Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

18 miljoen mensen

Ben vorige week een week naar de Veluwe geweest. Ook daar, midden in het toeristenseizoen hoef je maar een klein stukje het bos in te gaan om vrijwel niemand meer tegen te komen. Zodra je de verharde paden verlaat wordt het al rustig. Heerlijk ongestoord gelezen op verschillende bankjes, waar hoogstens eens in het uur iemand langs kwam.

Poms

Poms

15-08-2024 om 11:07 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 15-08-2024 om 10:18:

Amsterdam is sowieso niet reprensentatief want daar zijn gewoon ontzettend veel toeristen (11 touristen per inwoner per jaar, daarmee nr 1 toeristenstad ter wereld).

Dit denk ik ook ja. Woon zelf middenin Amsterdam en de hordes toeristen zijn wat mij betreft met stip ergernis 1. Vooral als ze tijdens de spits op een huurfiets lekker langzaam bellend door de binnenstad gaan cruisen. Aaaaaahhhhhhhhhhh! 

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

15-08-2024 om 11:13

Amsterdam heb ik de afgelopen 40 jaar steeds drukker zien worden en dan met name de laatste 15 jaar door toename van toerisme. Dat is een enorm verschil.
Ik woon dicht tegen het centrum aan en ook mijn buurt die al als meest dichtbevolkt (meeste inwoners per m2) wordt bestempeld, wordt steeds een beetje drukker. Op zich heb ik nog relatief rustige sluiproutes richting het centrum.
Het verkeer (incl snelle fietsen en fatbikes) en meer ongeduldige ikke ikke mentaliteit is mijn grootste ergernis. In mijn buurt fiets ik niet, te onrustig en teveel prikkels.
Zorgen maak ik me om het tekort in de zorg en onderwijs. Het aantal daklozen (18.000) neem toe en ik zie veel meer verwarde mensen op straat die zichtbaar getraumatiseerd zijn. Daarnaast meer junkies. 

watertoren schreef op 15-08-2024 om 11:01:

[..]

Het klopt wel dat het leef oppervlak per persoon is gestegen door veel alleenstaanden zoals ik die een huis bezet houd waar ook een gezin zou kunnen wonen. Het valt mij wel op dat ze daar waarschijnlijk met nieuwbouw wel rekening mee houden. Die nieuwbouwhuizen zijn een stuk kleiner en vooral de tuin is klein. Mijn zoon heeft een wat ouder huis met een tuin van 23 meter diep. Zulke huizen worden nu niet meer gebouwd.

Maar dat is toch logisch, dat huizen gebouwd worden naar de grootte van de tegenwoordige huishoudens? Dat is geen gevolg van teveel inwoners, zoals je suggereert door hoe je het in dit topic schrijft. Het is een gevolg van de kleinere huishoudens van tegenwoordig. En dat blijft nog heel lang achterlopen, want de huizen die de afgelopen decennia / eeuw gebouwd zijn worden over het algemeen niet platgegooid en maar heel zelden gesplitst en een heel groot deel van het woningarsenaal is dus eigenlijk 'te groot' voor wie er woont. Het probleem van het woningtekort komt door verschillende oorzaken: 1) slecht politiek beleid 2) hoge kosten voor bouwen en wonen (o.a. door dure bouwmaterialen door oorlog in Oekraïne, gestegen lonen, personeelstekort en HRA die woningen kunstmatig duur houdt) 3) gestegen inwonertal (m.n. door aantrekken van arbeidsmigranten) 4) minder personen per woning dus meer woningen nodig. Dat laatste punt heeft een behoorlijk aandeel in het probleem.

"Merken jullie iets van die 18 miljoen mensen en op welke manier?" Drukker dan druk en kleiner en meer op elkaar gestapeld dan hier nu kan geloof ik niet dus nee ik merk er denk ik niet nog meer van. 

