood. Oven is ook minder goed qua energieverbruik tov broodbakmachine. Voordeel is dat we met een snijmachine ernaast dit 'blok' in prima bammetjes snijden. Natuurlijk is het uit de oven ook lekker maar veel meer eigen werk, niet handig, geen timer, etc. Dus als de smaak je bevalt waarom zou je dan moeilijk doen en zelf kneden? 

Natuurlijk zijn dit mijn argumenten, waarbij ik vooral van het verpakkingsmateriaal van gekochte broden af wilde en het brood dat ik verder weg kon halen (dat van biologische kwaliteit was etc) zou ik dan moeten invriezen, moeilijk moeilijk. Dus ik dacht; een broodbakmachine is efficiënt. En dat is dus ook zo 😁. Maar met een oven kom je ook een heel eind natuurlijk!

Gr Angela

Liefkleingeitje schreef op 14-11-2021 om 20:41:

Ik gebruik hem nauwelijks meer sinds ik ben overgestapt op een no-knead methode. Afbakken doe ik in de oven in een gietijzeren pan. Zowel de korst als de textuur van het brood zijn echt vele malen lekkerder.

Heb je een recept voor me? Dit wil ik ook wel proberen!

Mijn zus was er als de kippen bij om haar bbm ‘uit te lenen’. Ik was er snel achter waarom. Het is een enorm apparaat dat in geen enkel kastje past. Na aanvankelijk enthousiasme, gebruik ik hem amper meer. Je moet drie uur wachten op je brood, en na een dag is het alleen nog geschikt om te roosteren.

MMcGonagall schreef op 14-11-2021 om 23:52:

Mijn zus was er als de kippen bij om haar bbm ‘uit te lenen’. Ik was er snel achter waarom. Het is een enorm apparaat dat in geen enkel kastje past. Na aanvankelijk enthousiasme, gebruik ik hem amper meer. Je moet drie uur wachten op je brood, en na een dag is het alleen nog geschikt om te roosteren.

1. Gewoon op aanrecht laten staan

2. 's nachts laten bakken en ontbijten met heerlijk vers brood. 

3. Ook de dag erna nog goed eetbaar 

En inderdaad verder niet langer houdbaar maar dat was voor mij beside the point. Met vier mensen elke dag vers brood eten en zelf bepalen hoe laat/hoe groot/welke smaak is echt een luxe. Maar voor af en toe zou ik het nooit doen. Dan zou ik iets in de oven bakken.

Gr Angela

Rondstruiner

Rondstruiner

15-11-2021 om 06:39 Topicstarter

Ik was van plan om het in te vriezen, dat doe ik nu ook nl, en dan gewoon iedere dag ontdooien wat ik eet. Dat kan toch ook gewoon met dit brood?
De grootte van het apparaat is voor mij ook wel een van de twijfels. Ik heb een klein keukentje namelijk.

Rondstruiner schreef op 15-11-2021 om 06:39:

Ik was van plan om het in te vriezen, dat doe ik nu ook nl, en dan gewoon iedere dag ontdooien wat ik eet. Dat kan toch ook gewoon met dit brood?
De grootte van het apparaat is voor mij ook wel een van de twijfels. Ik heb een klein keukentje namelijk.

Invriezen kan prima, als het brood afgekoeld is kun je het snijden. Tijdens het bakken wordt de buitenkant van de machine warm maar niet heet. Maar je moet wel ruimte eromheen hebben tijdens het bakken. Het afkoelen van apparaat duurt misschien half uur oid en dan zou je het kunnen opruimen. 

Als het brood klaar is moet je het niet te lang (niet langer dan half uur ofzo) erin laten want omdat oventje uitgaat en het gaat afkoelen loop je risico dat korst beetje zacht wordt.

Ik zou eerst eentje proberen te lenen misschien?

Gr Angela


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.