Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

18 miljoen mensen

Yumi schreef op 15-08-2024 om 17:38:

[..]

De nieuwbouwwoningen van nu worden hebben hier geen tuin meer, met noemt het parkwoningen. Klinkt mooi, maar betekent dat je geen tuin hebt maar een terras. Tussen de woningen ligt een groenstrook met gezamenlijke (openbare) paden. Je hebt dus ook geen privacy op je terras, want iedereen loopt erlangs. Slim bedacht, want er kunnen meer woningen op de grond en de prijzen klinken zoals de naam... je hebt een parkwoning vanaf 800.000,-

De nieuwbouw is echt verschrikkelijk. We hebben wel eens een enquette gehad van de gemeente. Ging over het vergroenen van de tuinen. Zelf helemaal voorstander van. Maar hoe ga je je tuin vergroenen als je er net je loungeset in kan proppen. En er is nogal wat nieuw gebouwd de laatste tijd.

Zelf heb ik wel het idee het te merken. Alles wordt volgebouwd. Hier in de randstad met je de weilanden zoeken. Dat was zeker niet zo toen ik opgroeide. 

Maar misschien ben ik ook niet de juiste persoon om het aan te vragen. Het is dat ik mijn dierbare niet achter wil laten. Maar anders was ik al lang en breed vertrokken naar een land met meer ruimte.

RaSa schreef op 16-08-2024 om 00:46:

[..]

De nieuwbouw is echt verschrikkelijk. We hebben wel eens een enquette gehad van de gemeente. Ging over het vergroenen van de tuinen. Zelf helemaal voorstander van. Maar hoe ga je je tuin vergroenen als je er net je loungeset in kan proppen. En er is nogal wat nieuw gebouwd de laatste tijd.

Zelf heb ik wel het idee het te merken. Alles wordt volgebouwd. Hier in de randstad met je de weilanden zoeken. Dat was zeker niet zo toen ik opgroeide.

Maar misschien ben ik ook niet de juiste persoon om het aan te vragen. Het is dat ik mijn dierbare niet achter wil laten. Maar anders was ik al lang en breed vertrokken naar een land met meer ruimte.

Ik begrijp je Rasa, ik woon op een mooie plek dichtbij een natuurgebied maar als er een mogelijkheid was om samen met de mensen die mij dierbaar zijn te "ontsnappen", dan zou ik dat doen.

Gisteren een lunch met 'n vriendin, toen ik in haar auto stapte zei ze het liefst ergens heen te rijden waar het niet druk was. We zijn naar een dorpje gereden met 135 inwoners, met een leuke gelegenheid om iets te eten. Jammer genoeg is het ook daar niet stil, het ligt dichtbij de A50 en je hoort de snelweg. Prachtige wandeling gemaakt, maar met lawaai.... Waar kan je nog de stilte horen? Het is druk, en het wordt nog drukker.... (ondanks dat super leuke middag, maar de drukte ontsnappen bleek lastig)

Poms

Poms

16-08-2024 om 09:14 Topicstarter

iedereen ervaart drukte anders natuurlijk, en ook niet iedereen heeft behoefte aan stilte. Ik ben middenin de stad opgegroeid en gewend aan constant geluid. Voor mij is dat een soort white noise. 

Op stille plekken als de Veluwe, waar ik het nog echt stil ervaar, raak ik juist onrustig door de stilte. Dan hoor ik de gedachtes in m’n hoofd te goed. En m’n man te hard ademen 😏

Ik heb last van de drukte in Nederland. Ons dorp is uit zijn voegen geklapt, teveel nieuwbouw. Overal parkeerproblemen, file als je het volgende dorp in wil….
Even een dagje weg in het weekend doen we bijna niet meer, want je mag aansluiten in de rij. Mijn gezin kan er ook niet tegen, wat dat betreft zijn we hier hetzelfde in. We nemen dus altijd snel de benen als het ergens druk wordt 
Het zal er best aan liggen waar je jezelf prettig bij voelt. Ik heb behoefte aan stilte, rust en weinig mensen in de buurt. Hier is dat niet te vinden.

Poms

Poms

16-08-2024 om 09:38 Topicstarter

Dollekat schreef op 16-08-2024 om 09:20:

Ik heb last van de drukte in Nederland. Ons dorp is uit zijn voegen geklapt, teveel nieuwbouw. Overal parkeerproblemen, file als je het volgende dorp in wil….
Even een dagje weg in het weekend doen we bijna niet meer, want je mag aansluiten in de rij. Mijn gezin kan er ook niet tegen, wat dat betreft zijn we hier hetzelfde in. We nemen dus altijd snel de benen als het ergens druk wordt
Het zal er best aan liggen waar je jezelf prettig bij voelt. Ik heb behoefte aan stilte, rust en weinig mensen in de buurt. Hier is dat niet te vinden.

Zijn de mensen die in die nieuwbouw wonen mensen van buiten die in jullie dorp zijn komen wonen? Of kinderen die zijn opgegroeid in het dorp? Waar komt de groei vandaan?

Ik woon sinds 1991 niet meer in NL, en als ik naar NL ga. Is dat naar de achterhoek. Maar Nl is overvol geworden. Of het de volle autobaan is, of al die nieuwbouw huizen. Naar het strand: wandelen in de file....

In de achterhoek heb je nog wel veel rustige plekken om te wandelen zonder dat je een snelweg hoort.

Wie denkt de drukte niet te merken, adviseer ik om eens naar Zweden te gaan. Bizar wat een rust en ruimte daar is. Om te wonen, rijden, parkeren, lopen, spelen. Overal is ruimte voor. De steden zijn wat drukker natuurlijk, maar je hoeft maar even de stad uit te zijn en de rust overvalt je.

Ik merk ook dat het nooit meer rustig is. Rij je om 12 uur ‘s nachts terug van een verjaardag, overal auto’s. Dat was 10-15 jaar geleden niet zo. ‘S ochtends mijn dorp uit komen met de auto kost steeds meer tijd (ik fiets vooral, is veel sneller). Nog even en tussen mijn dorp en de stad zit geen weiland meer, alleen maar huizen. Nederland groeit alleen nog door immigratie las ik. Ik vind dat de procedure voor vluchtelingen een stuk korter moet, en je niet na jaren nog een keer teruggestuurd wordt. Dan weten de vluchtelingen waar ze aan toe zijn en het gaat de bevolkingsgroei tegen. 

De bevolkingsgroei komt voor een heel groot deel door arbeidsmigranten. Als je dat wilt verminderen moet je als land gaan kijken welke sectoren je in Nederland wilt verminderen.
In land-, tuinbouw, vleesverwerkende industie, bagage afhandeling vliegvelden, transport,  asml ... werken veel arbeidsmigranten. Dus als je minder mensen erbij wilt krijgen moet je daar politieke keuzes in maken.

Eens dat we arbeidsmigranten moeten weren. Althans als het gaat voor de ongeschoolde banen. Tegelijkertijd willen de Nederlanders dit werk niet doen dus kunnen we distributiecentra van bijv Zalando dan niet naar Polen etc verplaatsen?
Ik vind het ook druk worden maar dat komt ook door de toeristen. In rap tempo nog meer parken, Airbnb etc. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.