Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Auto kopen, uiterlijk of innerlijk?

Het ziet ernaar uit dat ik eerder dan gehoopt een andere auto nodig heb. Mijn oude brikje waar ik bijna 8 jaar in gereden heb (nog nooit zo lang een auto gehad), heeft schade en ik moet nog van de verzekering horen of zij het waard vinden om de reparatie te vergoeden. Het ziet er niet goed uit (lage dagwaarde, pittige schade).
Nu had ik al een tijdje een auto op het oog, maar de bedoeling was om die over een jaar of drie aan te schaffen. Het merk en model komt slechter uit de testen voor wat betreft techniek en betrouwbaarheid, maar het is wel een heel mooie auto. De verstandigste keuze is om weer voor hetzelfde model te kiezen dat ik al had, mijn oude heeft me nooit in de steek gelaten, maar dat is wel de truttigste auto op de weg.
Ik kom er dus niet heel goed uit wat ik moet doen.

Peiling

Wat zou jij doen?
84 stemmen
80%
5%
15%

Ik heb jaren in een toyota prius gereden, dus je begrijpt waarschijnlijk wel wat mijn advies zal zijn. Ik vind het geen mooie auto, maar hij reed echt als een trein, uiteindelijk bijna 300.000 kilometer mee gereden totdat er iets stuk ging dat te duur zou zijn om te repareren en in de tussentijd vrijwel geen grote reparaties. Dus ik zou eens zoeken op betrouwbare auto's, die weinig stuk gaan. Electrische auto's gaan hebben hoe dan ook veel minder onderhoud nodig. Op dit moment rijd ik via private lease.

Wat heb je aan een mooie auto als je steeds stil staat met pech?

Nu zeggen die testen niet altijd alles. Als de ene auto een 8 scoort voor techniek en de ander een 7, wil het niet zeggen dat je altijd pech hebt met die auto. 

Wel zijn er bepaalde auto's waar soms al na een paar jaar heel veel problemen zijn, en dus hoge kosten. Denk aan distributieriemen die heel snel vervangen moeten worden. Is het zoiets, dan kan je beter voor een ander merk kiezen. 

je zit er in, ding moet rijden, staat niet in het museum als kunst object. 
Mijn criteria: betaalbaar ook in gebruik, betrouwbaar, behoorlijke stoelen, redelijke laadruimte en verder maakt het me weinig uit.

Er zijn wel meer opties toch dan die mooie die minder betrouwbaar is, en het betrouwbare lelijke ding? Er zijn vast auto's die mooier zijn dan het huidige truttige ding en betrouwbaarder dan het mooie maar instabielere exemplaar? 

Ysenda schreef op 04-02-2024 om 13:52:

je zit er in, ding moet rijden, staat niet in het museum als kunst object.
Mijn criteria: betaalbaar ook in gebruik, betrouwbaar, behoorlijke stoelen, redelijke laadruimte en verder maakt het me weinig uit.

Dit inderdaad. Leuk hoor een hip karretje maar als je steeds stil staat heb je er weinig aan. 

Wij hebben na jaren volkswagen getreden te hebben 1x een uitstapje gemaakt naar Renault, wat een €@÷%#÷ auto.

Door het jaar heen nooit een probleem maar als we hem mee namen op vakantie was er altijd wat. 

Inmiddels weer een volkswagen, zeer tevreden mee. 

MMcGonagall

MMcGonagall

04-02-2024 om 14:03 Topicstarter

Het gaat overigens over een Hyundai i20 vs Renault Clio of Hyundai i30 vs Renault Captur. Die laatste wil ik het liefst maar is tweedehands nog best wel duur.

Als ik ergens een paar duizend euro voor neer leg, dan moet hij leuk zijn. Om deze reden heb ik een tweedeurs auto terwijl vierdeurs eigenlijk iets handiger zou zijn als je mensen vervoert. Ik vond alle vierdeurs in mijn scope of niet lekker rijden of lelijk dus werd het deze tweedeurs die echt top rijdt met goede features, van een goed merk is en super leuk is om te zien (nog mijn lievelingskleur ook).

Maar er zit wel een grens aan. Ik vind de Smart Forfour bijvoorbeeld heel koddig om te zien, net een mopshondje die tot auto omgetoverd is. Maar hij reed echt als een speelgoedautootje toen ik ging proefrijden. Dat doe ik dan dus echt niet. Lekker rijden staat heel hoog op de prio voor mij. 

Uiterlijk, vorm, kleur en ruimte is mijn terrein, en man zou dan over de pk's, de acceleratie en over het motorgeluid gaan. Zuinigheid, kreukelvastheid en milieuvriendelijkheid is iets waar beiden over beslissen.

