Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Wie heeft er nog meer een grafhekel aan de zomer?

RaSa schreef op 09-08-2026 om 01:54:

[..]

Geloof je daar echt in? Dat het nog kan? Ik heb de hoop al opgegeven hoor. Daar gaan te weinig mensen/landen aan meedoen. Ben bang dat het aanpassen wordt en leren leven met natuurrampen en bijbehorende slachtoffers.

Nee ik geloof daar niet meer in. Daarom zei ik ook "als genoeg mensen de ernst van de situatie gaan inzien".....en dat is nu net wat niet gaat gebeuren. Triest maar helaas.

Herfstappeltaart schreef op 09-08-2026 om 09:57:

[..]

Nee ik geloof daar niet meer in. Daarom zei ik ook "als genoeg mensen de ernst van de situatie gaan inzien".....en dat is nu net wat niet gaat gebeuren. Triest maar helaas.

Ik zie best de ernst van de situatie maar van het gas af zit er hier in de wijk nog niet in bijvoorbeeld voor een jaar of 3-4. De infrastructuur voor elektra is hier zo verouderd, verzakt en gammel dat het laden van elektrische auto's met officieel laadpunt bij iemand thuis al een paar keer heeft geleid tot langdurige stroomstoringen.

De auto's kunnen niet aan de stekker als buren ook wasmachines hebben draaien en er ovens aanstaan.

Zo'n storing wordt dan opgelost met een las hier en een dop daar. Vernieuwing van de hele zooi staat pas op het programma voor ergens na 2028 en dan is het niet klaar binnen een week natuurlijk.

OnherkenbaarAnoniem schreef op 09-08-2026 om 10:08:

[..]

Ik zie best de ernst van de situatie maar van het gas af zit er hier in de wijk nog niet in bijvoorbeeld voor een jaar of 3-4. De infrastructuur voor elektra is hier zo verouderd, verzakt en gammel dat het laden van elektrische auto's met officieel laadpunt bij iemand thuis al een paar keer heeft geleid tot langdurige stroomstoringen.

De auto's kunnen niet aan de stekker als buren ook wasmachines hebben draaien en er ovens aanstaan.

Zo'n storing wordt dan opgelost met een las hier en een dop daar. Vernieuwing van de hele zooi staat pas op het programma voor ergens na 2028 en dan is het niet klaar binnen een week natuurlijk.

O dat is waardeloos inderdaad. Ik bedoel ook niet alleen particuliere mensen zoals jij en ik hoor. Er zijn genoeg mensen die wel degelijk inzien hoe ernstig het is. Maar ook de politiek met al zijn verschillende belangen moet het inzien en vooral er naar handelen. En niet alleen in Nederland, want dat zet ook geen zoden aan de dijk.

Wij hebben een eigen put dus mogen nog sproeien. De weilanden sproeien we wel maar niet onbeperkt, want dat is het eten voor de paarden, de rijbak en de moestuin zo weinig mogelijk, maar de tuin niet. Dat vind ik zonde van het water dat broodnodig is voor andere dingen.  Het gras ziet er niet uit,  maar dat herstelt zich nog wel als het weer gaat regenen. De bomen en struiken doen het nog wonderwel goed,  maar die staan hier ook al tientallen jaren, dus die kunnen wel wat hebben. 

Ikzelf ben het helemaal zat.  Ik ben al geen zomermens, iedere keer boven de 30 graden vind ik afschuwelijk.  En naar mijn gevoel trekt helemaal niemand zich er nog iets van aan.  Voorgaande jaren was het echt superrustig op het werk als het dit weer was,  maar dit jaar gaat iedereen gewoon midden in de zon op het terras zitten,  als ware het een lekker voorjaarszonnetje. Het is niet te doen zo druk. Het lijkt echt niemand iets te kunnen schelen dat dit echt niet meer normaal is.

Maar sommige dingen snap ik gewoon niet. We liepen te wandelen in een wijk in de buurt met veel dure huizen en dito tuinen. Daar waren verschillende mensen gewoon vrolijk met een slang de tuin aan het water geven. En niet eventjes, nee langdurig. Er wordt nu toch wel duidelijk dat we óók op een drinkwatertekort afstevenen. Waarom dan toch sproeien? 

Wieder schreef op 09-08-2026 om 10:16:

Wij hebben een eigen put dus mogen nog sproeien. De weilanden sproeien we wel maar niet onbeperkt, want dat is het eten voor de paarden, de rijbak en de moestuin zo weinig mogelijk, maar de tuin niet. Dat vind ik zonde van het water dat broodnodig is voor andere dingen. Het gras ziet er niet uit, maar dat herstelt zich nog wel als het weer gaat regenen. De bomen en struiken doen het nog wonderwel goed, maar die staan hier ook al tientallen jaren, dus die kunnen wel wat hebben.

Ikzelf ben het helemaal zat. Ik ben al geen zomermens, iedere keer boven de 30 graden vind ik afschuwelijk. En naar mijn gevoel trekt helemaal niemand zich er nog iets van aan. Voorgaande jaren was het echt superrustig op het werk als het dit weer was, maar dit jaar gaat iedereen gewoon midden in de zon op het terras zitten, als ware het een lekker voorjaarszonnetje. Het is niet te doen zo druk. Het lijkt echt niemand iets te kunnen schelen dat dit echt niet meer normaal is.

Ik begrijp je helemaal. Het lijkt een soort struisvogelpolitiek.

Herfstappeltaart schreef op 09-08-2026 om 10:13:

[..]

O dat is waardeloos inderdaad. Ik bedoel ook niet alleen particuliere mensen zoals jij en ik hoor. Er zijn genoeg mensen die wel degelijk inzien hoe ernstig het is. Maar ook de politiek met al zijn verschillende belangen moet het inzien en vooral er naar handelen. En niet alleen in Nederland, want dat zet ook geen zoden aan de dijk.

