Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

electrische fiets: waar moet ik op letten?

Ik ben me aan het oriënteren op een elektrische fiets. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Ik zie prijzen van 800 euro en van 6000 euro. Ik had zelf een budget van 1500 euro in gedachten, geen idee of dat reëel is. Het gaat om woon/werkverkeer, 10 km enkele reis. Ik wil niet elke dag hoeven opladen en het opladen moet makkelijk gaan; de accu moet dus simpel te verwijderen zijn en weer terug te plaatsen. Verder hoef ik geen luxe snufjes. Het is mij onduidelijk waar, behalve in de accu, het prijsverschil allemaal in zit. Welke merken zijn een no go? En welke merken raden jullie aan om naar te kijken? Ik hoor het graag!


Allereerst zou ik kijken naar wat voor soort motor je wil. Dit kan je het beste uitproberen in de winkel. Grofweg zijn er drie type motoren, de voorwielmotor, achterwielmotor en middenmotor. Met een budget van 1500 euro kom je waarschijnlijk uit op een voorwielmotor of op een tweedehandsfiets met middenmotor. 

Ik zou daarnaast kijken welke fiets op enigzins normale termijn leverbaar is. Ik heb afgelopen zomer een nieuwe fiets gekocht en schrok echt van de levertijden. Sommige waren pas een jaar later leverbaar. 
Qua merken zou ik vooral kijken naar het merk van de motor. Als middenmotor staat Bosch als erg betrouwbaar bekent. Als voorwielmotor volgens mij Bafang. 
Ik zocht van de zomer met ongeveer hetzelfde budget een fiets maar heb uiteindelijk besloten het budget te vergroten. Ik vond een middenmotor fijner rijden, en die kon ik niet vinden voor die prijs. Aangezien ik er toch meerdere jaren mee wil doen vond ik het wel waard om er extra in te investeren. Mijn werk is wat verder enkele reis maar ik kijk er naar uit om als het weer wat langer licht is weer lekker op de fiets te gaan. Ik ben erg blij met mijn elektrische fiets en fiets nu een stuk vaker.

kijk naar het soort trapondersteuning. Bij sommige fietsen "schiet de fiets onder je uit" zo gauw je een beetje druk op de trappers zet. Dat vind ik zelf doodeng. Bij mijn eigen tweedehands Sparta komt de ondersteuning langzaam "bij". Voelt veel natuurlijker.

Zelf zijn wij ook geen voorstander van een derailleur. Wordt gauw vies en hebben meer onderdelen die stuk kunnen. Zelf word je er ook vies van.

grasspriet1980

grasspriet1980

16-01-2022 om 15:27 Topicstarter

Dank! Budget kan omhoog, man zegt ook dat ik dat moet doen, maar ik geef altijd moeilijk geld aan iets voor mezelf uit Dus als een fiets van 1500 goed is, hoef ik er niet 1 van 2500.  Ik ga nog eens kijken.

Je hebt op verschillende plekken testcentra waar je verschillende fietsen kunt testen. Ik was ergens in Ede. Daar hadden ze allerlei merken. Was een baantje aangelegd met bochtjes en een bruggetje enzo. Ik vond dat heel fijn om alle verschillende motoren te vergelijken en merken enzo. Ik had daarna twee opties over die goed bevielen en daarmee ben ik naar de lokale fietsenwinkel gegaan. Uiteindelijk dus een van die twee daar gekocht en heel tevreden mee

grasspriet1980 schreef op 16-01-2022 om 15:27:

Dank! Budget kan omhoog, man zegt ook dat ik dat moet doen, maar ik geef altijd moeilijk geld aan iets voor mezelf uit Dus als een fiets van 1500 goed is, hoef ik er niet 1 van 2500. Ik ga nog eens kijken.

Het ligt er aan wat je wil. Voor 1500 kan je wel een elektrische fiets vinden denk ik. Maar wil je bepaalde merken zoals een Bosch middenmotor of Shimano remmen, en heb je misschien nog wat andere eisen dan kom je er denk ik niet. Het ligt er ook aan waarvoor je hem gaat gebruiken. 10 km woon/werk verkeer, maar doe je dat 5 dagen per week? Fiets je ook als het regent of glad is? 

Ik weet niet waar je woont maar je kan bijvoorbeeld ook eens langs gaan bij een testcentrum. In Ede zit bijvoorbeeld de Fietser. Daar kan je geen fiets kopen maar wel verschillende fietsen uitproberen. Als je dan aangeeft een voorwielmotor en een middenmotor te willen proberen dan kan je daar een rondje op rijden. Zoiets kan je vast ook doen bij een winkel van Stella. 

