Huis, tuin en keuken
Moosey
08-12-2025 om 17:11
Aankoopmakelaar, heb je daar nou echt wat aan?
t Is vast niet de eerste keer dat deze vraag voorbij komt, maar de situatie kan natuurlijk ook uitmaken:
Wij gaan van t voorjaar ons huis te koop zetten en op zoek naar een ander huis. Verkoopmakelaar doen we zeker wel aan. Maar ik twijfel erg over een aankoopmakelaar. We gaan verhuizen naar een stad (of de directe omgeving van) dus het zal sowieso bieden op inschrijving worden. Ik ben al een tijdje een lijst aan het bijhouden op Funda van huizen die interessant zijn voor ons en waar ik over een tijdje de verkoopprijzen van ga opvragen, zodat ik een beetje een beeld heb van hoeveel er bij wat voor soort huis overboden wordt.
Ik kan me niet zo goed voorstellen wat een aankoopmakelaar voor ons zou kunnen doen. Argumenten die k ik hoor vóór een aankoopmakelaar zijn meestal dat ze al weten dat iets te koop komt voor het op Funda komt, maar als het toch kijken op vaste kijkmomenten is lijkt dat me niet zo heel relevant? Ik krijg elke dag mail van Funda met wat er aan mijn zoekopdracht voldoet en de kans dat ik dan naast een bezichtiging zou grijpen lijkt me niet zo groot. Verder hoor ik ook dat lang niet elke makelaar advies geeft qua hoeveel je zou moeten bieden.
Maar wellicht zie ik dingen over het hoofd, dus ik hoor graag ervaringen
Dewi-Sri2
09-12-2025 om 11:29
Hier in Frankrijk was ik dolblij met onze (Engelse) aankoopmakelaar. Het gaat hier totaal anders dan in Nederland. Ze heeft alles perfect voor ons geregeld en was ook onze steun en toeverlaat bij de notaris. Een koopakte in het Frans is nou ook niet iets wat je dagelijks meemaakt.
Het is hier ook bijna niet te doen zonder aankoopmakelaar, omdat de adressen van de aangeboden huizen niet gepubliceerd worden.
Diezijnvanmij
09-12-2025 om 14:40
Luttjetrut schreef op 09-12-2025 om 10:55:
Die €3.000 heeft zich echt wel terugverdiend. Ze hebben me o.a. geholpen met het bepalen van een bod op basis van eerdere transacties in dezelfde straat/wijk. Als ik het mag geloven, was mijn bod niet het hoogste. Maar misschien wel de beste voorwaarden (geen voorbehoud van financiering, wel technische keuring).
Die info kan je ook voor een paar euro bij het kadaster opvragen.
Wij hebben nog nooit met een aankoopmakelaar gewerkt, dus ik weet niet wat de voordelen zijn. Bij wat ik er tot dusver over gelezen heb, denk ik 'dat kunnen we zelf ook'.
Wij zijn nu naar woningen in het buitengebied aan het kijken, waar er weinig huizen staan en waar percelen en panden vaak niet vergelijkbaar zijn. Dan vind ik het wel lastig om de waarde te bepalen. Misschien dat we daar dan nog iemand voor inschakelen.
Wieder
09-12-2025 om 15:00
Diezijnvanmij schreef op 09-12-2025 om 14:40:
[..]
Wij zijn nu naar woningen in het buitengebied aan het kijken, waar er weinig huizen staan en waar percelen en panden vaak niet vergelijkbaar zijn. Dan vind ik het wel lastig om de waarde te bepalen. Misschien dat we daar dan nog iemand voor inschakelen.
Deze panden hebben vaak ook een agrarische of een vab bestemming. Daar moet je wel even op letten. Het omzetten naar een woonbestemming (hebben wij niet gedaan) kan weleens even duren en vereist bij de aankoop wel de nodige expertise, al is het maar omdat het verkrijgen van een hypotheek wat lastiger is. Het is ook per gemeente verschillend hoe welwillend ze hierin zijn, dus ik zou daarvoor zeker iemand inschakelen
Diezijnvanmij
09-12-2025 om 19:20
bedankt voor de tip, maar de huizen waar wij naar kijken hebben geen agrarische bestemming. Niet van toepassing dus..