Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Wie heeft er nog meer een grafhekel aan de zomer?

felija schreef op 09-08-2026 om 18:30:

[..]

Water uit de douche opvangen om de wc door te spoelen, belachelijk inderdaad dat we dat met drinkwater doen. Een regenton aanschaffen en met regenwater de planten water geven. We zijn zo ontzettend verwend met zijn allen.

Helemaal eens. Ik heb er twee, 1 voor en 1 in de achtertuin. Helaas zijn ze nu allebei leeg, dus dan groentewaswater en douchewater opvangen.

Herfstappeltaart schreef op 09-08-2026 om 18:28:

[..]

Nee, het idee is dat je even het water opvangt wat wegloopt vóór je onder de douche stapt. Als het water nog niet warm is. Zodra het warm genoeg is stap jij eronder en schuif je de emmer opzij.

Oke, bedankt voor de uitleg maar sinds de nieuwe badkamer heb ik een thermostaat die gelijk op temperatuur is. Ik hoef niet te wachten op de juiste temperatuur. 

Mick87

Mick87

09-08-2026 om 18:34 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 09-08-2026 om 18:17:

[..]

Dat vind ik ook zo'n enorme verspilling, al dat kostelijke drinkwater door de w.c....

Ja is het ook. Bij nieuwbouwwoningen zou dat gedaan moeten worden. Aparte leidingen voor regenwater.  Bij bestaande woningen is het lastig tot onuitvoerbaar om daar allemaal extra leidingente leggen en wateropvang. En waar haal je de mankracht en middelen vandaan om dat op grote schaal te doen ?

Mick87 schreef op 09-08-2026 om 18:34:

[..]

Ja is het ook. Bij nieuwbouwwoningen zou dat gedaan moeten worden. Aparte leidingen voor regenwater. Bij bestaande woningen is het lastig tot onuitvoerbaar om daar allemaal extra leidingente leggen en wateropvang. En waar haal je de mankracht en middelen vandaan om dat op grote schaal te doen ?

Klopt, dat had ik ook begrepen. Ik hoop dat het bij nieuwbouw gerealiseerd gaat worden.

Mick87

Mick87

09-08-2026 om 18:58 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 09-08-2026 om 18:36:

[..]

Klopt, dat had ik ook begrepen. Ik hoop dat het bij nieuwbouw gerealiseerd gaat worden.

Ik begreep ook dat nieuwbouwwijken meer een eigen ecosysteem zouden moeten worden. Dus centrale regenopvang en daarmee sproeien en toiletten doorspoelen. Een eigen centrale batterij op zonne-energie zodat een wijk eigen stroom heeft en niet of minder op het overvolle stroomnet hoeft. En.... vacuümstoiletten om "mensenmest" mee op te vangen om daar weer kunstmest van te maken. Ontlasting schijnt belangrijke mineralen te bezitten. 

Zo zou e.e.a. meer circulair kunnen worden 

Mick87 schreef op 09-08-2026 om 18:58:

[..]

Ik begreep ook dat nieuwbouwwijken meer een eigen ecosysteem zouden moeten worden. Dus centrale regenopvang en daarmee sproeien en toiletten doorspoelen. Een eigen centrale batterij op zonne-energie zodat een wijk eigen stroom heeft en niet of minder op het overvolle stroomnet hoeft. En.... vacuümstoiletten om "mensenmest" mee op te vangen om daar weer kunstmest van te maken. Ontlasting schijnt belangrijke mineralen te bezitten.

Zo zou e.e.a. meer circulair kunnen worden

Lijkt me een topidee. Hoe meer van deze initiatieven hoe beter. Zoals het nu is kan het niet doorgaan.

watertoren schreef op 09-08-2026 om 18:26:

Ik snap het niet. Stel dat ik een emmer mee onder de douche neem om water op te vangen. Dan zit die emmer vol met sop van shampoo en doucheschuim. Dat ga ik dus echt niet bij mijn mooie planten gooien. Dat water in de wc gooien doe ik ook niet. Ik wil dat poep en plas echt weggespoeld worden.

Het wordt echt wel weggespoeld met een volle emmer water hoor.

JanaDana schreef op 09-08-2026 om 19:06:

[..]

Het wordt echt wel weggespoeld met een volle emmer water hoor.

En shampoo- en zeepresten helpen daar juist extra bij 😉

Buurman hier is al een half uur aan het sproeien met drinkwater. En dan te bedenken dat de tuin voornamelijk vol staat met onkruid. 

😬

Ik ben wel bereid om meer te betalen voor mijn gebruik van water. Echter ben ik niet bereid om mijn levenswijze voor het gebruik van water aan te passen zoals als voorbeeld niet elke dag douchen. Met deze hitte douche ik vaker dan 1 keer per dag. Misschien dat er een systeem kan worden dat mensen die weinig water gebruiken minder hoeven te betalen dan grootverbruikers. 

watertoren schreef op 09-08-2026 om 19:31:

Ik ben wel bereid om meer te betalen voor mijn gebruik van water. Echter ben ik niet bereid om mijn levenswijze voor het gebruik van water aan te passen zoals als voorbeeld niet elke dag douchen. Met deze hitte douche ik vaker dan 1 keer per dag. Misschien dat er een systeem kan worden dat mensen die weinig water gebruiken minder hoeven te betalen dan grootverbruikers.

In deze discussie gaat het niet om de prijs maar om de beschikbaarheid.

watertoren schreef op 09-08-2026 om 19:31:

Je bent niet bereid om met een kookwekker naar de badkamer te gaan en maar 3 minuten te douchen in plaats van de normale 5 minuten? 

Sinds wij kinderen hadden in de puberleeftijd hebben wij een timer bij de douche. Even opfrissen zonder haren wassen kan in 3 minuten.

OnherkenbaarAnoniem schreef op 09-08-2026 om 19:46:

[..]

Je bent niet bereid om met een kookwekker naar de badkamer te gaan en maar 3 minuten te douchen in plaats van de normale 5 minuten?

Sinds wij kinderen hadden in de puberleeftijd hebben wij een timer bij de douche. Even opfrissen zonder haren wassen kan in 3 minuten.

Ik gok dat Watertoren die 5 minuten niet haalt hoor.

Herfstappeltaart schreef op 09-08-2026 om 19:33:

[..]

In deze discussie gaat het niet om de prijs maar om de beschikbaarheid.

Nog wel...? Ik bedoel, vooralsnog komt er altijd drinkwater uit de kraan. Maar t is maar de vraag of dat blijft lukken. 

Vwb prijsstelling lijkt t mij dan logisch om de eerste 100 liter pppd (dat is nu toch t streefverbruik?) iets goedkoper te maken. De volgende 35 liter pppd duurder, zodat de totale prijs van t nu gemiddelde verbruik (is dat 135 l pppd?) gelijk  blijft. En alles daarboven 2x zo duur...

(Of zoiets).

Maar vraag me wel af of dat zou helpen. Streefverbruik is 100 l pppd. Dus 37 m3 per jaar. Of water nou 1 of 2 euro per kuub kost, maakt op de totale rekening natuurlijk vrijwel niets uit... 

Herfstappeltaart schreef op 09-08-2026 om 19:47:

[..]

Ik gok dat Watertoren die 5 minuten niet haalt hoor.

Dat klopt, ik heb lange haren en dat gaat echt niet in 5 minuten. dat is geen onwil hoor. Ik was mijn haren niet elke dag dus dan sta ik minder lang onder de douche.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.