Als je single bent kan je zelf over alles beslissen.

Kan het niet en goed én mooi zijn?

Wij hebben onlangs een nieuwe goede én mooie auto gekocht. Voor de bedragen die je tegenwoordig neerlegt voor een (nieuwe) auto mag ie er naar mijn mening ook wel een beetje leuk uitzien.

Voor mij is het geen óf, óf. Als ik een auto koop (toch een flinke uitgave!) moet ik ‘m zowel mooi vinden als moet ‘ie betrouwbaar zijn. Ik zou nooit meer voor een Renault kiezen (ooit óntzettend veel gedoe gehad met onze Clio) en vind bepaalde uitvoeringen van de Hyuandai i20 en i30 er echt wel leuk uitzien. Daar zou ik dus voor gaan

Deze bijvoorbeeld: 

jhhnVWt77tU5DXsHNRjtPkHKBINb1mpDyS-0RFzkcpPc1SWkjkbA2mf7SZy8cwSFZK1x1vI2uGE_5ExssacCzVFY7AObEfs20yCIyuTaXcLZdNA=s750



MMcGonagall

MMcGonagall

04-02-2024 om 14:20 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 04-02-2024 om 14:14:

Kan het niet en goed én mooi zijn?

Wij hebben onlangs een nieuwe goede én mooie auto gekocht. Voor de bedragen die je tegenwoordig neerlegt voor een (nieuwe) auto mag ie er naar mijn mening ook wel een beetje leuk uitzien.

Dat weet ik niet, is best subjectief natuurlijk. Ik vind Peugeot ook heel erg mooi, maar na jarenlang behoorlijk wat ellende en kosten, komt die nooit meer mijn huishouden in. Verder vind ik Range Rover mooi, maar die is boven mijn budget. Ik ben ook helemaal geen echte autoliefhebber, maar ik denk dat er niemand is die een i20 mooi vindt. Het is gewoon een auto, hij is ook niet afzichtelijk. 

Ik heb niet veel met auto's . Voor mij hoeft een auto niet mooi te zijn maar wel dat ik lekker zit en dat de auto betrouwbaar is dat hij altijd start. Ik reed vroeger in een Fiat Panda. Heel zuinig maar wat zat je ongemakkelijk en hard. Toen in die tijd was ik al lang blij dat ik een auto had. Lang geleden dus. Nu rijd ik in een Daihatsu Cuore. Een man bij mij in de straat die nogal autogek is noemt mijn auto een koektrommeltje. Ik zei toen van mijn auto is geen koektrommeltje maar een bierbak! Als je de achterbank plat legt dan passen er 8 bakken bier in. Zelf ondervonden . Prima auto toch.

Voor mij is comfort erg belangrijk als chronisch pijnpatient en heb gekozen voor de Renault Captur. 
Als jonge occasion gekocht en rij er inmiddels 2 jaar in. Nog geen kosten gehad, buiten het reguliere onderhoud om.

MMcGonagall schreef op 04-02-2024 om 14:20:

[..]

Dat weet ik niet, is best subjectief natuurlijk. Ik vind Peugeot ook heel erg mooi, maar na jarenlang behoorlijk wat ellende en kosten, komt die nooit meer mijn huishouden in. Verder vind ik Range Rover mooi, maar die is boven mijn budget. Ik ben ook helemaal geen echte autoliefhebber, maar ik denk dat er niemand is die een i20 mooi vindt. Het is gewoon een auto, hij is ook niet afzichtelijk.

Dan kijk je wat binnen jouw budget past. Daar zal behalve goed ook vast wel iets moois tussen zitten? En inderdaad mooi is subjectief. Als jij ‘m maar mooi vind.

(Ik zou persoonlijk nooit voor een Franse auto kiezen, maar dat terzijde)

MMcGonagall

MMcGonagall

04-02-2024 om 14:27 Topicstarter

rionyriony schreef op 04-02-2024 om 14:10:

Uiterlijk, vorm, kleur en ruimte is mijn terrein, en man zou dan over de pk's, de acceleratie en over het motorgeluid gaan. Zuinigheid, kreukelvastheid en milieuvriendelijkheid is iets waar beiden over beslissen.

Als je single bent kan je zelf over alles beslissen.

Ik ben niet single maar mag natuurlijk wel zelf over mijn eigen auto beslissen. Van mijn vriend word ik ook niet veel wijzer. Hij rijdt altijd Duitse merken, betrouwbaar en in de flitsende kleuren donkergrijs of antraciet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.