Huis, tuin en keuken
Moosey
08-12-2025 om 17:11
Aankoopmakelaar, heb je daar nou echt wat aan?
t Is vast niet de eerste keer dat deze vraag voorbij komt, maar de situatie kan natuurlijk ook uitmaken:
Wij gaan van t voorjaar ons huis te koop zetten en op zoek naar een ander huis. Verkoopmakelaar doen we zeker wel aan. Maar ik twijfel erg over een aankoopmakelaar. We gaan verhuizen naar een stad (of de directe omgeving van) dus het zal sowieso bieden op inschrijving worden. Ik ben al een tijdje een lijst aan het bijhouden op Funda van huizen die interessant zijn voor ons en waar ik over een tijdje de verkoopprijzen van ga opvragen, zodat ik een beetje een beeld heb van hoeveel er bij wat voor soort huis overboden wordt.
Ik kan me niet zo goed voorstellen wat een aankoopmakelaar voor ons zou kunnen doen. Argumenten die k ik hoor vóór een aankoopmakelaar zijn meestal dat ze al weten dat iets te koop komt voor het op Funda komt, maar als het toch kijken op vaste kijkmomenten is lijkt dat me niet zo heel relevant? Ik krijg elke dag mail van Funda met wat er aan mijn zoekopdracht voldoet en de kans dat ik dan naast een bezichtiging zou grijpen lijkt me niet zo groot. Verder hoor ik ook dat lang niet elke makelaar advies geeft qua hoeveel je zou moeten bieden.
Maar wellicht zie ik dingen over het hoofd, dus ik hoor graag ervaringen
Loulou39
08-12-2025 om 17:50
Ik vond het heel prettig om een aankoopmakelaar te hebben.
Zij zag gebreken en positieve dingen aan huizen die mij niet opgevallen waren. Kende de markt en wist goed te adviseren met biedingen.
Ze had ook goed contact met andere makelaars en kon daardoor al onderlinge afspraken maken tijdens de kijkdagen etc.
DeOnbekende
08-12-2025 om 17:58
Ik heb twee maanden geleden zonder aankoopmakelaar een huis gekocht in een zeer gewild gebied. Het leek me zonde van het geld.
Tuinfluiter
08-12-2025 om 18:20
Wij hebben 3 jaar geleden zonder aankoopmakelaar gekocht. Wij verhuisden naar de andere kant van het land en we waren wel van plan om een makelaar in te schakelen maar we zagen zelf een paar leuke huizen te koop staan voordat we een makelaar hadden en zijn die gaan bezichtigen.
Op dat moment was de huizenmarkt wel even iets rustiger, de rente was net om hoog gegaan door de oorlog in Oekraïne en de hoge gasprijs.
Een huis wat we leuk vonden stond al een paar weken te koop en we hebben toen een bod onder de vraagprijs gedaan en daar hebben we het uiteindelijk ook voor gekregen.
We hadden net daarvoor ons eigen huis al verkocht en we hadden wel al op een rijtje onder welke voorwaarden wij ons bod deden oa een bouwkundige keuring.
Mijn zoon kocht in dezelfde tijd een huis en had wel een makelaar ingeschakeld maar uiteindelijk kocht hij een huis wat bij deze makelaar te koop stond. Hij moest dus ook de bieding zelf doen maar had toen ook de kosten niet.
Momenteel is de markt weer anders en ook waar je wilt kopen kan verschil maken.
Wij vonden kopen zonder makelaar heel goed te doen.
MMcGonagall
08-12-2025 om 18:37
Na mijn eerste keer heb ik nooit meer een aankoopmakelaar gehad. Dat kun je prima zelf. Eventueel kun je een bouwtechnische keuring laten doen, maar toen die van ons dingen bleek te hebben gemist, bleek dat alle verdere risico’s voor de klant zijn. Je kunt dus beter met een technisch onderlegde kennis gaan kijken, als je een extra mening wilt.
haarklover
08-12-2025 om 18:53
Ik dacht dat juist bij de verkoop een makelaar niet heel nodig was: je hoeft alleen te weten voor welke prijs je je huis verkoopt, en de technische staat van het huis weet je al.(en gebreken mag je natuurlijk niet verbergen)
Caroline80
08-12-2025 om 18:57
Zonder aankoopmakelaar kan wel, maar met aankoopmakelaar kun je al een paar uur voordat een huis op funda komt zien dat het huis te koop is. Als het echt storm loopt loop je het risico dat alle tijdstippen voor bezichtiging al vol zitten. Bij de verkoop van ons huis waren alle 25 plekken een half uur na openingstijd van de makelaar de dag nadat het huis in de avond op funda kwam bezet. Kopers met aankoopmakelaar wisten de middag ervoor al dat ons huis te koop kwam en konden toen al een afspraak maken. Huis is uiteindelijk verkocht aan mensen zonder aankoopmakelaar.
