Gezondheid en welzijn
Mick87
22-05-2026 om 10:34
Wie heeft er nog meer een grafhekel aan de zomer?
oké, kom maar door.
Wie heeft er nog meer een hekel aan de zomer? Nu de zomerse dagen weer voor ons liggen kan ik er niet omheen: ik HAAT het.
Die kutzon de hele dag, inclusief hoge zonkracht. Het lange licht. De hitte. En dan nog alle prikkels: schreeuwende kinderen in een zwembadje, barbecues, feestjes en dan nog het gejubel over het heerlijke weer waar je van MOET genieten. Echt sodemieter op. Gelukkig is het over 15 weken alweer september.
Medestanders ?
Mick87
04-08-2026 om 10:06
verder vind ik deze zomer steeds meer een slechte film worden. Een dystropie haast. En een voorbode wat ons als mensheid in de toekomst te wachten staat.
- extreme droogte
- extreme hitte
- grote natuurbranden
- massaal stervende bomen
Enz. We zijn als mensheid al decennia geleden gewaarschuwd maar hebben er onvoldoende naar gehandeld. Ook ik ben daaraan schuldig.
Godzijdank heb ik geen kinderen. Collega kondigde vorige week aan zwanger te zijn en ik kon alleen maar denken: wat doe je je kind aan.
Ondertussen wordt de gigantische klimaatcrisis waar we in zitten nog steeds door een groep gebagatelliseerd en vinden tal van complottheorieën gretig aftrek. En we gaan maar door en door met overconsumptie.
Ik hoef in deze wereld oprecht niet oud te worden. Ben bijna 40. Hoop echt dat ij over de helft ben. Ben niet depressief of zo en wel gelukkig. Maar eerlijk ? Heel oud worden in deze stervende steeds verder polariserende wereld hoeft van mij niet
lientje69
04-08-2026 om 17:26
Dorestad schreef op 04-08-2026 om 09:52:
[..]
Op de klei. Daar blijft de grond ook natter dan op het zand elders. Mooie omgeving
Wij hebben hier ook kleigrond maar het is echt gort en gortdroog.
Dorestad
04-08-2026 om 17:38
lientje69 schreef op 04-08-2026 om 17:26:
[..]
Wij hebben hier ook kleigrond maar het is echt gort en gortdroog.
O zeker. De klei barst. Maar het duurt net wat langer. Ouderlijk huis van eega is gebouwd op de " klei kloetn "
Mick87
05-08-2026 om 21:02
ik doe even een gokje. Ook in oktober krijgen we nog zomers weer. Ik sluit zelfs een 25+ graden niet uit. De grond is gortdroog dus temperaturen nemen sneller toe.
Enige hoop voor nu is regen regen en nog eens regen.
Benieuwd wat de langetermijngevolgen van deze droogte zullen zijn.
wild-flower
08-08-2026 om 10:03
Ik lees net :
Vierde regionale hittegolf van het jaar voorbij, maar vijfde al in aantocht.
De laatste keer dat we 5 hittegolven achter elkaar hadden was blijkbaar in 1947.
watertoren
08-08-2026 om 10:09
Ik ben echt een grote liefhebber van de zomer en geniet er echt van maar ik heb alleen een hele grote grafhekel aan insecten. Dat vind ik een nadeel van de zomer want ik haat insecten.
lientje69
08-08-2026 om 12:45
Ik word er niet echt blij van. 25 graden vind ik echt wel de max. Liever nog 22-23.
kerst
08-08-2026 om 15:16
Van mij mag het ook wel beneden de 25 graden blijven.
Vorige week gewoon misselijk van de warmte. Maarja, klimaatverandering ..
Herfstappeltaart
08-08-2026 om 19:24
Mick87 schreef op 04-08-2026 om 09:25:
de warmte trek ik nog wel. Maar de droogte begint nu echt gezondheidsklachten te geven. Lijkt wel of m'n bijholten ook gortdroog zijn. Droge neus en hoofdpijn. Ook keelpijn. Luchtkwaliteit is volgens mij ook nog niet al te best.
Meer mensen die daar last van hebben ?
Ik heb ook astma.
Ik herken niet wat jij hebt, wel betrapte ik me erop dat ik het gisteravond heerlijk vond dat de zon om half negen weg was. De hitte en de voortdurende felle lucht zijn niet goed voor mijn hoofdpijnklachten.
