Gezondheid en welzijn
Mick87
22-05-2026 om 10:34
Wie heeft er nog meer een grafhekel aan de zomer?
oké, kom maar door.
Wie heeft er nog meer een hekel aan de zomer? Nu de zomerse dagen weer voor ons liggen kan ik er niet omheen: ik HAAT het.
Die kutzon de hele dag, inclusief hoge zonkracht. Het lange licht. De hitte. En dan nog alle prikkels: schreeuwende kinderen in een zwembadje, barbecues, feestjes en dan nog het gejubel over het heerlijke weer waar je van MOET genieten. Echt sodemieter op. Gelukkig is het over 15 weken alweer september.
Medestanders ?
Jujubee
23-06-2026 om 05:24
stokstaart schreef op 22-06-2026 om 09:35:
Ik mag hopen dat de rest van de zomer heerlijk koel verloopt met af en toe een bui!
Nou dit dus. Af en toe een hete dag, prima, maar graag de dag erna weer wat koeler. Zo kom ik de zomer wel door. Weken dit weer is echt mijn ergste nachtmerrie. Ik ben er nu allang weer klaar mee, dat warme huis. Vandaag lekker werken, zonder airco. Hopelijk ga ik niet knockout. Joepie. Ik heb al dagen zeurende koppijn.
Vorig jaar zomer viel het wel mee, toch? Voor mijn gevoel. Het was in juni heet en in augustus af en toe maar verder redelijk mild, dacht ik. Af en toe een paar hete dagen, maar daarna was het hier in het westen wel weer lekker. Het is vannacht wel lekker afgekoeld in huis. Nu nog maar 22,5. Ik ben benieuwd hoe dat vanmiddag is als ik thuis kom. Sterkte allemaal!
rionyriony
23-06-2026 om 05:41
Mick87 schreef op 22-06-2026 om 09:31:
ik ben inmiddels ook wel klaar met die klimaatontkenners en bagatalliseerders. Zeggen: ja dit heet zomer. Of: in 1976 was het ook heel warm. En allemaal lachende smileys onder nieuwsberichten en de weeralarmen onzin vinden.
Echt zulke mensen gun ik het dat ze met deze hitte autopech krijgen en vaststaan aan de kant van de weg. Of dat ze in een storm net op tijd kunnen remmen van een vallende boom. Wat een achterlijke lui zeg.
Maar goed. Adem in adem uit.
De langste dag zit er op. Komende week wordt waarschijnlijk een historische hete week. Dus ik denk dat het meest extreme van de zomer er dan op zit. Vast nog wel een keer een hittegolf. Maar zo extreem als dit (hopelijk) niet.
De vraag is eerder of de maatregelen adequaat zijn, afgezet tegen de nadelen. Uiteraard lijkt het er hevig op dat het klimaat verandert, maar om het juiste antwoord erop te vinden helpt het niet om alles te verwaarlozen voor praktisch geen resultaat. Je hebt daarna geen middelen meer over om iets te doen als je werkelijk weet wat het beste antwoord is. Mogelijk zelfs geen land meer.
Je moet toch ook waardering hebben voor andere kijken op het probleem. Die kunnen alleen maar helpen. Maar het ziet er naar uit dat het kabinet tóch zijn eigen zin doet ook al vermoed ik dat het weinig met het klimaat zelf te maken heeft maar eerder met belangen (machts- en financiële).
Uiteraard krijg je meerdere soorten reacties, ook simpele.
Mick87
23-06-2026 om 06:51
rionyriony schreef op 23-06-2026 om 05:41:
[..]
De vraag is eerder of de maatregelen adequaat zijn, afgezet tegen de nadelen. Uiteraard lijkt het er hevig op dat het klimaat verandert, maar om het juiste antwoord erop te vinden helpt het niet om alles te verwaarlozen voor praktisch geen resultaat. Je hebt daarna geen middelen meer over om iets te doen als je werkelijk weet wat het beste antwoord is. Mogelijk zelfs geen land meer.
Je moet toch ook waardering hebben voor andere kijken op het probleem. Die kunnen alleen maar helpen. Maar het ziet er naar uit dat het kabinet tóch zijn eigen zin doet ook al vermoed ik dat het weinig met het klimaat zelf te maken heeft maar eerder met belangen (machts- en financiële).
Uiteraard krijg je meerdere soor reacties, ook simpele.
Ik heb geen waardering voor mensen die het probleem ontkennen en statistieken en wetenschap negeren. Heeft verder niets met politieke keuzes te maken wat jij er nu wel bij haalt. Je reageert dus ook totaal niet inhoudelijk op wat ik schrijf maaar haalt er andere dingen bij.
rionyriony
23-06-2026 om 07:51
Er zijn tal van mensen met standpunten waar ik het niet mee eens ben maar ook die hebben een democratisch recht om al of geen maatregelen te willen omdat het ook hun land is.
