Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Wie heeft er nog meer een grafhekel aan de zomer?


Daglichtlamp schreef op 23-06-2026 om 21:01:

[..]

En nog eerder licht 's ochtends, ik zie de winst niet. Aftellen naar volgende week, dan wordt het gewoon warm in plaats van extreem.

Daar kun je wat aan doen met verduistering. Eerder koel, betekent voor veel mensen een vooral kinderen beter slapen. Betere slaap maakt ons minder chagrijnig, en beter bestand tegen de warmte. 

Ik zie alleen maar voordelen. 

Recordwarme nacht op komst, temperatuur donderdag op vrijdag, niet onder 24 graden. Vanaf morgen code oranje vanwege extreme hitte.


🥵

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5619932/code-oranje-liveblog-extreme-hitte-nederland-buienradar

Mick87

Mick87

23-06-2026 om 23:24 Topicstarter

vrijdag staat nu in regio 013 39 graden voorspeld. Ik heb kaartjes voor optredens in een park. Maar ga daar echt niet meer heen. Er is geen schaduw daar. En dit moet voor de artiesten die komen toch ook niet te doen zijn? Heb het idee dat het afgelast gaat worden.

Heb alert ticketswap voor openlucht concert vrijdag uitgezet. Verbaast me dat er vandaag nog kaarten doorverkocht zijn.

Yumi schreef op 23-06-2026 om 21:47:

Recordwarme nacht op komst, temperatuur donderdag op vrijdag, niet onder 24 graden. Vanaf morgen code oranje vanwege extreme hitte.


🥵

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5619932/code-oranje-liveblog-extreme-hitte-nederland-buienradar

Joepie. Ik slaap nu al zo lekker kort. Dan nog korter. Fijne verjaardag zo morgen. En de hele dag zweten op het werk ook. Het was niet te doen gisteren. Zo benauwd op het kantoor en in de keuken, waar ik voornamelijk werk. In de bus terug naar huis was er geen airco en ik stikte echt de moord. Die arme Busschauffeur, echt hoor. Jezus.Ik was zo blij dat ik eruit mocht. Niet te harden was het. Ik heb de mobiele airco even aangedaan nu en het is lekker afgekoeld naar 23 graden. Nou ja, in de woonkamer dan. Zet ik hem uit, dan is het zo weer 26 graden overal. Maar het koele gevoel is wel echt de moeite waard. De slaapkamer is ook nog erg warm. Nou ja, misschien kan ik een WK-nachtwedstrijd kijken vannacht of zo. 

Mick87 schreef op 23-06-2026 om 23:24:

vrijdag staat nu in regio 013 39 graden voorspeld. Ik heb kaartjes voor optredens in een park. Maar ga daar echt niet meer heen. Er is geen schaduw daar. En dit moet voor de artiesten die komen toch ook niet te doen zijn? Heb het idee dat het afgelast gaat worden.

Ik heb hier ook kaartjes voor. Wij gaan waarschijnlijk niet en anders pas laat op de avond, ik zou toch voornamelijk voor de hoofdact gaan. Maar ik verwacht ook dat het afgelast wordt, zou ook wel verstandig zijn. Zoveel mensen bij elkaar en idd de artiesten ! 

Ik vind dit van die temperaturen dat je echt niets meer kunt doen. En dan de herrie. 
Mensen die rond 22.30 uur gaan klussen en boren. Kinderen die na 22 uur nog voetballen met het nodige geschreeuw.
Het te weinig tot rust kunnen komen vind ik naast de warmte ook een groot nadeel van de zomer. 

Pfff, niet te doen dit. Ik ben er echt even klaar mee. Mijn huis is zo benauwd warm. Ik voel me vies. Net boodschappen gedaan en het zweet druipt van me af. Mijn pokébowl was opengegaan in mijn tas en mijn appeltaartje voor mijn collega's ging niet dicht, dus die ziet er niet meer uit. Ging lekker allemaal. 
Ik hou me maar voor dat we deze weken even in Florida wonen waar ze dit elke dag hebben. Ik moet er niet aan denken. Altijd warmte lijkt me verschrikkelijk. 

rionyriony schreef op 23-06-2026 om 07:51:


Er zijn tal van mensen met standpunten waar ik het niet mee eens ben maar ook die hebben een democratisch recht om al of geen maatregelen te willen omdat het ook hun land is.

