Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Wie heeft er nog meer een grafhekel aan de zomer?


Auwereel schreef op 24-06-2026 om 16:05:

Ik neem morgen een tentamenzitting waar voor een collega in een zaal zonder airco...

Arme jij en arme studenten...

Schemerlampje schreef op 24-06-2026 om 16:30:

[..]

Arme jij en arme studenten...

't Is nog geen code rood, dus alles kan gewoon doorgaan. De student die in staat is om een voldoende te halen, daar neem ik mijn petje voor af.

dit is dan wel een enorm voordeel van mijn afkeuring.  Géén diensten meer in de wijk waar je in snikhete piepkleine doucheruimtes in je uppie zeer morbide obese mensen moet douchen.  En daarna drogen op bed,  daarbij met je schouder een hangbuik omhoog duwend om bij de plooien te komen.  En dan benen zwachtelen.  Benen die pijnlijk zijn maar die absoluut ingepakt moeten worden.  Mijn werk in ziekenhuis en bij de kliniek voor verslaafde mensen was lichamelijk een makkie vergeleken met de wijk in Vinkhuizen/Paddepoel. 

Tuinfluiter schreef op 24-06-2026 om 15:43:

[..]

Wat naar gaat het nu weer beter met je?

Gelukkig wel, ik heb bijgeslapen, gegeten en gedronken. Zoute dropjes door manlief gehaald. Het was niks ernstigs, waarschijnlijk een reactie op de warmte-kou verschillen en eventuele uitdroging. Ik heb er wel vaker last van; ik heb een lage bloeddruk en lage hartslag en span mijn spieren aan als ik het voel aankomen. Deze zag ik niet aankomen. Het was wel een toestand midden in de centrale bedrijfshal met de bedrijfshulpverlening in vol ornaat enzo.  

ToetieToover schreef op 24-06-2026 om 17:51:

[..]

Gelukkig wel, ik heb bijgeslapen, gegeten en gedronken. Zoute dropjes door manlief gehaald. Het was niks ernstigs, waarschijnlijk een reactie op de warmte-kou verschillen en eventuele uitdroging. Ik heb er wel vaker last van; ik heb een lage bloeddruk en lage hartslag en span mijn spieren aan als ik het voel aankomen. Deze zag ik niet aankomen. Het was wel een toestand midden in de centrale bedrijfshal met de bedrijfshulpverlening in vol ornaat enzo.

Door de warmte worden je bloedvaten ook wijder en daar daalt je bloeddruk ook van. Heb het zelf ook wel eens gehad nu neem ik bewust regelmatig iets zouts. Met dit weer eet ik bewust zouter dan normaal en drink ik ook extra.

ToetieToover schreef op 24-06-2026 om 14:12:

Ik ben zojuist naar huis gebracht door een collega met een airco in de auto. Helaas ging ik even KO. Ik heb vannacht heel kort geslapen en kreeg een heul errug dringend verzoek om op kantoorlocatie te komen. Die was koel, maar de weg erheen warm want: lopen - OV - weer lopen door een verzengend hete stad (met hoed op). Dus ik kom binnen en …. Poef daar ging ik. Kwam niet meer goed met koffie, water en liggen. Ik schaam me een beetje. Hoe kan dat nou? Anyway ik ga zometeen siësta inlassen. En zoals altijd mijn uitdaging en leerpunt: beter leren voelen dat mijn lichaam grenzen aangeeft.

Zo dat is schrikken, maar je hoeft je nergens voor te schamen met dit weer kan het iedereen overkomen. 

Auwereel schreef op 24-06-2026 om 16:05:

Ik neem morgen een tentamenzitting waar voor een collega in een zaal zonder airco...

Joepie, het is verplaatst naar een zaal met airco!

Jeetje, Toetie, wat eng! Flauwvallen is zo naar. Hoe is het nu met je? Fijn dat je wel wat bij hebt geslapen. Goed dat ik het hier lees, van die lage bloeddruk en de warmte. Dat wist ik dus niet. Ik heb altijd een lage bloeddruk en een geschiedenis met flauwvallen. Zeker met dat warme weer word ik snel licht in mijn hoofd dus wat jou overkomen is dat is een beetje mijn angst voor op mijn werk morgen. Ik heb altijd al lichte bloedarmoede en een lage bloeddruk, dus ik hou mijn hart vast met dit weer. 
Sterkte ermee. Ik hoop dat je je gauw beter voelt. Ik snap je gevoel van schaamte wel, ik heb dat ook altijd. Maar dat is nergens voor nodig. Je doet het niet voor je lol. Ik droom altijd enorm diep in die tien tellen dat ik van de wereld ben. Alsof ik jaren geslapen heb. Zo bizar vind ik dat altijd. 