Misschien vertrouwen ze de statistieken niet, of de interpretatie daarvan, of de voorgestelde aanpak.
Of willen ze er ontspannen naar kijken omdat ze zien dat het overgrote deel van de wereld dat ook doet. Europa is de enige met streng beleid en Nederland zo ongeveer het strengste. Dat zien ze misschien als onzin. Je kan dat niet gescheiden zien.
Alice12
23-06-2026 om 08:38
In de klas met 34 kinderen rond de 35 graden. Slechte luchtkwaliteit ( co2 meter staat in het rood) dus vanaf morgen tropenrooster. Ik heb vandaag geen klas, dus ik mag de boze telefoontjes van ouders beantwoorden. Joepie!
Mick87
23-06-2026 om 10:34
rionyriony schreef op 23-06-2026 om 07:51:
Er zijn tal van mensen met standpunten waar ik het niet mee eens ben maar ook die hebben een democratisch recht om al of geen maatregelen te willen omdat het ook hun land is.
Misschien vertrouwen ze de statistieken niet, of de interpretatie daarvan, of de voorgestelde aanpak.
Of willen ze er ontspannen naar kijken omdat ze zien dat het overgrote deel van de wereld dat ook doet. Europa is de enige met streng beleid en Nederland zo ongeveer het strengste. Dat zien ze misschien als onzin. Je kan dat niet gescheiden zien.
Nogmaals. Het gaat me niet om de maatregelen. Ik hou de politiek graag buiten schot in dit topic. Waar het me om gaat is dat ik om me heen zie dat overduidelijke problemen zo ontkent en gebagatelliseerd worden. Of zelfs weggelachen. Doet me denken aan de film: Dont look up.
Opvallend ook dat bij weerberichten of feitelijke omschrijvingen van weer en statistiek men in de verdediging en aanval schiet. En meteen de politiek erbij gehaald wordt. Zo vat ik jouw post ook een beetje op. Maar misschien interpreteer ik het verkeerd. Het is bijna alsof bepaalde dingen (klimaatverandering, weeralarmen, maar ook andere zaken) niet meer benoemd mogen worden omdat men dan meteen in een soort volkswoede schiet.
Hoe Dan ook. Mocht je over de al dan niet zinvolle klimaatmaatregelen willen discussiëren. Misschien daar dan een eigen topic over openen ?
stokstaart
23-06-2026 om 17:06
Ik begin me langzaam steeds belabberder te voelen. Dunne ontlasting, vage hoofdpijn. Vanmiddag lag ik voor dood een serie te kijken omdat ik moe ben en kreeg ik het koud! Het is 25graden in huis
Heb maar eens gekeken of ik koorts had (gelukkig niet).
moet zo sporten en als ik niet een afspraak had gehad had ik m afgezegd
Roos57
23-06-2026 om 17:44
Alice12 schreef op 23-06-2026 om 08:38:
In de klas met 34 kinderen rond de 35 graden. Slechte luchtkwaliteit ( co2 meter staat in het rood) dus vanaf morgen tropenrooster. Ik heb vandaag geen klas, dus ik mag de boze telefoontjes van ouders beantwoorden. Joepie!
Heb je boze telefoontjes gehad ?
Alice12
23-06-2026 om 18:28
Roos57 schreef op 23-06-2026 om 17:44:
[..]
Heb je boze telefoontjes gehad ?
Roos57 schreef op 23-06-2026 om 17:44:
[..]
Heb je boze telefoontjes gehad ?
Viel reuze mee gelukkig. Een vader die belde om te informeren hoe het met de opvang zat en mij meteen vertelde " dat het allemaal wel te makkelijk was". 1 moeder die boos was en het de verantwoordelijkheid van school vond dat zij kon werken. Maar ook ouders die juist vonden dat we een weloverwogen en goed besluit hadden genomen.
Kampeerder
23-06-2026 om 20:45
En als we nu eens de zomertijd zouden afschaffen wordt slapen makkelijker want eerder koel in de avond.
Maar dat is er nog steeds niet door.
Daglichtlamp
23-06-2026 om 21:01
Kampeerder schreef op 23-06-2026 om 20:45:
En als we nu eens de zomertijd zouden afschaffen wordt slapen makkelijker want eerder koel in de avond.
Maar dat is er nog steeds niet door.
En nog eerder licht 's ochtends, ik zie de winst niet. Aftellen naar volgende week, dan wordt het gewoon warm in plaats van extreem.
stokstaart
23-06-2026 om 21:02
‘s ochtends is het nog lekker koel. Dus meer koelte is een groot voordeel.