De politiek heeft vanaf het begin niet goed nagedacht. We moesten massaal gaan electrificeren maar met een systeem dat jaren niet voldoende is onderhouden en niet is uitgebreid kan dat gewoon niet. 

Onze straat is in 2009 voor het laatst herstraat en opgehoogd. Als daar allemaal zware elektrische auto's moeten rijden en geparkeerd staan dan krijgen we nog meer breuken in kabels en riolering.

OnherkenbaarAnoniem schreef op 09-08-2026 om 10:19:

[..]

De politiek heeft vanaf het begin niet goed nagedacht. We moesten massaal van electrificeren maar met een systeem dat jaren niet voldoende is onderhouden en niet is uitgebreid kan dat gewoon niet.

Onze straat is in 2009 voor het laatst herstraat en opgehoogd. Als dat allemaal zware elektrische auto's moeten rijden en geparkeerd staan dan krijgen we nog meer breuken in kabels en riolering.

Ja klopt.

Mick87

Mick87

09-08-2026 om 12:57 Topicstarter

ik denk ook niet dat we het tij nog gaan kunnen keren. Als ik zie en hoor hoeveel mensen waar we op af stevenen bagatelliseren of simpelweg ontkennen.... bizar. Online lees ik een hoop bagger. Als een wetenschapper iets zegt wordt ie uitgelachen en uitgemaakt voor paniekzaaier. En: " vroeger was het ook wel eens warm". En ook de maakbaarheidsgedachte. "Gewoon meer wateropslag"  of claimen dat het komt door ons watermanagement. Terwijl er de afgelopen jaren juist enorm veel gedaan is aan wateropslag. Maar tegen extreme droogte van dit kaliber wordt het lastig opboksen. Bovendien verdampt veel. En verder nog: water opslaan is een goed idee. Maar waar in Nederland is daar verder nog ruimte voor ? Ontzilten zeewater. Kan ook. Maar praktisch: waar zet je in ons land een ontziltingsstation?

Verder moet er over dingen eeuwig gediscussieerd worden eer er praktische dingen gebeuren. Kijk maar naar het blijvend voortduren van de discussie over de intensieve veehouderij. Dat systeem is al lang niet meer houdbaar en berokkent ons milieu wetenschappelijk aantoonbaar schade. Nu moeten nog geen 5000 bedrijven verdwijnen. Maar ook daar moet weer een hoop over gelobbyt worden. Ondertussen gaat het milieu verder naar de klote. De realiteit van de problemen gaat sneller dan we met oplossingen kunnen komen.

Verder zijn we ook maar een stipje op de wereldkaart. We moeten als wereld samen 1 zijn. Voorbij nationaliteiten, etniciteit etc. Delen we wel dezelfde planeet.
Ontwikkelingslanden die nu welvaart krijgen snap ik ergens ook. Nu het hun tijd is van economische voorspoed komen wij als rijke vervuilende westen aan met milieuregels. Terwijl wij datzelfde milieu vooral om zeep hebben geholpen. 

Vreselijk triest inderdaad dat te weinig mensen de noodzaak inzien om een radicale omslag te maken.

Zolang de intensieve veeteelt en de vliegindustrie gewoon door kan gaan of zelfs uitbreiden,  en de bevolking blijft groeien, gaan we de natuur niet redden..

Mick87

Mick87

09-08-2026 om 13:25 Topicstarter

kerst schreef op 09-08-2026 om 13:15:

Vreselijk triest inderdaad dat te weinig mensen de noodzaak inzien om een radicale omslag te maken.

Zolang de intensieve veeteelt en de vliegindustrie gewoon door kan gaan of zelfs uitbreiden, en de bevolking blijft groeien, gaan we de natuur niet redden..

En tegelijkertijd de opkomst van AI wat ook vervuilend is.

Moet ook vaak denken aan een zinnetje uit een nummer van Lily Allen. The fear: 

I am a weapon of massive consumption, its not my fault it's how i'm programmed to function".  

Akelig accuraat. En dat nummer is uit 2009. De moeite om te luisteren. Zit veel raaks in dat nummer.

Oké beetje offtopic wel.

Herfstappeltaart schreef op 09-08-2026 om 10:18:

Maar sommige dingen snap ik gewoon niet. We liepen te wandelen in een wijk in de buurt met veel dure huizen en dito tuinen. Daar waren verschillende mensen gewoon vrolijk met een slang de tuin aan het water geven. En niet eventjes, nee langdurig. Er wordt nu toch wel duidelijk dat we óók op een drinkwatertekort afstevenen. Waarom dan toch sproeien?

Ik sproei omdat zelfs de boom en struiken die hier al jarenlang staan nu hun blaadjes laten hangen en zonder water dood zouden gaan. Daar is ook niemand mee geholpen. 

Ik sproei ook ( om de dag ) omdat wij een moestuin gedeelte hebben met groentes en kruiden en ook fruitbomen. Ik laat ze niet dood gaan.

0lijfje schreef op 09-08-2026 om 13:59:

[..]

Ik sproei omdat zelfs de boom en struiken die hier al jarenlang staan nu hun blaadjes laten hangen en zonder water dood zouden gaan. Daar is ook niemand mee geholpen.

Ze zullen uit zelfbescherming hun bladeren laten vallen, maar waarschijnlijk zouden ze ook zonder water te geven wel weer opleven nadat het heeft geregend. 

Ik sproei de tuin ook en geef de 1jarigen in potten en bloembakken aan de schutting elke dag water. Heeft best veel geld gekost en vind het zonde om te laten verpieteren.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.