Het is geleidelijk veranderd. Als ik vergelijk met 40 jaar geleden is er in West Nederland enorm veel bijgebouwd. Ook in het dorp waar we tot 17 jaar geleden woonden. En in veel woningen waar vroeger gezinnen woonden, zijn nu maar een of twee bewoners. 

Ik denk dat de drukte anders verdeeld is dan in die 13 miljoen tijd. In het OV is het veel stiller dan voorheen, op de weg stukken drukker; veel meer auto's en vrachtverkeer & bedrijfsbusjes. In onze woonwijk is het rustig; de kinderen die er zijn, spelen weinig buiten - in schoolweken zijn ze bij de BSO, in de vakanties vaak weg, vaker dan 40 jaar geleden. Natuurlijk is dit totaal niet representatief, het is wat ik om me geen zie.

Of een huis vinden nu moeilijker is - ik vraag het me af. Begin jaren 80 was de hypotheekrente zo'n 12 %, ik herinner me klagende collega's. Zelf hadden we toen een huurwoning van  - toen-  een goede woningcoorperatie die het prima voorhad met huurders. 

Ieders situatie is anders. Ik merk weinig van die 18 miljoen. Zie wel dat onderwijs en zorg het zwaar hebben om medewerkers te vinden. Rond 1980 kwam je als opgeleid leerkracht heel moeilijk aan een baan. Wat een contrast!

Nicole123 schreef op 15-08-2024 om 10:22:

En over de vraag in de OP: ik merk het niet heel erg en woon in een zeer dichtbevolkt deel van het land. Ja, het is druk op het strand van Scheveningen op een zonnige dag met 30 graden, het is druk in het OV en op de weg als het spitstijd is. Maar dat was het vroeger ook al.

Ik woon ook in de regio Den Haag (altijd gewoond). Ik merk het niet zozeer aan drukte in het winkelcentrum. Ook niet zozeer in de stad en het strand. Was altijd druk. Ik merk het vooral aan de enorme bebouwing erom heen. Een aantal decennia geleden, was je tussen de weilanden zodra je buiten de gemeente kwam, nu is het een aaneenschakeling aan woonwijken, bedrijven enz.

Wat ik me ook afvraag: Als je in, bijv de jaren 80 (of 70 of 90) in een gezinswoning woonde en je kinderen gingen het huis uit. Dan ging je toen toch ook vaak helemaal niet verhuizen naar kleiner? Los van het feit dat er in die tijd misschien (?) makkelijker iets geschiktst te vinden was, als je prettig woonde enz, dan bleef je toch ook zitten waar je zat?

bieb1963 schreef op 15-08-2024 om 16:30:

Wat ik me ook afvraag: Als je in, bijv de jaren 80 (of 70 of 90) in een gezinswoning woonde en je kinderen gingen het huis uit. Dan ging je toen toch ook vaak helemaal niet verhuizen naar kleiner? Los van het feit dat er in die tijd misschien (?) makkelijker iets geschiktst te vinden was, als je prettig woonde enz, dan bleef je toch ook zitten waar je zat?

Vaak wel ja. Maar er waren toen minder ouderen, minder eenoudergezinnen, minder singles, minder stellen die geen kinderen willen, grotere gezinnen. De grootte van de huishoudens is duidelijk omlaag gegaan in de afgelopen decennia en nog meer in de afgelopen eeuw.

Nicole123 schreef op 15-08-2024 om 16:48:

[..]

Vaak wel ja. Maar er waren toen minder ouderen, minder eenoudergezinnen, minder singles, minder stellen die geen kinderen willen, grotere gezinnen. De grootte van de huishoudens is duidelijk omlaag gegaan in de afgelopen decennia en nog meer in de afgelopen eeuw.

Dat klopt. Maar ik ga er eerlijk gezegd niet vanuit dat mensen gaan verhuizen puur en alleen voor de doorstroming. Toen niet en nu niet. Als je een tuin hebt en daar blij mee bent, word je op ke 50/60ste toch niet ineens gelukkig van een appartement. Ja, uiteraard sommigen wel, maar veel toch echt niet.

bieb1963 schreef op 15-08-2024 om 17:30:

[..]

