Huis, tuin en keuken
Poms
15-08-2024 om 08:28
18 miljoen mensen
Vanaf vandaag zijn we met 18 miljoen mensen in Nederland. Even los van wat zoveel mensen met een land doet en vraagt, vroeg ik me af wat ik daar persoonlijk van merk. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat los van een wat drukkere hoofdstad en verkeer ik niet direct iets merk. Maar wellicht ben ik te lichtzinnig?
Merken jullie iets van die 18 miljoen mensen en op welke manier?
https://nos.nl/l/2533325
Roserabbit
15-08-2024 om 08:42
Persoonlijk zal ik er niet zoveel van merken denk ik. Hooguit later als ik oud ben en naar een verzorgingsflat zou moeten, waar dan ongetwijfeld een lange wachtlijst voor is....
Kan me voorstellen dat jongeren er wel het een en ander van merken, er is nu moeilijk om aan een woning te komen bijvoorbeeld. De wegen zullen nog drukker worden, meer mensen is ook meer mensen die zich verplaatsen en zulk soort dingen.
Of je het verder echt gaat merken betwijfel ik.
Zilver_gray
15-08-2024 om 08:51
Ik woon in een rustig dorp waar ik weinig mee krijg van de drukte. Ik ervaar ook niet meer drukte dan vroeger in de stad.
Ik merk wel dat het voor de jeugd (eigen kinderen en van kennissen) een stuk lastiger is om een woning te krijgen.
Sassenach
15-08-2024 om 09:07
Ik vind het best veel. Toen ik begin jaren 70 geboren werd waren het er nog maar 13 miljoen. Dat is dus 5 miljoen/38% meer. Dat zou je toch moeten merken, zou je zeggen.
Dan denk ik aan woningnood, tekorten aan zorgpersoneel, drukte op de weg, drukte in recreatiegebieden, minder groen/landbouwgrond, meer afval enz.
Yumi
15-08-2024 om 09:12
Waarschijnlijk ligt het eraan waar je woont, mijn woonplaats is bovengemiddeld hard gegroeid.
Daarmee is de stad in die periode procentueel gezien harder gegroeid dan Nederland als geheel, en ook harder dan heel Gelderland.
Dat merk ik aan de drukte overal, tijdens het boodschappen doen, het verkeer, zelfs in 'n natuurgebied waar je denkt rustig te kunnen wandelen. Milieu inpact op de bouw, hier niet het aantal woningen schiet uit de grond, maar omdat het aantal inwoners blijft groeien, stijgt ook het tekort.
Samen met het aantal inwoners groeit ook het personeelstekort, de opticien die noodgedwongen een paar dagen per week gesloten is. Je kapper heeft over 'n maand nog een plekje, knippen en kleuren, nee daarvoor is te weinig tijd u moet een keuze maken.
Afspraak bij de huisarts, over 2 weken, spoed de volgende dag. Onderzoek in het ziekenhuis, lange wachttijden, waardoor je moet uitwijken naar een andere stad.
Kan zo nog wel even doorgaan, maar het is wel duidelijk, ja ik heb er last van.
rionyriony
15-08-2024 om 09:13
Ja, mijn voorheen zeer rustige woonbuurt wordt steeds meer volgebouwd en er komt veel meer verkeer langs.
Je kan er op verschillende manieren tegenaan kijken.
De ene zegt: je weigert gewoon meer immigratie, en de andere zegt: je kan ze niet weigeren.
Je kan zeggen: het is goed voor de economie nu, en je kan zeggen: het is niet goed voor de economie later want al deze mensen worden oud en zorgbehoeftig.
Je kan zeggen: je kan je kont niet keren, en de andere zegt: dat is juist gezellig die drukte. Wie heeft gelijk? Ligt eraan vanuit welk perspectief je het bekijkt. Ik denk dat degene die het het meest voor het zeggen heeft, zijn zin zal doordrukken.
