Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Badkamer verbouwen: tips, ervaringen en waar op letten?

bieb1963 schreef op 09-04-2026 om 21:02:

Wij hebben een paar jaar geleden een nieuwe badkamer gekregen en ik ben nog steeds blij met de keuzes. Wij hebben niet gekozen voor standaardbadmeubels uit e.o.a. zaak. Ik heb eerst een plattengrond gemaakt en daarin de onderdelen gesitueerd. Dat is prettig, want dan heb je meteen een idee en wat wel en niet kan en afmetingen. De tegels zijn 10x10 handvorm tegels. Super blij mee. En ook blij dat we niet tot het plafond hebben laten doortegelen, maar het eerste stuk tot 1,5 meter hoog en het 2e deel tot ca 2 meter. Daarboven wit gestuct. Dat geeft minder een ‘cel’ gevoel en is speels. Verder de douche geen douchedeur, maar open en de zijwand van glasblokken. Ook super blij mee. Is ruimtelijker en die glasblokken hoef je alleen maar met een doekje te drogen, niks geen strepen of kalkvlekken. Verder is het was meubel een geïmpregneerd fifties tweedehands kastje op spinpootjes met daarop een wasbak. En verder nog een oude Hongaarse apothekerskast als meubel. Helemaal blij mee en al met al ook nog een stuk goedkoper.

Kijk anders ook in mijn topic die ik in januari gestart ben, daar staan ook veel nuttige tips. Vrij kort erna kon ik allerlei knopen doorhakken. Prijs is hoog geworden, maar ik heb veel zin in de nieuwe badkamer (ook wel spannend). Verbouwing gebeurt in juni.
Zie:
https://www.viafora.nl/forum/verbouwen-en-klussen/badkamer-verbouwen-voor-een-besluiteloos-type 

bieb1963 schreef op 09-04-2026 om 21:02:

Wij hebben een paar jaar geleden een nieuwe badkamer gekregen en ik ben nog steeds blijk met de keuzes. Wij hebben niet gekozen voor standaardbadmeubels uit e.o.a. zaak. Ik heb eerst een plattengrond gemaakt en daarin de onderdelen gesitueerd. Dat is prettig, want dan heb je meteen een idee en wat wel en niet kan en afmetingen. De tegels zijn 10x10 handvorm tegels. Super blij mee. En ook blij dat we niet tot het plafond hebben laten doortegelen, maar het eerste stuk tot 1,5 meter hoog en het 2e deel tot ca 2 meter. Daarboven wit gestuct. Dat geeft minder een ‘cel’ gevoel en is speels. Verder de douche geen douchedeur, maar open en de zijwand van glasblokken. Ook super blij mee. Is ruimtelijker en die glasblokken hoef je alleen maar met een doekje te drogen, niks geen strepen of kalkvlekken. Verder is het was meubel een geïmpregneerd fifties tweedehands kastje op spinpootjes met daarop een wasbak. En verder nog een oude Hongaarse apothekerskast als meubel. Helemaal blij mee en al met al ook nog een stuk goedkoper.

Mocht je gaan douchen "op de vloer", vraag dan goed na hoe ze alles waterdicht gaan maken. Met name de kimnaden zijn erg belangrijk. tegelen over bestaande tegels kan, maar dan moet er wel kimband en pasta gebruikt worden.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 09-04-2026 om 21:50:

[..]

Mocht je gaan douchen "op de vloer", vraag dan goed na hoe ze alles waterdicht gaan maken. Met name de kimnaden zijn erg belangrijk. tegelen over bestaande tegels kan, maar dan moet er wel kimband en pasta gebruikt worden.

Bij ons inderdaad op de vloer. En inderdaad moet het goed afgedicht zijn. Een tip is wel om een om aan de open kant en heel klein randje te maken of drempelachtig iets Dat hoeft helemaal niet hoog te zijn, maar als je afvoer even niet helemaal goed doorloopt, veel haren ofzo, dan loop je niet het risico dat terwijl je staat te douchen het water de badkamer in loopt.

Madamecannibale schreef op 03-02-2025 om 20:40:

Voor als iemand nog bezig is met een verbouwing van de badkamer, of dit topic later nog vind, nog even wat inzichten over de kosten.

We hebben nu van twee bedrijven een offerte liggen met bedragen tussen van 22.000 en 30.000+. Ik vind het behoorlijk tegenvallen hoeveel bedrijven ook helemaal niet terugbellen, er is kennelijk werk genoeg. Bij deze bedragen zit dan wel het volledig slopen en weer opbouwen van de badkamer in, inclusief dingen als een nieuw plafond met spotjes en vrij dure tegels.

Sorry dat zijn absurde bedragen lijkt mij

Ik ben bang dat dit toch echt de realiteit is. Ik verwacht ook om op 20 a 25k uit te komen. 

Milala schreef op 09-04-2026 om 23:20:

Ik ben bang dat dit toch echt de realiteit is. Ik verwacht ook om op 20 a 25k uit te komen.

Dan zouden de prijzen verdubbeld zijn? Vergeleken bij 10 jaar terug Wat erg zeg

Miepjecody schreef op 10-04-2026 om 08:29:

[..]

Dan zouden de prijzen verdubbeld zijn? Vergeleken bij 10 jaar terug Wat erg zeg

Dat klopt hoor. Ik ben getrouwd met iemand die badkamers installeert en dit zijn tegenwoordig echt normale prijzen. 

Het kan goedkoper als je zelf het sloopwerk doet en een beetje budgetproof je sanitair en tegels uitzoekt maar het is echt reteduur. 

Hier 2 jaar geleden een nieuwe badkamer en we waren 23.000 kwijt. Kleine badkamer en echt niet de duurste spullen of aannemer. Als je niets zelf kunt of wilt doen is dit wat het kost. En dan zaten we nog aan de onderkant...

Eigenlijk wel 'blij' om te lezen dat we ons dus niet hebben laten overbluffen of iets volkomen absurds hebben gedaan (ook vrij kleine badkamer, ook materiaal+installatie ongeveer 25 k). Gelukkig stond het geld gereserveerd en hoef ik mijn hypotheek niet op te hogen.

bieb1963 schreef op 09-04-2026 om 22:06:

[..]

Bij ons inderdaad op de vloer. En inderdaad moet het goed afgedicht zijn. Een tip is wel om een om aan de open kant en heel klein randje te maken of drempelachtig iets Dat hoeft helemaal niet hoog te zijn, maar als je afvoer even niet helemaal goed doorloopt, veel haren ofzo, dan loop je niet het risico dat terwijl je staat te douchen het water de badkamer in loopt.

Meestal "leunt" de strip van de deur op de vloer. En nu we het toch over deuren hebben, zorg dat de deuren 2 kanten op kunnen draaien. Ik ben bezig met spullen kopen voor een renovatie en kwam erachter dat veel deuren alleen naar buiten draaien. (was op zoek naar 2 deuren voor een hoekdouche omdat het een krappe badkamer is).

Gebruikersnaaminvullen schreef op 10-04-2026 om 16:35:

[..]

Meestal "leunt" de strip van de deur op de vloer. En nu we het toch over deuren hebben, zorg dat de deuren 2 kanten op kunnen draaien. Ik ben bezig met spullen kopen voor een renovatie en kwam erachter dat veel deuren alleen naar buiten draaien. (was op zoek naar 2 deuren voor een hoekdouche omdat het een krappe badkamer is).

Wij hebben helemaal geen deuren, nergens voor nodig en worden alleen maar vies en lelijk. Niemand kijkt direct in de doucheruimte. Want we hebben hem in de breedte gesitueerd met glasblokken als afscheiding. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.