Het is hier inmiddels zo heet in huis dat ik bijna in mijn nakie zou gaan lopen. Niet leuk meer. 28 graden nu. Ik ben zo moe, niet normaal. Ik heb koele lucht nodig. De hele dag zit alles zo potdicht, vreselijk. Leven jullie allemaal nog? 

Auwereel schreef op 24-06-2026 om 19:06:

[..]

Joepie, het is verplaatst naar een zaal met airco!

Top! 

Ik las net dat de warmste periode van het jaar 5-6 weken na de langste dag valt. Ik hoop eigenlijk dat we de warmste periode van het jaar zondag achter de rug hebben!

Ik blijf met die warmte maar naar de supermarkt gaan, omdat ik steeds wat vergeten ben op mijn boodschappenlijstje te zetten.. 

En bij veel (online) winkels torenventilators uitverkocht. Die van mij ging vanmorgen natuurlijk stuk, heb nog eentje over voor boven.

Jujubee schreef op 24-06-2026 om 19:08:

Jeetje, Toetie, wat eng! Flauwvallen is zo naar. Hoe is het nu met je? Fijn dat je wel wat bij hebt geslapen. Goed dat ik het hier lees, van die lage bloeddruk en de warmte. Dat wist ik dus niet. Ik heb altijd een lage bloeddruk en een geschiedenis met flauwvallen. Zeker met dat warme weer word ik snel licht in mijn hoofd dus wat jou overkomen is dat is een beetje mijn angst voor op mijn werk morgen. Ik heb altijd al lichte bloedarmoede en een lage bloeddruk, dus ik hou mijn hart vast met dit weer.
Sterkte ermee. Ik hoop dat je je gauw beter voelt. Ik snap je gevoel van schaamte wel, ik heb dat ook altijd. Maar dat is nergens voor nodig. Je doet het niet voor je lol. Ik droom altijd enorm diep in die tien tellen dat ik van de wereld ben. Alsof ik jaren geslapen heb. Zo bizar vind ik dat altijd.

Het is hier inmiddels zo heet in huis dat ik bijna in mijn nakie zou gaan lopen. Niet leuk meer. 28 graden nu. Ik ben zo moe, niet normaal. Ik heb koele lucht nodig. De hele dag zit alles zo potdicht, vreselijk. Leven jullie allemaal nog?

Het gaat weer prima, al laat ik mijn sportplan even achterwege. Je bent gewaarschuwd alvast, voor de effecten van warmte op je bloeddruk. Ik eet nu zoute dropjes, aanrader. Hopelijk blijft het jou bespaard. Bedankt allemaal voor het meeleven 🙏🏻

Gevoelstemperatuur is nu 32 graden.

Mijn slaapkamer is bloedheet en benauwd. Zit in de woonkamer met de airco aan, heerlijk. Ga mijn loodzware matras hierheen halen, want ook met ventilator is het in slaapkamer niet te harden. Ik ben een slechte slaper, of ik hier kan slapen weet ik niet maar dan zet ik wel een luisterboek aan beter dan dat benauwde hok.

Dorestad schreef op 24-06-2026 om 16:51:

dit is dan wel een enorm voordeel van mijn afkeuring. Géén diensten meer in de wijk waar je in snikhete piepkleine doucheruimtes in je uppie zeer morbide obese mensen moet douchen. En daarna drogen op bed, daarbij met je schouder een hangbuik omhoog duwend om bij de plooien te komen. En dan benen zwachtelen. Benen die pijnlijk zijn maar die absoluut ingepakt moeten worden. Mijn werk in ziekenhuis en bij de kliniek voor verslaafde mensen was lichamelijk een makkie vergeleken met de wijk in Vinkhuizen/Paddepoel.

In krijg spontaan enórme bewondering voor mensen met dit soort beroep. 

Ik heb bewondering voor iedereen die fysiek zwaar werk doet met dit weer. Of buiten werkt. Of als busschauffeur in een bus zit zonder airco. Het is geen lolletje, kan ik je vertellen. Wij werken in de spoelkeuken. Nou, daar is het zo 40 graden met dit weer. Geen airco, niks. Af en toe ga je bijna tegen de grond, zo heet is het. Mijn broer werkt in een winkel waar ze ook frituren. Met dit weer doen ze dat dus maar van 10-13 en daarna is het vooral kant-en-klaar en koude gerechten. Boven een frituur hangen is ook niet fijn. Nou ja, het lijkt erop dat het maandag echt klaar is. Laten we het hopen, want ik hou dit echt niet lang meer vol. Ik word er echt bloedchagrijnig van. 
Ik had graag vrij gewild vandaag, maar dat kon helaas niet. Ik vind het nooit zo leuk om te werken op mijn verjaardag. Morgen ga ik met mijn moeder op pad om cadeautjes te kopen voor mezelf.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.