Ik zou vooral in de winkel verschillende modellen uit gaan proberen. Uiteindelijk lijkt mij het belangrijkste dat je lekker op de fiets zit en dat hij fijn fietst. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-01-2022 om 15:45

Als ie vooral voor woonwerkverkeer is, dan ga je 'm neem ik aan ook bij slechter weer (regen) gebruiken. Dan is een dichte kettingkast prettiger dan een open (derailleur), dat scheelt een hoop schoonmaakwerk en gaat minder snel kapot.

Misschien heb je hier iets aan :

https://www.anwb.nl/fiets/test/e-bike-test-2021

https://www.kieskeurig.nl/artikelen/elektrische_fiets/overzicht-fietstests

Ga sowieso naar een flinke fietsenwinkel (in je buurt) en laat je ter plaatse voorlichten. Maak proefritten.  Niet 2e hands via MP kopen.

grasspriet1980

grasspriet1980

16-01-2022 om 16:32 Topicstarter

Denk dat ik inderdaad eens een aantal proefritjes ga maken. Dat is een goede tip. Woon/werkverkeer is 4 dagen per week en de bedoeling is dat ik , behalve bij flinke regen, ga fietsen.

grasspriet1980 schreef op 16-01-2022 om 16:32:

Denk dat ik inderdaad eens een aantal proefritjes ga maken. Dat is een goede tip. Woon/werkverkeer is 4 dagen per week en de bedoeling is dat ik , behalve bij flinke regen, ga fietsen.

Dan zou ik eerder voor en middenmotor gaan. Die zijn wat stabieler zoals met regen of gladheid. En hebben meestal ook een wat langere levensduur.

wat ik het fijnste vind aan mijn (Klever B Comfort) ebike is de fantastische vering, en dat hij dikkere banden heeft. Dat geeft mij veel meer zekerheid op de vele grint- en bospaden hier in de omgeving. Maar ook bijv een dennenappel is geen gevaarlijk in de weg liggend object meer. Ik voel me wat zekerder op de dikke banden. 
mijne heeft een achterwielmotor en dat is even wennen (je krijgt een duwtje in de rug zeg maar) maar ik vind het heerlijk. Voorwiel vond ik eng (je wordt meegetrokken voor je gevoel) en middenmotor vond ik geen prettig fietsgevoel. 
het is echt heel persoonlijk dus ik kan ook alleen maar zeggen, veel testen. 
ik had een budget van 2000 in gedachten en heb dat uiteindelijk verhoogd naar 3500 maar heb dus wel een nieuwe en de fijnste waar ik ooit op heb gefietst. 

Voor budget van €1500 heb je geen middenmotor denk ik.

Wij zien kwaliteitsverschil.  Ik heb wel Qwic met middenmotor van ca. €2700. Geeft ondersteuning al vanaf 2. Fijne grip, stevige fiets en comfortabel.  Dochter heeft een vogue met voorwielmotor van €1500.  Deze trekt je echt naar voren. Ondersteuning werkt pas bij stand 5 en is veel minder stabiel.

Beide prima om mee te fietsen maar die van mij is echt stuk fijner. Heb er nu 12000 km op gefietst. Nog steeds top.

ik had eerst voorwielmotor en nu een met middenmotor. Dat laatste vind ik een stuk fijner. Ik raad persoonlijk een Cortina af, maar daar verschillen de meningen over. Die van mij was vaak wat mee aan de hand en 2 keer nieuwe accu er in moeten hebben. 1 keer kon op garantie. 
Nu een Sparta, bijna het dubbele van jouw budget, maar veel fijner te fietsen. 

Al heel wat verschillende soorten ebikes gehad, het is echt gewoon proberen wat je fijn vindt.
Ouders hadden als laatste een hele zware voorwielmotor, ik vond dat doodeng, net of ik met een grote mand voorop fietste. Ik kende dat helemaal niet van fiets van zoon. Nu hebben mijnmoeder en ik allebei een middenmotor maar die van haar is veel stabieler dan de mijne. Dikkere banden en minder wiebelig, ondersteuning is vloeiender. die dikkere banden vind ik erg fijn, minder het gevoel om onderuit te schuiven in de bocht of als ik ergens overheen rijd. Ik dacht eerst dat t aan mij lag maar nu dochter op mijn fiets naar haar werk gaat zegt zij hetzelfde. 

En de beste tip die ik kan geven: koop lokaal.  Niets zo makkelijk als even bij je lokale dealer langs voor onderhoud,  reparatie.  Er wordt makkelijk gezegd dat de fiets wordt opgehaald maar dat heeft soms ook wachttijden.  Lokale verkoper helpt je snel en effectief als je daar de fiets hebt aangeschaft  

Eens met Siobhan!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.