Tuinfluiter
15-08-2024 om 09:21
Meer dan 30 jaar geleden verhuisde ik uit de randstad naar een stadje in het midden van het land. Wat was het daar rustig vergeleken met Den Haag. Als we in die periode naar Den Haag reden was dat een rit langs groene weilanden maar in 30 jaar tijd zagen we het groene hart vol gebouw worden en was het op het laatst een rit langs blokkendozen met hier en daar wat groen.
Het stadje waar wij woonden was nog redelijk rustig al was er wel een hele grote nieuwbouwwijk bij gekomen. De (snel) wegen in de omgeving waren wel veel drukker geworden je stond op de gekste tijden in de file.
Zo'n twee jaar geleden vonden wij het tijd voor een ander huis. Niet meer economisch gebonden aan de randstad zijn we toen bewust naar een rustiger deel van Nederland verhuisd. Als je hier gaat wandelen is het nog rustig in het bos en is het geen file lopen wat ons op de Utrechtse Heuvelrug nog wel eens overkwam.
Onze zoon is in dezefde periode ook verhuisd. De hoge huizenprijzen en de overspannen woningmarkt rond Utrecht deden hem besluiten om ook uit de randstad te vertrekken en hij is in zijn vrienden groep bepaald niet de enige.
Onze dochter is opzoek naar een nieuwe baan en dat is momenteel erg makkelijk maar een plek vinden om te wonen daar integen ...
Ik vind bepaalde delen van Nederland erg druk geworden maar doordat we naar een rustig deel van Nederland verhuisd zijn heb ik daar geen last van.
Ik vind wel de huizenprijzen en aanbod voor koop en huur zorgwekkend en zie daar in mijn omgeving jongeren de dupe van worden.
watertoren
15-08-2024 om 09:21
Het is echt moeilijk in deze tijd om als starter aan een woning te komen. Dat was vroeger in mijn tijd veel makkelijker. Mijn zoon is best lang bezig geweest met het kopen van een huis. Hij bood een stuk meer dan de vraagprijs maar telkens werd hij overboden. Pas toen hij met zijn salaris omhoog ging en nog meer kon overbieden is het hem gelukkig gelukt. Ik ben bang dat dit probleem steeds groter gaat worden met het groeiende aantal mensen.
Grindelwald
15-08-2024 om 09:45
Ik zelf merk het vooral wanneer je ergens naar toe gaat. Bv naar het Noordzee strand. Op mooie dagen was het altijd al druk nu mega druk. Hetzelfde bij evenementen. Het is nooit meer ergens rustig.
rionyriony
15-08-2024 om 09:47
Ik hoorde gisteren ook zeggen dat de mensen rekening moeten houden met steeds kleinere leefoppervlakken in woningen.
Zolang de welvaart redelijk blijft en het land niet onder water komt te staan, gaat de bevolkingsdruk niet vanzelf weg. Als we armoe, honger of natte voeten krijgen dan willen mensen wel weg, maar waarheen? Als je een hoge opleiding hebt, is er kans dat je naar een ander land kunt, maar de lager opgeleiden kunnen het schudden.
Strijkstok
15-08-2024 om 10:17
Persoonlijk zou ik graag verhuizen naar een gelijkvloerse woning, maar dat is hier zowat onmogelijk door de woningmarkt.
Verder zijn wachttijden lang bij vanalles, en op de weg en in het OV is het geen doen. Altijd vol en files tegenwoordig.
Ik vind het echt te druk worden in mijn omgeving.
SuzyQFive
15-08-2024 om 10:18
Ik merk het in België (mn Vlaanderen) veel meer dan hier eigenlijk. Wij hebben een hogere bevolkinsdichtheid maar daar heb je het gevoel dat je aan een stuk aangesloten bebouwing hebt. Hier zijn veel meer ‘kernen’ en minder lintbebouwing.
