Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Wie heeft er nog meer een grafhekel aan de zomer?

Om eerlijk te zijn snap ik het beleid ook niet. Boeren mogen hun voedselgewassen op veel plaatsen niet meer sproeien met grond- of oppervlaktewater. Maar particulieren mogen wel drinkwater gebruiken om hun luxe tuinen te besproeien. Terwijl drinkwater natuurlijk net zo goed gewonnen wordt uit grond- of oppervlaktewater. 
(Of drinkwater om overmaatste zwembaden te vullen).

wild-flower schreef op 09-08-2026 om 14:17:

Ik sproei ook ( om de dag ) omdat wij een moestuin gedeelte hebben met groentes en kruiden en ook fruitbomen. Ik laat ze niet dood gaan.

Ik ook niet. En de bloeiende planten zitten nog vol met vlinders, bijen en hommels, dus die zijn ook wel blij met een tuin die wat water krijgt. 

Mick87 schreef op 09-08-2026 om 12:57:

ik denk ook niet dat we het tij nog gaan kunnen keren. Als ik zie en hoor hoeveel mensen waar we op af stevenen bagatelliseren of simpelweg ontkennen.... bizar. Online lees ik een hoop bagger. Als een wetenschapper iets zegt wordt ie uitgelachen en uitgemaakt voor paniekzaaier. En: " vroeger was het ook wel eens warm". En ook de maakbaarheidsgedachte. "Gewoon meer wateropslag" of claimen dat het komt door ons watermanagement. Terwijl er de afgelopen jaren juist enorm veel gedaan is aan wateropslag. Maar tegen extreme droogte van dit kaliber wordt het lastig opboksen. Bovendien verdampt veel. En verder nog: water opslaan is een goed idee. Maar waar in Nederland is daar verder nog ruimte voor ? Ontzilten zeewater. Kan ook. Maar praktisch: waar zet je in ons land een ontziltingsstation?

Verder moet er over dingen eeuwig gediscussieerd worden eer er praktische dingen gebeuren. Kijk maar naar het blijvend voortduren van de discussie over de intensieve veehouderij. Dat systeem is al lang niet meer houdbaar en berokkent ons milieu wetenschappelijk aantoonbaar schade. Nu moeten nog geen 5000 bedrijven verdwijnen. Maar ook daar moet weer een hoop over gelobbyt worden. Ondertussen gaat het milieu verder naar de klote. De realiteit van de problemen gaat sneller dan we met oplossingen kunnen komen.

Verder zijn we ook maar een stipje op de wereldkaart. We moeten als wereld samen 1 zijn. Voorbij nationaliteiten, etniciteit etc. Delen we wel dezelfde planeet.
Ontwikkelingslanden die nu welvaart krijgen snap ik ergens ook. Nu het hun tijd is van economische voorspoed komen wij als rijke vervuilende westen aan met milieuregels. Terwijl wij datzelfde milieu vooral om zeep hebben geholpen.

Ja ik ben het helemaal met je eens. 

0lijfje schreef op 09-08-2026 om 13:59:

[..]

Ik sproei omdat zelfs de boom en struiken die hier al jarenlang staan nu hun blaadjes laten hangen en zonder water dood zouden gaan. Daar is ook niemand mee geholpen.

De wortels overleven wel. Alles ziet er nu dood en triest uit. De bladeren vallen omdat de boom zich in leven houdt. Geen of te weinig drinkwater meer straks is ook geen fijn scenario.

Daglichtlamp schreef op 09-08-2026 om 14:31:

Om eerlijk te zijn snap ik het beleid ook niet. Boeren mogen hun voedselgewassen op veel plaatsen niet meer sproeien met grond- of oppervlaktewater. Maar particulieren mogen wel drinkwater gebruiken om hun luxe tuinen te besproeien. Terwijl drinkwater natuurlijk net zo goed gewonnen wordt uit grond- of oppervlaktewater.

Ja daar begrijp ik ook geen hout van.

0lijfje schreef op 09-08-2026 om 14:35:

[..]

Ik ook niet. En de bloeiende planten zitten nog vol met vlinders, bijen en hommels, dus die zijn ook wel blij met een tuin die wat water krijgt.

Je kunt wel wàt water geven, maar zo weinig mogelijk uit de kraan. Probeer waswater van groente te gebruiken bijvoorbeeld. Dat heb je meestal wel elke dag. Of vang het water wat wegloopt voordat de douche warm wordt op in een emmer.

Daglichtlamp schreef op 09-08-2026 om 14:31:

Er is geen sproeiverbod met grondwater, alleen met oppervlaktewater. Wij hebben een eigen put en mogen dus sproeien. Wat ik alleen niet begrijp is dat mijn achterbuurman dit op het heetst van de dag in de volle zon doet. Wij sproeien in de avond de weides omdat er dan veel minder water verdampt. En ook niet iedere avond, dat is niet nodig.

Dat je je potten in de tuin met eenjarig goed water geeft snap ik wel, dat gaat ook niet om veel water. Maar je gazon overleeft het wel en bomen die er al jaren staan ook, ook al laten ze hun blaadjes vallen. Dat doen ze om niet teveel vocht te verdampen, en dan redden ze de droogte prima. 

Wieder schreef op 09-08-2026 om 15:28:

[..]

Er is geen sproeiverbod met grondwater, alleen met oppervlaktewater. Wij hebben een eigen put en mogen dus sproeien. Wat ik alleen niet begrijp is dat mijn achterbuurman dit op het heetst van de dag in de volle zon doet. Wij sproeien in de avond de weides omdat er dan veel minder water verdampt. En ook niet iedere avond, dat is niet nodig.