Misschien vertrouwen ze de statistieken niet, of de interpretatie daarvan, of de voorgestelde aanpak.

Of willen ze er ontspannen naar kijken omdat ze zien dat het overgrote deel van de wereld dat ook doet. Europa is de enige met streng beleid en Nederland zo ongeveer het strengste. Dat zien ze misschien als onzin. Je kan dat niet gescheiden zien.

De statistieken niet vertrouwen is ronduit dom en tegelijkertijd enorm arrogant. 

Ik woon dichtbij een weg van 3 km lang met lindebomen. Normaal vind ik die geur heerlijk, maar gisterenavond was deze door de warmte overweldigend. De geur was zo sterk dat ik het er benauwd van kreeg. Aantal jaren geleden een ventilator met luchtreiniger gekocht, die ik vannacht uit de kast heb getrokken. Ramen dicht op het nachtkastje en eindelijk in slaap gevallen. (ventilator is voor dichtbij) 

Woonkamer deur naar balkon vannacht opengelaten, roosters open, ramen op een kier.... het was 27 graden toen ik opstond.

Loeki72 schreef op 24-06-2026 om 08:58:

Ik vind dit van die temperaturen dat je echt niets meer kunt doen. En dan de herrie.
Mensen die rond 22.30 uur gaan klussen en boren. Kinderen die na 22 uur nog voetballen met het nodige geschreeuw.
Het te weinig tot rust kunnen komen vind ik naast de warmte ook een groot nadeel van de zomer.

En dan is het eindelijk een pietsje koeler, raam kan open. En dan buren die lekker roken en/of vuurkorf aansteken... 

Ik ben zojuist naar huis gebracht door een collega met een airco in de auto. Helaas ging ik even KO. Ik heb vannacht heel kort geslapen en kreeg een heul errug dringend verzoek om op kantoorlocatie te komen. Die was koel, maar de weg erheen warm want: lopen - OV - weer lopen door een verzengend hete stad (met hoed op). Dus ik kom binnen en …. Poef daar ging ik. Kwam niet meer goed met koffie, water en liggen. Ik schaam me een beetje. Hoe kan dat nou? Anyway ik ga zometeen siësta inlassen. En zoals altijd mijn uitdaging en leerpunt: beter leren voelen dat mijn lichaam grenzen aangeeft. 

Sterkte Toetietoover.

De zuilventilator ging vanmorgen stuk😡

 Bij de Action uitverkocht. 
Bij de Wibra alleen tafelmodel ventilator, maar meegenomen bij gebrek aan betere opties.


Vanmiddag nog een kwartier fietsen naar de kapper. 

Heb munt gekocht, dus heb nu munt thee. Meer is vlakbij om te zwemmen. Wel gauw moe en duizelig.




ToetieToover schreef op 24-06-2026 om 14:12:

Ik ben zojuist naar huis gebracht door een collega met een airco in de auto. Helaas ging ik even KO. Ik heb vannacht heel kort geslapen en kreeg een heul errug dringend verzoek om op kantoorlocatie te komen. Die was koel, maar de weg erheen warm want: lopen - OV - weer lopen door een verzengend hete stad (met hoed op). Dus ik kom binnen en …. Poef daar ging ik. Kwam niet meer goed met koffie, water en liggen. Ik schaam me een beetje. Hoe kan dat nou? Anyway ik ga zometeen siësta inlassen. En zoals altijd mijn uitdaging en leerpunt: beter leren voelen dat mijn lichaam grenzen aangeeft.

Wat naar gaat het nu weer beter met je?

Ik neem morgen een tentamenzitting waar voor een collega in een zaal zonder airco... 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.