Herfstappeltaart
08-08-2026 om 19:26
Onze tuin is nu ook niet meer te doen. Vanwege het watertekort sproeien we niet, maar gisteren toch een paar emmers water bij wat vaste planten gegooid. Zelfs de hemelsleutel had naar binnen gekrulde blaadjes....We hebben hier Zeeuwse klei en de barsten zitten er ook in inderdaad. Het gras is geel maar wonderlijk genoeg zijn de klavertjes nog groen.
Herfstappeltaart
08-08-2026 om 19:34
Mick87 schreef op 04-08-2026 om 10:06:
verder vind ik deze zomer steeds meer een slechte film worden. Een dystropie haast. En een voorbode wat ons als mensheid in de toekomst te wachten staat.
- extreme droogte
- extreme hitte
- grote natuurbranden
- massaal stervende bomen
Enz. We zijn als mensheid al decennia geleden gewaarschuwd maar hebben er onvoldoende naar gehandeld. Ook ik ben daaraan schuldig.
Godzijdank heb ik geen kinderen. Collega kondigde vorige week aan zwanger te zijn en ik kon alleen maar denken: wat doe je je kind aan.
Ondertussen wordt de gigantische klimaatcrisis waar we in zitten nog steeds door een groep gebagatelliseerd en vinden tal van complottheorieën gretig aftrek. En we gaan maar door en door met overconsumptie.
Ik hoef in deze wereld oprecht niet oud te worden. Ben bijna 40. Hoop echt dat ij over de helft ben. Ben niet depressief of zo en wel gelukkig. Maar eerlijk ? Heel oud worden in deze stervende steeds verder polariserende wereld hoeft van mij niet
Het tij kan nog worden gekeerd. Als genoeg mensen de ernst van de situatie inzien........Maar ik heb het idee dat heel veel mensen een houding hebben van "na mij de zondvloed' ...
Dorestad
08-08-2026 om 20:09
Herfstappeltaart schreef op 08-08-2026 om 19:26:
Onze tuin is nu ook niet meer te doen. Vanwege het watertekort sproeien we niet, maar gisteren toch een paar emmers water bij wat vaste planten gegooid. Zelfs de hemelsleutel had naar binnen gekrulde blaadjes....We hebben hier Zeeuwse klei en de barsten zitten er ook in inderdaad. Het gras is geel maar wonderlijk genoeg zijn de klavertjes nog groen.
Dat is dus anders dan hier, kop van Drenthe. Gras is geel en groen. Maar alle vaste planten, bomen, struiken zijn zo uitbundig groen. De appelbomen zitten tjokvol. Dat spul krijgt van ons geen water. De ruim 30 teilen/wasketels vol planten, groenten en kruiden krijgen wel water. We hebben hier 6 grote gieters en een aantal regentonnen vol water staan. Uit eigen bron.
Herfstappeltaart
08-08-2026 om 21:25
Dorestad schreef op 08-08-2026 om 20:09:
[..]
Dat is dus anders dan hier, kop van Drenthe. Gras is geel en groen. Maar alle vaste planten, bomen, struiken zijn zo uitbundig groen. De appelbomen zitten tjokvol. Dat spul krijgt van ons geen water. De ruim 30 teilen/wasketels vol planten, groenten en kruiden krijgen wel water. We hebben hier 6 grote gieters en een aantal regentonnen vol water staan. Uit eigen bron.
Wauw!
Happyapple
08-08-2026 om 23:04
wild-flower schreef op 08-08-2026 om 10:03:
Ik lees net :
Vierde regionale hittegolf van het jaar voorbij, maar vijfde al in aantocht.
De laatste keer dat we 5 hittegolven achter elkaar hadden was blijkbaar in 1947.
Ja kan zijn, maar als het donderdag/vrijdag niet was afgekoeld, dan was de 4e hittegolf 'gewoon' verder gegaan, dus dat aantal van 5 zegt me dan eigenlijk niet zo heel veel..
RaSa
09-08-2026 om 01:54
Herfstappeltaart schreef op 08-08-2026 om 19:34:
[..]
Het tij kan nog worden gekeerd. Als genoeg mensen de ernst van de situatie inzien........Maar ik heb het idee dat heel veel mensen een houding hebben van "na mij de zondvloed' ...
Geloof je daar echt in? Dat het nog kan? Ik heb de hoop al opgegeven hoor. Daar gaan te weinig mensen/landen aan meedoen. Ben bang dat het aanpassen wordt en leren leven met natuurrampen en bijbehorende slachtoffers.