Amsterdam is sowieso niet reprensentatief want daar zijn gewoon ontzettend veel toeristen (11 touristen per inwoner per jaar, daarmee nr 1 toeristenstad ter wereld).
Nicole123
15-08-2024 om 10:20
rionyriony schreef op 15-08-2024 om 09:47:
Ik hoorde gisteren ook zeggen dat de mensen rekening moeten houden met steeds kleinere leefoppervlakken in woningen.
Dat ligt andersom dan hoe je het nu suggereert in de lijn van dit topic. Het is niet iets wat daalt door bevolkingsgroei. Het leefoppervlak in woningen per persoon is juist iets wat in de afgelopen tijd enorm is gestegen. We zouden inderdaad rekening terug moeten gaan naar kleinere leefoppervlakken, omdat dit de afgelopen tijd per persoon enorm gestegen is en dat niet vol te houden is. Dat komt door kleinere gezinnen, meer scheidingen en veel eenpersoons huishoudens ten opzichte van vroeger, waardoor in huizen met dezelfde oppervlakte nu minder mensen wonen. En door de verhitte woningmarkt en een gebrek aan doorstroming, waardoor ouderen vaak in een heel groot huis met veel leegstaande kamers blijven wonen, want dat is gunstiger dan naar een klein appartement verhuizen. In een gemiddeld rijtjeshuis woonde in de jaren '50 een gezin met 6 kinderen, in de jaren '80 een gezin met 3 kinderen en nu vaak een stel of alleenstaande.
Nicole123
15-08-2024 om 10:22
En over de vraag in de OP: ik merk het niet heel erg en woon in een zeer dichtbevolkt deel van het land. Ja, het is druk op het strand van Scheveningen op een zonnige dag met 30 graden, het is druk in het OV en op de weg als het spitstijd is. Maar dat was het vroeger ook al.
alhambra
15-08-2024 om 10:55
Grindelwald schreef op 15-08-2024 om 09:45:
Ik zelf merk het vooral wanneer je ergens naar toe gaat. Bv naar het Noordzee strand. Op mooie dagen was het altijd al druk nu mega druk. Hetzelfde bij evenementen. Het is nooit meer ergens rustig.
Dit inderdaad. Altijd druk.
watertoren
15-08-2024 om 11:01
Nicole123 schreef op 15-08-2024 om 10:20:
[..]
Dat ligt andersom dan hoe je het nu suggereert in de lijn van dit topic. Het is niet iets wat daalt door bevolkingsgroei. Het leefoppervlak in woningen per persoon is juist iets wat in de afgelopen tijd enorm is gestegen. We zouden inderdaad rekening terug moeten gaan naar kleinere leefoppervlakken, omdat dit de afgelopen tijd per persoon enorm gestegen is en dat niet vol te houden is. Dat komt door kleinere gezinnen, meer scheidingen en veel eenpersoons huishoudens ten opzichte van vroeger, waardoor in huizen met dezelfde oppervlakte nu minder mensen wonen. En door de verhitte woningmarkt en een gebrek aan doorstroming, waardoor ouderen vaak in een heel groot huis met veel leegstaande kamers blijven wonen, want dat is gunstiger dan naar een klein appartement verhuizen. In een gemiddeld rijtjeshuis woonde in de jaren '50 een gezin met 6 kinderen, in de jaren '80 een gezin met 3 kinderen en nu vaak een stel of alleenstaande.
Het klopt wel dat het leef oppervlak per persoon is gestegen door veel alleenstaanden zoals ik die een huis bezet houd waar ook een gezin zou kunnen wonen. Het valt mij wel op dat ze daar waarschijnlijk met nieuwbouw wel rekening mee houden. Die nieuwbouwhuizen zijn een stuk kleiner en vooral de tuin is klein. Mijn zoon heeft een wat ouder huis met een tuin van 23 meter diep. Zulke huizen worden nu niet meer gebouwd.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.