Een tip. Doe een bod zonder voorbehoud van financiering, want dat doet tegenwoordig bijna iedereen en heeft echt een pre voor de verkoper want dan weten ze na de 3 dagen bedenktijd dat de verkoop door gaat.
Caroline80
08-12-2025 om 18:59
haarklover schreef op 08-12-2025 om 18:53:
Ik dacht dat juist bij de verkoop een makelaar niet heel nodig was: je hoeft alleen te weten voor welke prijs je je huis verkoopt, en de technische staat van het huis weet je al.(en gebreken mag je natuurlijk niet verbergen)
En wie stelt dan volgens jou het verkoopcontract op?
absor
08-12-2025 om 19:16
Caroline80 schreef op 08-12-2025 om 18:57:
Zonder aankoopmakelaar kan wel, maar met aankoopmakelaar kun je al een paar uur voordat een huis op funda komt zien dat het huis te koop is. Als het echt storm loopt loop je het risico dat alle tijdstippen voor bezichtiging al vol zitten. Bij de verkoop van ons huis waren alle 25 plekken een half uur na openingstijd van de makelaar de dag nadat het huis in de avond op funda kwam bezet. Kopers met aankoopmakelaar wisten de middag ervoor al dat ons huis te koop kwam en konden toen al een afspraak maken. Huis is uiteindelijk verkocht aan mensen zonder aankoopmakelaar.
Een tip. Doe een bod zonder voorbehoud van financiering, want dat doet tegenwoordig bijna iedereen en heeft echt een pre voor de verkoper want dan weten ze na de 3 dagen bedenktijd dat de verkoop door gaat.
Laatste; dat kan je alleen doen als je dat ook werkelijk kan
Groentetuin
08-12-2025 om 19:16
Voor de verkoop van een appartement van een familielid:Wij hadden 3 makelaars uitgenodigd
2 zaten onder de prijs die wij in gedachten hadden, 1 zat er aardig boven.Toen wij onze twijfels uitten over deze vraagprijs wist de makelaar ons te overtuigen dat t appartement het zeker waard was.
Wij dachten als t met zoveel overtuiging gebracht wordt gaan we er voor( ook al was deze makelaar een stuk duurder) en man wat was ze( het was een vrouw )goed !presentatie ,inzet veel beter dan bij de vorige verkoop van onze eigen woning.
En t appartement bracht meer op dan zij verwacht had.
Dat was bij een van de eerste 2( met die lagere vraagprijs ) nooit zoveel geworden , en zelf hadden wij dit ook niet verwacht
Dus verkoop makelaar , zeker doen.
aankoop makelaar, zou ik in een stad wel doen( ze kennen de stad,kennen de verkopende makelaar) op t platteland niet denk ik
Groentetuin
08-12-2025 om 19:19
Voor de verkoop van een appartement van een familielid:Wij hadden 3 makelaars uitgenodigd
2 zaten onder de prijs die wij in gedachten hadden, 1 zat er aardig boven.Toen wij onze twijfels uitten over deze vraagprijs wist de makelaar ons te overtuigen dat t appartement het zeker waard was.
Wij dachten als t met zoveel overtuiging gebracht wordt gaan we er voor( ook al was deze makelaar een stuk duurder) en man wat was ze( het was een vrouw )goed !presentatie ,inzet veel beter dan bij de vorige verkoop van onze eigen woning.
Dat was bij een van de eerste 2( met die lagere vraagprijs ) nooit zoveel geworden , en zelf hadden wij dit ook niet verwacht
aankoop makelaar, zou ik in een stad wel doen( ze kennen de stad,kennen de verkopende makelaar) op t platteland niet denk ik
Caroline80 schreef op 08-12-2025 om 18:57:
Dat vind ik zo raar, maar 25 plekken voor bezichtiging.
Wij hadden afgesproken iedereen mag komen kijken
Stel dat diegene die niet mag komen anders t hoogste bod had gedaan, dat loop je dan mooi mis.