Dat je je potten in de tuin met eenjarig goed water geeft snap ik wel, dat gaat ook niet om veel water. Maar je gazon overleeft het wel en bomen die er al jaren staan ook, ook al laten ze hun blaadjes vallen. Dat doen ze om niet teveel vocht te verdampen, en dan redden ze de droogte prima.

Dat hangt er van af waar je woont. Er zijnook ontrekkingsverboden voor grondwater. Maar bijvoorbeeld voor het Westland is dat niet nodig, tuinders zullen daar sowieso hun gewassen niet kunnen besproeien met grondwater. 

Mick87

Mick87

09-08-2026 om 15:52 Topicstarter

Dat verbod is in bepaalde regio's voor onttrekken  van grondwater uit beken en sloten en is om de dijken te beschermen. Als het waterpeil namelijk te laag wordt kunnen die gaan scheuren en de gevolgen daarvan zijn erger dan een mislukte oogst. Helaas moeten dit soort keuzes gemaakt worden.

Mick87

Mick87

09-08-2026 om 16:47 Topicstarter

Verder is het onvermijdelijk dat drinkwater in de toekomst duurder wordt. Dat klinkt als  krom en oneerlijk en zo maar is dat niet. We betalen nu absurd weinig voor drinkwater. 2 euro voor duizend liter. Water is kostbaar, de bron van leven en in de toekomst steeds schaarser. Terecht als dat duurder wordt. We beseffen denk ik nog niet goed genoeg hoe gezegend we zijn met schoon drinkwater uit de kraan. 
Daar moeten we zuinig mee omgaan en in de toekomst vol droogte en klimaatverandering al helemaal. Dus, iets minder lang douchen, kookwater opvangen en recyclen, niet meer met halflege trommels draaien,  waterbesparende douchekranen etc. Als we met zijn allen een beetje doen scheelt dat enorm!
De les uit deze klimaatcrisis: we moeten zuinig zijn op onze bronnen en niets is voor niets.

Mick87 schreef op 09-08-2026 om 16:47:

Verder is het onvermijdelijk dat drinkwater in de toekomst duurder wordt. Dat klinkt als krom en oneerlijk en zo maar is dat niet. We betalen nu absurd weinig voor drinkwater. 2 euro voor duizend liter. Water is kostbaar, de bron van leven en in de toekomst steeds schaarser. Terecht als dat duurder wordt. We beseffen denk ik nog niet goed genoeg hoe gezegend we zijn met schoon drinkwater uit de kraan.
Daar moeten we zuinig mee omgaan en in de toekomst vol droogte en klimaatverandering al helemaal. Dus, iets minder lang douchen, kookwater opvangen en recyclen, niet meer met halflege trommels draaien, waterbesparende douchekranen etc. Als we met zijn allen een beetje doen scheelt dat enorm!
De les uit deze klimaatcrisis: we moeten zuinig zijn op onze bronnen en niets is voor niets.

Dit! 

Als ik elke dag 10 liter minder drinkwater gebruik dan scheelt dat in Nederland niks. Als iedereen 10 liter bespaart besparen we in Nederland dagelijks 181.312.380 liter. 

Dat kunnen we allemaal per vandaag invoeren. 

Maar ik denk ook dat Nederland moet gaan investeren. Het water van de douche opvangen en daarmee de wc doorspoelen. Niet op zijn jan-boeren-fluitjes met een emmer, maar als installatie in je huis. Gewoon elke douchebeurt. 

Kampeerder schreef op 09-08-2026 om 18:08:

[..]

Dit!

Als ik elke dag 10 liter minder drinkwater gebruik dan scheelt dat in Nederland niks. Als iedereen 10 liter bespaart besparen we in Nederland dagelijks 181.312.380 liter.

Dat kunnen we allemaal per vandaag invoeren.

Maar ik denk ook dat Nederland moet gaan investeren. Het water van de douche opvangen en daarmee de wc doorspoelen. Niet op zijn jan-boeren-fluitjes met een emmer, maar als installatie in je huis. Gewoon elke douchebeurt.

Dat vind ik ook zo'n enorme verspilling, al dat kostelijke drinkwater door de w.c....

Ik snap het niet. Stel dat ik een emmer mee onder de douche neem om water op te vangen. Dan zit die emmer vol met sop van shampoo en doucheschuim. Dat ga ik dus echt niet bij mijn mooie planten gooien. Dat water in de wc gooien doe ik ook niet. Ik wil dat poep en plas echt weggespoeld worden.

watertoren schreef op 09-08-2026 om 18:26:

Ik snap het niet. Stel dat ik een emmer mee onder de douche neem om water op te vangen. Dan zit die emmer vol met sop van shampoo en doucheschuim. Dat ga ik dus echt niet bij mijn mooie planten gooien. Dat water in de wc gooien doe ik ook niet. Ik wil dat poep en plas echt weggespoeld worden.

Nee, het idee is dat je even het water opvangt wat wegloopt vóór je onder de douche stapt. Als het water nog niet warm is. Zodra het warm genoeg is stap jij eronder en schuif je de emmer opzij.

watertoren schreef op 09-08-2026 om 18:26:

Water uit de douche opvangen om de wc door te spoelen, belachelijk inderdaad dat we dat met drinkwater doen. Een regenton aanschaffen en met regenwater de planten water geven. We zijn zo ontzettend verwend met zijn allen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.