Dat klopt. Maar ik ga er eerlijk gezegd niet vanuit dat mensen gaan verhuizen puur en alleen voor de doorstroming. Toen niet en nu niet. Als je een tuin hebt en daar blij mee bent, word je op ke 50/60ste toch niet ineens gelukkig van een appartement. Ja, uiteraard sommigen wel, maar veel toch echt niet.

Klopt, dat zeg ik dan ook niet.

watertoren schreef op 15-08-2024 om 11:01:

[..]

Het klopt wel dat het leef oppervlak per persoon is gestegen door veel alleenstaanden zoals ik die een huis bezet houd waar ook een gezin zou kunnen wonen. Het valt mij wel op dat ze daar waarschijnlijk met nieuwbouw wel rekening mee houden. Die nieuwbouwhuizen zijn een stuk kleiner en vooral de tuin is klein. Mijn zoon heeft een wat ouder huis met een tuin van 23 meter diep. Zulke huizen worden nu niet meer gebouwd.

De nieuwbouwwoningen van nu worden hebben hier geen tuin meer, met noemt het parkwoningen. Klinkt mooi, maar betekent dat je geen tuin hebt maar een terras. Tussen de woningen ligt een groenstrook met gezamenlijke (openbare) paden. Je hebt dus ook geen privacy op je terras, want iedereen loopt erlangs. Slim bedacht, want er kunnen meer woningen op de grond en de prijzen klinken zoals de naam... je hebt een parkwoning vanaf 800.000,-

bieb1963 schreef op 15-08-2024 om 17:30:

[..]

Ik in ieder geval niet. Ik ben ook alleen maar ik woon hier graag en zou ook mijn tuin niet willen missen.

Wilgenkatje- schreef op 15-08-2024 om 15:07:

Het is geleidelijk veranderd. Als ik vergelijk met 40 jaar geleden is er in West Nederland enorm veel bijgebouwd. Ook in het dorp waar we tot 17 jaar geleden woonden. En in veel woningen waar vroeger gezinnen woonden, zijn nu maar een of twee bewoners.

Ik denk dat de drukte anders verdeeld is dan in die 13 miljoen tijd. In het OV is het veel stiller dan voorheen, op de weg stukken drukker; veel meer auto's en vrachtverkeer & bedrijfsbusjes. In onze woonwijk is het rustig; de kinderen die er zijn, spelen weinig buiten - in schoolweken zijn ze bij de BSO, in de vakanties vaak weg, vaker dan 40 jaar geleden. Natuurlijk is dit totaal niet representatief, het is wat ik om me geen zie.

Of een huis vinden nu moeilijker is - ik vraag het me af. Begin jaren 80 was de hypotheekrente zo'n 12 %, ik herinner me klagende collega's. Zelf hadden we toen een huurwoning van - toen- een goede woningcoorperatie die het prima voorhad met huurders.

Ieders situatie is anders. Ik merk weinig van die 18 miljoen. Zie wel dat onderwijs en zorg het zwaar hebben om medewerkers te vinden. Rond 1980 kwam je als opgeleid leerkracht heel moeilijk aan een baan. Wat een contrast!

Ik denk dat het nu veel moeilijker is om een huis te vinden dan in de jaren 80. De hypotheekrente was hoog maar er waren ook premiewoningen en overbieden had nog niemand van gehoord. Ik huurde op mijn tweeëntwintigste met mijn nu man een driekamer appartement van een woningbouwvereniging in Den Haag het was betaalbare vrijesector, middenhuur kom daar nu maar eens om. Bijna iedereen in mijn omgeving woonden rond de 25 in een flatje (ook degene die sociaal huurden) of hadden al een huis gekocht.

De arbeidsmarkt was een ander verhaal die is nu voor jongeren beter.

Wij hebben ons huis in 1989 gekocht. Ik was 24 en de keuze was ruim. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.