Wieder
08-12-2025 om 20:17
Groentetuin schreef op 08-12-2025 om 19:19:
[..]
[..]
Dat vind ik zo raar, maar 25 plekken voor bezichtiging.
Wij hadden afgesproken iedereen mag komen kijken
Stel dat diegene die niet mag komen anders t hoogste bod had gedaan, dat loop je dan mooi mis.
Bij ons liep het zo storm dat de makelaar een stop voorstelde. En we hebben uiteindelijk ook bezichtigingen afgezegd omdat we een mooi bod kregen, ik was snel klaar met poetsen en mijn huis verlaten! Dus ik snap die 25 plekken wel.
Wij hadden geen aankoopmakelaar maar wel een financieel adviseur die voor ons dingen uitzocht. Omdat ons nieuwe huis een voormalig agrarische bestemming heeft, had onder andere het vinden van een bank die de hypotheek wilde verstrekken wat haken en ogen waarvan wij gewoon niet voldoende kennis hadden. We hebben wel wat makelaars gebeld met onze wensenlijst. Zij hebben zicht op wat er in hun omgeving te koop gaat komen en weten dat voordat het op funda komt. Op het soort huis dat wij zochten, komen niet zoveel mensen af, maar de spoeling is wel dun dus je vist makkelijk achter het net. Je wensen neerleggen bij verschillende makelaars vind ik dus wel zinnig.
masatu
08-12-2025 om 22:27
Hier 7 jaar geleden gekocht zonder aankoopmakelaar (in een nog iets rustigere markt), 1,5 jaar geleden met aankoopmakelaar.
Door de aankoopmakelaar wisten we dat een koop van een huis last-minute was afgezegd waardoor wij opeens een kans hadden. De aankoopmakelaar wist ook voor welk bod dit was gedaan. Allemaal info die we anders niet hadden gehad. Die makelaars bellen elkaar ook zo even op voor achtergrondinfo, mogelijke wensen van verkopers, etc., veel makelijker dan je zelf zou doen.
Aan het zoeken van een huis zelf of dat we een huis eerder zagen dan op Funda hebben we trouwens niks gehad, dat maakte allemaal niet echt uit. In mijn ervaring willen de verkopers toch wachten tot het daadwerkelijk (even) op funda staat voor er een "stop" op gaat. Wel vond ik het handig om de social media van de makelaars in de buurt te volgen: die gaven vaak een dag voor het op funda stond al een preview. En soms op hun website al direct alle info.
En je voelt je ook wel serieuzer genomen als ze weten dat je een aankoopmakelaar hebt.
Moosey
08-12-2025 om 22:42
Groentetuin schreef op 08-12-2025 om 19:16:
[..]
Ja dat heb ik dus juist gevoelsmatig andersom. In de stad zijn het toch veelal hetzelfde soort huizen (appartementen vooral in ons geval) terwijl het aanbod op het platteland veel meer divers is en je ook meer te maken hebt met dingen als bestemmingsplannen bijvoorbeeld. En we kennen de stad in kwestie goed, dus we hebben ook wel een behoorlijk beeld van de wijken.
Ben benieuwd waarom jij het zo ziet?
Qua de kans dat de bezichtigingsplekken binnen een half uur vol zitten, ik heb nu het gevoel dat dat wel mee valt, in ons geval (budget en wensen) lijkt dat alleen bij de superschattige bovenhuisjes het geval te zijn, die wij toch al niet echt willen omdat we liefst gelijkvloers willen, en ik denk dat die ook vét overboden worden (maar dat zal nog uit mijn onderzoek moeten blijken) Ik ben nu ook begonnen met soms reageren op woningen om erachter te komen of dat bezichtigen een beetje te doen is. Maar dat is nog wel een goed punt ja. De woningen binnen ons budget die echt alle vinkjes van ons lijstje scoren zijn wel zeldzaam, en het zou wel echt pijnlijk zijn om achter het net te vissen omdat we 1500 euro willen besparen..
We hebben wel de mazzel dat we inderdaad zonder voorbehoud kunnen bieden, dus dat maakt de toekomst wel wat rooskleuriger.
Dank voor de reacties tot nu toe!
Moosey
08-12-2025 om 22:45
overigens valt het me nog mee hoeveel er zonder voorbehoud wordt gehandeld trouwens hoor. Van de woningen op mijn lijstje die ondertussen verkocht staan staat minstens de helft van de verkochte exemplaren op ‘verkocht onder voorbehoud’